بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۴
کد خبر : ۹۲۳۹۸
همیشه جذاب بوده‌اند. اتفاقاً همین قیمت‌های کهکشانی‌اشان باعث جذابیت‌اشان می‌شود. جالب اینجاست وقتی جزو گران‌ترین‌ها باشند، حتماً جزو سریع‌ترین و قوی‌ترین‌ها نیز هستند. جدیدترین لیست از هیولاهای میلیون‌ دلاری منتشر شده است.

لیست مدل‌های ۲۰۱۲ با تغییراتی روبه‌رو شده‌ است. بسیاری از آنها که فکرش را می‌کنید از فهرست ۲۰۱۱ حذف شده‌اند. البته آنهایی هم که همیشه در صدر بودند، هنوز هم هستند. منظور همان بوگاتی ویرون است که بار با مدل سوپر اسپرت آمده است.

چند نکته در فهرست‌بندی این لیست مورد توجه قرار گرفته است. اول و مهم‌تر از همه آنکه الزماً قرار نیست این خودروها تولید سال ۲۰۱۲ باشند. همینکه هنوز روی دست آنها چیزی ساخته نشده باشد،‌ کافی است. نکته بعدی نیز تولید خودرو به صورت کارخانه‌ای است. یعنی در این لیست محصولات دست‌ساز که قیمت سلیقه‌ای دارند، جایی ندارند.

Bugatti Veyron SuperSport
۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار


ویرون از سال ۲۰۰۵ که روی کار آمد، نامش یک‌ریز بر سر زبان‌هاست. تقریباً همه عناوین را از آن خودش کرد. رکورددار کسب «ترین» در دنیاست.

حالا مدل جدیدش با نام Super Sport باز هم غوغا کرده است. قدرت پیشرانه ۸ لیتری ۱۶ سیلندرش Wشکلش از ۹۸۷ اسب‌بخار (۷۳۶ کیلووات) به ۱۲۰۰ اسب‌بخار (۸۸۰ کیلووات) رسیده است. گشتاورش هم روی مرز ۱۵۰۰ نیوتن‌متر (۱۱۰۰ پوندفوت) ثبت شده است. می‌دانید یعنی چی؟ یعنی رسیدن به سرعت نهایی ۴۳۱ کیلومتر در ساعت. ویرون استاندارد می‌توانست به سرعت ۴۰۷ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. درست در چهارم ژولای ۲۰۱۰ تستر ارشد تیم بوگاتی طی دو بار رفت و برگشت توانست به میانگین سرعت ۴۳۱ کیلومتر در ساعتی برسد.

بار اول در مسیر مخالف جریان باد سرعت ۴۲۷.۹ کیلومتر در ساعت را تجربه کرد و بار دیگر هم‌راستا با باد توانست ۴۳۴.۲ کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد. درست روزی که این تست مهم انجام شد، جیمز می یکی از مجری‌های برنامه تاپ‌ کیر نیز در آنجا حضور داشت و توانست بار اول به سرعت ۴۱۷ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. گفته می‌شود بوگاتی، تنها ۳۰ دستگاه از مدل مسقف آن را خواهد ساخت و می‌بینید که هر کدام چقدر می‌ارزند.

Ferrari ۵۹۹XX
۲ میلیون دلار



فراری آرام نمی‌گیرد. این را دیگر همه می‌دانند. بعد از کوپه جنجالی ۵۷۵ M Maranello، محصولی به نام ۵۹۹ GTB Fiorano رونمایی شد. ابتدا قرار بود این سوپر اسپرت مثل بقیه مدل‌ها تند و سریع بیاید و تند و سریع برود. خبری از آتش‌بازی نبود. مدتی از معرفی این خودرو گذشته بود که نسخه فوق اسپرت آن با نام ۵۹۹XX روی کار آمد. یک عصیان‌گر به تمام معنا.

این فراری به قدری مسلحه است که اجازه حضور در خیابان ندارد. به عبارتی فقط مخصوص پیست است. مشخصات فنی آن نشان می‌دهد انگار فراری یک خودروی فرمول یک را برای مسابقات جی‌تی ساخته است. دور موتور نهایی پیشرانه آن ۹۰۰۰ rpm‌ را نشان می‌دهد. پیشرانه‌ای که خود به قدرت ۷۲۰ اسب‌بخار (۵۴۰ کیلووات) رسیده است. این قدرت نتیجه تقویت چند مرحله‌ای پیشرانه و کاهش حداکثری وزن خودرو بود.

با جعبه‌دند‌ه جدیدی که روی آن نصب شده است، فاصله بین هر تعویض دنده فقط ۶۰ ملی ثانیه طول می‌کشد. گفته می‌شود سرعت نهایی آن ۳۶۰ کیلومتر در ساعت است. از شتاب صفر تا ۱۰۰ اطلاعاتی در دست نیست ولی می‌دانیم که شتاب نسخه استاندارد ۳.۷ ثانیه بود. ۵۹۹ ایکس‌ایکس دارای یک پیشرانه ۶ لیتری ۱۲ سیلندر به قدرت استاندارد ۶۱۲ اسب‌بخار بود. جالب است بدانید، فراری ایتالیا جانشین این ابرخودرو را F۱۲ Berlinetta معرفی کرد.

Zenvo ST۱
۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار


چه افتخاری از این بالاتر که یک دانمارکی نیز در بین ۱۰ خودرو گران دنیا حضور داشته باشد؟ زنوُ ST۱ با چهر‌ه‌ای که اصلاً انتنظار نمی‌رفت از پس یک شرکت تازه‌ تاسیس بربیاید، تولید شد. قوای محرکه این خودرو ۷ لیتری با آرایش هشت سیلندر Vشکل است. قدرت خروجی آن را ۱۲۵۰ اسب‌بخار اعلام کرده‌اند. در حقیقت این همان پیشرانه با کد LS۷ است که جنرال موتورز آن را برای فروش آماده کرده است.

درباره این خودرو نکته جالبی وجود دارد. مکانیزم تقویت و پرخورانی در قوای محرکه آن هم شامل نمونه توربوشارژر می‌شود و هم نمونه سوپرشارژر. سرعت نهایی‌اش ۳۸۰ کیلومتر در ساعت و شتاب اولیه‌اش ۳ ثانیه عنوان شده است. هم‌چنین شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعتش نیز فقط ۸.۹ ثانیه به طول می‌کشد. این خودرو با وزن ۱۳۷۶ کیلوگرمی‌اش توانسته به ارقام فوق دست پیدا کند. شرکت زنوو تنها ۱۵ دستگاه از مدل ST۱ را آن هم به صورت سالی ۳ دستگاه تولید خواهد کرد.

هر خریداری این خودرو می‌توان یک ساعت لوکس به قیمت ۵۰ هزار دلار هدیه بگیرد. اگرچه به نظر نمی‌رسد ولی درون کابین این خودرو مانند هر محصول اسپرت، انبوهی از امکانات رفاهی دیده می‌شود از صندلی‌های مخصوص پیست گرفته تا نقشه‌خوان ماهواره‌ای و حتی سیستم صوتی حرفه‌ای.

Koenigsegg Agera R
۱ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار


اگر قرار باشد یکی از تولیدات کونیگزگ را انتخاب کنیم، قطعاً باید دست روی Agera بگذاریم. این سوئدی یک شاهکار به تمام معنا است. بعد از موفقیت‌های غیر قابل پیش‌بینی مدل‌های CCX و CCXR مهندسان این شرکت مغرور نشدند و پا را نه یک گام،‌بلکه چند گام فراتر گذاشتند. سال ۲۰۰۹ نسخه آزمایشی یا پروتوتایپ آن معرفی شد. یک کوپه نه چندان زیبا با پیشرانه ۴.۷ لیتری هشت سیلندر Vشکل.

شتاب اولیه این مدل ۳.۱ ثانیه و شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعتش ۸.۹ ثانیه بود. بعدها وقتی نسخه نهایی آن رونمایی شد، دنیا چهره زیبا و خیره‌کننده‌اش را به مشاهده نشست. شرکت برای نسخه جدید از یک پیشرانه ۵ لیتری دو توربوی ۱۱۰۰ اسب‌بخاری (۸۲۰ کیلوواتی) استفاده کرد. همین شد که شتاب صفر تا ۱۰۰ آگِرا به ۲.۹ ثانیه کاهش یافت. سرعت نهایی این خودرو ۴۲۰ کیلومتر در ساعت عنوان شده است.

با تغییراتی در ساختار آئرودینامیک و تغییر نوع لاستیک‌ها می‌توان این عدد را تا مرز ۴۴۰ کیلومتر در ساعت نیز بالا برد. کونیگزگ Agera R در حال حاضر رکورددار سریع‌ترین پیمایش صفر تا ۳۰۰ تا صفر است. این خودرو مسافت فوق را طی ۱۴.۵ ثانیه می‌پیماید. رکورد قبلی در دستان بوگاتی ویرون با ۱۴.۶ ثانیه بود. شرکت سازنده تاکید می‌کند که برای استفاده از حداکثر توانمندی‌های این خودرو باید از سوخت Bio با اکتان ۹۵ استفاده کرد.

Lamborghini Reventon Roadster
۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار


بیایید خوشحال باشیم از اینکه در دورانی زندگی می‌کنیم که می‌توانیم بگوییم این خودرو هم عصر ماست. لامبورگینی برگ برنده تمام تاریخ خود را رو کرد. رونتون کوپه وقتی سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد تقریباً همه‌چیز و همه‌کس را تحت تاثیر خودش قرار داد. سال ۲۰۰۹ این داستان با رونمایی از نسخه رودستر، شکل وحشتناک‌تری به خود گرفت.

شعار Reventón Roadster این است: شانس برخورد از نزدیک با این خودرو ۱ به ۷۰۰ میلیون است. قوای محرکه آن شامل یک پکیج ۶.۵ لیتری ۱۲ سیلندر Vشکل است که ۶۷۰ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. سرعت نهایی این مدل ۳۵۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۳.۳ ثانیه ثبت شده است. بد نیست بدانید از این خودرو تنها ۲۰ دستگاه تولید شده است. حتماٌ می‌دانید که طراحی رونتون بر اساس جنگنده F۲۴ الهام گرفته شده است. جنس بدنه آن از فیبر خالص کربن و جوشکاری آن با فناوری ساخت سفینه همراه بوده است.

این محصول از جمله نسختین ابرخودروهایی بود که از ساختار LCD به عنوان نمایشگر عقربه استفاده می‌کرد. علاوه بر درج اطلاعاتی مرسوم مانند سرعت،‌ دور موتور، دمای آب، بنزین و غیره آمپر دیجیتالی آن فشار جانبی نیروی G را نیز نشان می‌دهد. درست مثل هواپیماهای شکاری.

Aston Martin One-۷۷
۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار


در نگاه اول خیلی با DBS و یا حتی Vantage تفاوت خاصی نمی‌کند. یعنی همان فرم چراغ‌ها و همان ساختار جلوپنجره. اما نزدیک‌تر بیایید. درب کاپوت را بالا بزنید. آنچه می‌بینید یک پیشرانه حجیم ۷.۳ لیتری ۱۲ سیلندر Vشکل به قدرت ۷۵۰ اسب‌بخار ۵۵۹ کیلووات) با ۷۵۰ نیوتن‌متر (۵۵۳ پوندفوت) گشتاور است. یکی از علت‌های گرانی این خودرو را می‌توان از اسم‌گذاری‌اش فهمید.

آستون‌مارتین از این خودرو فقط ۷۷ دستگاه تولید خواهد کرد. خودرویی که جعبه‌دنده‌اش شش سرعته اتوماتیک و تایرهایش پیرلی P-Zero Cors است. سرعت نهایی این خودرو ۳۵۴ کیلومتر در ساعت است که به خاطر دلایل ایمنی روی ۳۲۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. در ضمن شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش نیز ۳.۵ ثانیه خواهد بود. به گفته آستون، ساخت این خودرو یکی از دشوارترین تولیدات شرکت بوده است.

