بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
مدیر حسابداری صنعتی شرکت گرانیت بهسرام عنوان کرد:

رشد حاشیه سود "کهرام" با اجرای طرح توسعه

با نگرشی محتاطانه و با توجه به افزایش دستمزد کارکنان، رشد هزینه های سربار و در نتیجه افزایش بهای تمام شده محصولات سود هر سهم سال مالی 92 مبلغ 148 ریال برآورد شده که امیدواریم در دوره سه ماهه نخست سال جاری با عملکردی مناسب تعدیل مثبت سود هر سهم را تجربه کنیم.
کد خبر : ۹۳۶۹۰
شرکت گرانیت بهسرام طرح توسعه شامل افزودن کوره به واحدهای تولیدی خود را در دست اجرا دارد که با اجرای این طرح حاشیه سود "کهرام" افزایش خواهد یافت.

مدیر حسابداری صنعتی شرکت گرانیت بهسرام با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اقدامات لازم جهت بهره برداری از طرح مذکور در سال جاری در دست اجرا است به طوریکه پیش بینی می شود تا پایان سال جاری این امر تحقق یابد. لذا می توان گفت که با توجه به بالا بودن هزینه های ثابت "کهرام" با اجرای این طرح و در پی آن افزایش میزان تولید محصولات، رشد حاشیه سود در سال جاری دور از انتظار نخواهد بود.

امیررضا درخشان پور پیرامون نحوه تأمین هزینه های مالی طرح توسعه شرکت ابراز داشت: بخش عمده ای از هزینه های مالی طرح مذکور توسط سهامدار عمده "کهرام" که مالک کارخانه آن نیز می باشد، تأمین خواهد شد. با این حال در صورت تمایل دیگر سهامداران شرکت از آورده آنها نیزدر اجرای این پروژه استفاده خواهد شد.

وی در بیان ارزیابی عملکرد شرکت گرانیتی بهسرام طی سال گذشته تصریح کرد: با تغییر اندازه کاشی های تولیدی و نیز تولید محصولاتی با کیفیت برتر، موفق به افزایش حجم فروش در سال 91 با وجود رشد بهای تمام شده محصولات شده ایم، به گونه ای که این شرکت توانسته با پوشش هزینه های خود به طور تقریبی سود برآوردی در سال 91 را محقق کند.

این مقام مسئول در خصوص کاهش حدود 30 درصدی مقدار تولید در دوره 9 ماهه سال 91 نسبت به دوره مشابه سال گذشته اظهار داشت: کاهش میزان تولید از لحاظ مقداری ناشی از تغییر اندازه محصولات تولیدی است. لذا براساس اندازه محصولات تولیدی، ظرفیت تولید افزایش یافته، به گونه ای که کاشی هایی با کیفیت و قیمت فروش بیشتری تولید شده است.

مدیر حسابداری صنعتی "کهرام" در ادامه افزود: حجم فروش محصولات این شرکت طی سال 91 نسبت به سال های قبل از افزایش چشم گیری برخوردار بوده. علاوه بر این نرخ فروش محصولات نیز حدود 15 درصد در سال گذشته رشد کرده است.

درخشان پور در بیان دلایل برآورد سود هر سهم سال مالی 92 به مبلغ 148 ریال و کاهش 24 درصدی آن نسبت به آخرین پیش بینی سود هر سهم سال گذشته اظهار داشت: با نگرشی محتاطانه و با توجه به افزایش دستمزد کارکنان، رشد هزینه های سربار و در نتیجه افزایش بهای تمام شده محصولات سود هر سهم سال مالی 92 مبلغ 148 ریال برآورد شده که امیدواریم در دوره سه ماهه نخست سال جاری با عملکردی مناسب تعدیل مثبت سود هر سهم را تجربه کنیم.

وی در ارتباط با فروش خارجی 13 درصدی شرکت در دوره 9 ماهه سال 91 و برآورد هشت درصدی آن در سال 92 گفت: شرکت گرانیتی بهسرام به علت به کارگیری مواد اولیه مرغوب در تولید محصولات خود، از قابلیت صادرات محصولات به کشورهای خارجی برخوردار است. حال آنکه با بررسی هزینه های تحمیلی بر شرکت در خصوص صادرات و درآمد حاصل از آن و افزون بر آن وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر در فرآیند صادرات به عرضه بیشتر محصولات در داخل کشور پرداخته شده است. همچنین محصولات تولیدی "کهرام" به کشورهای عراق و افغانستان صادر می شود و درآمد حاصل از آن با نرخ های متفاوتی اعم از نرخ ارز مرجع و در پاره ای از مواقع با نرخ ارز آزاد در حساب ها و صورت های مالی تسعیر می شود.

این مقام مسئول در خصوص تأمین 24 درصدی خارجی مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید محصولات در سال گذشته و برآورد 20 درصدی آن در سال جاری عنوان کرد: مواد اولیه مورد نیاز از کشورهای چین، اسپانیا و ایتالیا تأمین می شود و هزینه های آن با نرخ ارز مرجع در حساب ها تسعیر می شود. واردات مواد اولیه نیز در صورت عدم موفقیت شرکت در گشایش اعتبار LC به علت بدهی تسهیلات بانکی دریافتی، از طریق واسطه ها انجام می پذیرد.

مدیر حسابداری صنعتی "کهرام" اضافه کرد: با توجه به تحریم های بین المللی اعمال شده علیه کشور و مشکلات ایجاد شده در زمینه واردات و صادرات محصولات، اقدام به تولید محصولات با ضریب رنگی پایین تر جهت استفاده کمتر از مواد اولیه خارجی شده تا بدین طریق از وابستگی شرکت به کشورهای خارجی کاسته شود.

درخشان پور در ارتباط با زیان انباشته شرکت به مبلغ بیش از هشت میلیارد تومان ابراز داشت: امیدواریم تا با افزایش و تغییر ترکیب تولید به روند صعودی سودآوری خود ادامه دهیم تا طی سه یا چهار سال آینده زیان انباشته شرکت پوشش داده شود.

وی در خاتمه پیرامون بدهی ارزی شرکت به مبلغ شش میلیون و 634 هزار یورو تصریح کرد: این بدهی از پایان سال 90 تاکنون در همین مبلغ باقی مانده و در حال حاضر نیز شرکت در خصوص نحوه پرداخت آن با نرخ ارز مرجع و یا ارز مبادله ای همانند سایر شرکت ها دچار سردرگمی شده چراکه در این زمینه دستور قطعی از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر