بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۴
کد خبر : ۹۱۲۶۵
در حالی که رییس هیات‌مدیره باغداران مرکبات از فراوانی میوه و ذخیره‌سازی پنج برابری مرکبات و قیمت کیلویی 1400 تا 1500 تومان پرتقال برای شب عید خبر می‌دهد، اما می‌گوید باید مراقب حاجی ارزانی‌ها باشید که میوه را خارج از مجرای تعریف شده خریداری و به هر قیمتی می‌فروشند. 
با نزدیک شدن به عید که بازار خرید داغ‌تر می‌شود، نگرانی در زمینه تامین میوه شب عید و قیمت آن با سهم زیادی در سبد خرید خانوارها وجود دارد. مردم نگران این هستند که آیا میوه به حد کافی خواهد بود، قیمت‌ها مناسب می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها با عنایت‌الله بیابانی قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز گفت‌وگویی انجام دادیم تا علاوه بر آن از آخرین وضعیت ذخیره سازی، میزان عرضه و قیمت‌های شب عید نیز با خبر شویم. 
عنایت‌الله بیابانی که رییس هیات‌مدیره باغداران مرکبات کشور است، در پاسخ به میزان ذخیره‌سازی شب عید گفت: مرکبات با استانداردهای مشخص، سالم و در بسته‌بندی تعریف شده و به‌دور از سموم و مورد تایید سازمان بازرسی باید باشد و با این مشخصات کیلویی 1400 تا 1500 تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار خواهد گرفت. 
بیابانی ادامه داد: این پرتقال‌ها به قیمت 600 تا 800 تومان از باغدار خریداری شده و زمانی که به انبار می‌رسد قیمت تمام شده آن 1100 تا 1250 تومان است. 
وی گفت: در زمینه ذخیره‌سازی سیب نیز دقیقا مشابه همین عمل شده است و در کنار اتحادیه‌ها خود مردم نیز اقدام به ذخیره‌سازی با استانداردهایی که به آن‌ها آموزش داده شده، کرده‌اند. 
به گفته رییس هیات‌مدیره باغداران و مرکبات این وضعیت حالت رقابتی ایجاد کرده و در تمام استان‌ها مردم نیز در چارچوب ویژگی‌هایی که برای ذخیره‌سازی وجود دارد، اقدام به ذخیره‌سازی و با حواله‌ به استان‌های نیازمند ارسال می‌شود. 
رییس هیات‌مدیره باغداران و مرکبات در زمینه تامین نارنگی نیز گفت: با توجه به این‌که زمان عرضه به بازار این محصول زودتر است و معمولا به عید نمی‌رسد، در برخی موارد نیاز به واردات می‌شود، اما در زمان عید 10 تا 15‌هزار تن نارنگی جنوب به بازار تزریق می‌شود که امیدوارم نیاز بازار را تامین کند. 
وی در پاسخ به نیاز مصرف مرکبات و سیب در ایام عید گفت: تاکنون حجم نیاز مرکبات کشور و استان‌ها را متوجه نشده‌ایم و در صورتی که این آمار مشخص شود، برنامه‌ریزی برای تولید بهتر خواهد بود. 
بیابانی ادامه داد: امسال ارزان‌ترین میوه‌ای که در بازار وجود دارد مرکبات و سیب است به دلیل این‌که ارتباط و هماهنگی بین تولیدکنندگان و تشکل‌ها ایجاد شده است. 
وی در پاسخ به این سوال که میزان مرکباتی که امسال تکلیف شده تا ذخیره‌سازی شود، چقدر بوده و تاکنون چقدر ذخیره‌سازی شده است؟ گفت: قرار بود 60‌هزار تن مرکبات ذخیره‌سازی شود که در استان مازندران پنج برابر این میزان یعنی 300‌هزار تن ذخیره‌سازی شده است. 
قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز در پاسخ به این‌که چه تعداد شرکت تعاونی در ذخیره‌سازی نقش دارند، گفت: در استان مازندران 17 تعاونی در کار ذخیره‌سازی دخالت دارند و سهم آن‌ها نسبت به سطح زیرکشت محصولات منطقه آن‌ها تعیین شده است. 
وی ادامه داد: سیاست‌ها توسط اتحادیه مرکزی به همه آن‌ها به صورت یکسان داده می‌شود و این اتحادیه‌ها باوجود این‌که وظیفه 60‌هزار تن ذخیره‌سازی را داشتند اما آمادگی تحویل بیش از 100‌هزار تن را دارند. 