چراکه پورسه زمان‌بر کنترل کیفیت هر دستگاه از ان با یک مهندس صورت می‌گرفته است. آستون‌مارتین One-۷۷ یک رکورد جهانی نیز دارد. این خودرو دارای قوی‌ترین پیشرانه تنفس طبیعی جهان است. یعنی برای افزایش خروجی آن از هیچ‌گونه توربوشارژ و یا سوپرشارژری استفاده نشده است. طراحی پیچیده و انتزاعی این خودرو انبوهی از جوایز را از موسسات بررسی گرافیکی نسیبش کرده است.

Pagani Huayra
۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار


باید اعتراف کرد تاریخ شرکت پاگانی ایتالیا به ۲ دوره تقسیم می‌شود؛ بعد از هوآی‌را و قبل از هوآی‌را. با پایان یافتن جادوگری انواع و اقسام Zonda، همه چشم‌ها به دستان پاگانی دوخته شده بود تا ببینند شعبده بعدی او چیست. الهه باد، بازگشت طوفانی این خودروساز به دنیای ابرخودروها بود. هم‌چنان نیروگاه هسته‌ای این خودرو از سوی AMG زیرمجموعه مرسدس‌بنز تامین می‌شود.

پیشرانه‌ای ۶ لیتری ۱۲ سیلندر Vشکل با دو توربوشارژر که به راحتی می‌تواند ۷۲۰ اسب‌بخار نیرو و ۱۰۰۰ نیوتن‌متر گشتاور فراهم کند. پیشرانه فوق را قبلاً روی مدل SL۶۵ دیده بودیم. این خروجی برای کشاندن خودرو به سرعت نهایی ۳۷۰ کیلومتر در ساعت کافی به نظر می‌رسد. کما اینکه پیش از این صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۳.۳ ثانیه طی کرده بود. پاگانی مثل اغلب خودروسازان دیگر، از لاستیک‌سازان هم‌وطن خود استفاده می‌کند به طوری که شاهد حضور دو جفت تایر حرفه‌ای از کمپانی Pirelli زیر این هیولا هستیم.

بر خلاف اغلب سوپر اسپرت‌های مدرن، این خودرو از جعبه‌دنده دو کلاچه استفاده نمی‌کند. طراحان هوآی‌را ترجیح می‌دهند از همان روش سنتی کاهش وزن استفاده کننده تا اینکه مکانیزم گیربکس را از چیزی که هست، پیچیده‌تر کنند. دیسک‌ ترمزهای کربن-سرامیکی که شرکت معتبر Brembo برای این خودرو در نظر گرفته است در شدیدترین ترمزها فقط سرخ می‌شوند ولی اصطکاک خود را حفظ می‌کنند.

Hennessey Venom GT
۱ میلیون دلار


به قیافه‌اش می‌خورد که همان لوتوس باشد. اما یک لوتوس ۱ میلیون دلاری؟ داستان از این قرار است که تیونر هِنسی تنها از شاسی و بدنه لوتوس Exige‌ برای ساخت این موشک خود استفاده کرده است. فقط فکرش را بکنید که قلب کوچک ۱.۸ لیتری ۱۹۰ اسب‌بخاری این خودرو جای خود را به یک پکیج غول‌آسای ۶.۲ لیتری هشت سیلندر Vشکل داده باشد. این قوای محرکه درست همان چیزی است که روی شورولت کوروت C۶ ZR۱ نصب شده بود.

قدرت خروجی این خودرو ۱۲۰۰ اسب‌بخار (۸۹۰ کیلووات) برآورد شده است. درست مثل خروجی بوگاتی ویرون. هنسی مجبور بود برای کنترل این نیروی خشن از جعبه‌دنده‌های حرفه‌ای شش سرعته Ricardo استفاده کند. قدرت به اضافه مکانیزم انتقال قدرت، باعث آن شد تا سرعت نهایی این خودرو ۴۳۷ کیلومتر در ساعت ثبت شود. البته پیش‌بینی هم می‌شد که نتیجه نصب یک پیشرانه ۱۲۰۰ اسب‌بخار روی یک بدنه ۱۲۰۰ کیلوگرمی بی‌نظیر می‌شود.

برای ایستادن این شهاب‌سنگ خروشان به ناچار از دیسک‌ ترمزهای سنگین ۴ پیستونه ۳۸۰ میلی‌متری استفاده شده است. خبرهایی شنیده می‌شود که قرار است مدل روباز ونوم جی‌تی نیز تا سال ۲۰۱۳ تولید شود. آن وقت است که امکان دارد دوباره این لیست گران‌ترین خودروها دستخوش تغییراتی شود.

SSC Tuatara
۹۷۰ هزار دلار


می‌گفتند تنها با یک هدف تولید شد؛ نابودی بوگاتی ویرون. آخرین دستاورد شرکت شلبی سوپر کارز با چهره فرازمینی خود تحسین منتقدین را برانگیخت. خودرویی با یک پیشرانه حجیم ۶.۹ لیتری هشت سیلندر Vشکل که توانسته ۱۳۵۰ اسب‌بخار (۱۰۰۷ کیلووات) نیرو و ۱۴۱۳ نیوتن‌متر (۱۰۴۲ پوندفوت) گشتاور تولید کند. تصور کنید وقتی این قدرت روی یک بدنه ۱۲۵۰ کیلوگرمی قرار می‌‌گیرد.

حاصل کار شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت طی ۲.۵ ثانیه و رسیدن به سرعت نهایی ۴۴۴ کیلومتر در ساعت است. این آمریکایی می‌خواهد پس از رونمایی رسمی به عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا بالاخره پادشاهی ویرون را پایان بخشد. نکته جالب در بخش مهندسی این خودرو دیده می‌شود. حداکثر دور موتور در بالاترین میزان قدرت و گشتاور به یک میزان یعنی ۶۸۰۰ rpm است. می‌دانیم که اغلب گشتاور در دورهای پایین‌تری به اوج می‌رسد.

هم‌چنین گفته شده است که دور موتور نهایی که بلوک پیشرانه می‌تواند تحمل کند ۹۲۰۰ دور در دقیقه است. قرار است برایآن از تایرهای میشلین مدل Pilot Sport PS۲ استفاده شود. تایرهایی که در دو چرخ جلو ۲۳۵.۳۵ و در دو چرخ عقب ۳۳۵.۳۰ اینچی هستند. تائوتارا می‌ورد تا سال ۲۰۱۳ به صورت رسمی وارد بازی هیولاها شود.

Porsche ۹۱۸ Spyder
۸۵۰ هزار دلار


شاید خود پورشه هم باورش نمی‌شد که روزی در این لیست قرار بگیرد. می‌گویند پورشه با تمام عظمتش بعد از Carrera GT نتوانست جانشین خوبی را برایش پیدا کند تا اینکه ۲ سال پیش نسخه مفهومی آن در نمایشگاه ژنو رونمایی شد. حضور پورشه ۹۱۸ در این لیست از یک سو نیز حایز اهمیت است.

خودرو فوق تنها مدلی است که به صورت هیبریدی تولید شده است. یعنی بخشی از نیروی خودرو را از پیشرانه ۴.۶ لیتری هشت سیلندر Vشکل به قدرت ۵۸۰ اسب‌بخار (۴۳۰ کیلووات) و بخش دیگر را از دو موتور الکتریکی به قدرت ۲۰۰ کیلووات معادل ۲۷۰ اسب‌بخار فراهم می‌کند. پیشرانه درون‌سوز ۹۱۸ پیش‌تر در مدل RS Spyder مخصوص مسابقات ۲۴ ساعته لومان دیده شده بود که انصافاً عملکرد خوبی از خودش نشان داده بود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این آلمانی زیبا ۲.۹ ثانیه و سرعت نهایی‌اش ۳۳۰ کیلومتر در ساعت است. تمام خودروهایی که در این لیست وجود دارند معمولاً در قسمت تولید گازهای آلاینده و مصرف سوخت، کارنامه درخشانی ندارد.

اما پورشه ۹۱۸ با تولید تنها ۷۰ گرم گاز Co۲ در هر کیلومتر حتی از بسیاری فانتزی‌های ژاپنی نیز پاک‌تر است. حیرت‌انگیز است که مصرف سوخت آن تنها ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت شده است. در صورت تمام سوخت می‌توان تا ۳۲ کیلومتر تنها با انژری برق این خودرو پیمایش کرد.

منبع: بازار خبر

اشتراک گذاری :
ارسال نظر