وی در پاسخ به میزان تکلیفی ذخیره‌سازی سیب و حجم ذخیره‌سازی شده، گفت: تکلیف ذخیره‌سازی سیب 30 الی 40‌هزار تن بود اما براساس گزارشاتی که از استان‌های مختلف می‌رسد بیش از این میزان ذخیره‌سازی شده و سیب موجودی بیش از نیاز کشور است. 
بیابانی گفت: چند روز پیش یکی از تولیدکنندگان ورامین مراجعه کرد و گفت که به تنهایی می‌توانم 500 تن سیب به بازار عرضه کنم. 
بیابانی در مورد میزان تولید مرکبات اصلی گفت: در حال حاضر به صورت سریع نمی‌شود میزان تولید را گفت زیرا بخش زیادی از محصولات در انبارها است اما پیش‌بینی می‌شود که تولید مرکبات امسال 4‌میلیون و 100‌هزار تن تا 4/5میلیون تن باشد. 
بیابانی قیمت سیب برای عرضه در ایام عید را کیلویی 1200 تا 1300 تومان عنوان کرد که براساس توافقنامه بین‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعاونی‌ها و مباشران خرید منعقد شده است. 
وی در پاسخ به این‌که همواره توافق‌های تثبیت قیمت میوه شب عید وجود داشته اما در عمل تحقق نیافته به‌طوری‌که سال گذشته قیمت موز حدود 1300 تومان تعیین شد اما در ایام عید بیش از 2000 تا 2500 تومان عرضه شد، گفت: موز کالای وارداتی است و در گذشته از یارانه هم برخوردار بوده و قطعا آن‌ها باید پاسخگو باشند اما در زمینه مرکبات و سیب همواره قیمت‌ها تثبیتی بوده و افرادی که متعهد به عرضه نرخ تعیین شده بودند‌، حداقل طی سه سالی که این تعاونی‌ها اقدام می‌کنند تثبیتی بوده است. 
از بیابانی سوال شد آیا دو قیمتی که در بازار وجود خواهد داشت یعنی قیمت تعریف شده دولتی و دلالی، قیمت از روال متعارف خارج نخواهد شد؟ گفت: در بعضی از جاها تضادی که شما گفتید وجود دارد، وقتی ذخیره‌سازی انجام شده می‌تواند قیمت را متعادل کند بنابراین قیمت بازار نباید از روال معمول خارج شود اما شاهد این هستیم که انحصارگراهایی تحت عنوان حاجی‌ارزانی در بازار درست شده‌اند و این‌ها از این ذخیره‌سازی استفاده نمی‌کنند. 
به گفته وی، افرادی که به حالت خصوصی ذخیره‌سازی کرده‌اند و مشتریان آن‌ها هستند مرکبات را خریداری و به قیمت دیگری می‌فروشند. 
وی در پاسخ به این‌که نظارت سازمان مرکزی چگونه خواهد بود، گفت: آن‌ها مرتب بر مراکز عرضه نظارت می‌کنند تا براساس قیمت تعریف شده عرضه شوند. 
بیابانی گفت: مرکبات از تولیدکنندگان به قیمت کیلویی 1250 تومان خریداری می‌شود اما در بازار به قیمت 1100 تومان عرضه می‌شود که این مابه‌التفاوت را دولت پرداخت خواهد کرد. 
وی درباره این‌که گفته می‌شود به دلیل بارندگی‌های بیش از اندازه میوه‌های مرکبات امسال درشت بوده و قابلیت نگهداری آن کمتر است و به همین دلیل یک دفعه به بازار عرضه شده و احتمال دارد در ایام عید عرضه با مشکل مواجه شود، گفت: درست است باران مناسب امسال میوه‌ها را درشت‌تر کرده و تولید مناسب شده است که باید یک امتیاز تلقی شود اما این‌که در زمان عید عرضه با مشکل مواجه می‌شود اصلا درست نیست و پنج برابر میزان تکلیف شده ذخیره‌سازی شده است. از بیابانی درمورد وضعیت کیوی سوال شد و گفت: به میزان کافی در سردخانه‌ها کیوی وجود دارد و نگرانی از نظر تامین وجود ندارد اما در بازارهای صادراتی به‌دلیل روابط نادرستی که با کشورهای دیگر وجود دارد، صادرات این محصول توجیه اقتصادی ندارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر