بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶
مستطيل شيشه اي تالار

بازار زیر فشار دو عامل

به اعتقاد اهالی تالار شیشه ای، بورس امروز زیر فشار دو امر نتوانست قد علم کند و در نهایت سر به زیر شد. عامل اول اینکه غیر شفاف بودن تصمیمات دولتی همچنان از دو جنبه بورس را تحت تأثیر خود قرار داده، بطوریکه بازار از یک سو همچنان نسبت به اینکه آیا تصمیمات دولت به صورت همه جانبه و کارشناسی شده است یا خیر، ابهام دارد و از سوی دیگر عدم ثبات و اعمال تغییرات جدید
کد خبر : ۹۴۰۰۹
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 91.01.31 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 186 واحد منفی به رقم 31067 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 173 واحد کاهش عدد 73546 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 196 واحد نزول به رقم 40550 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1488 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز پالایش نفت بندرعباس با 83 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل ملی صنایع مس ایران با 75 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، معاملات امروز بازار سهام در حالی در اولین ماه سال 92 به پایان رسید که اگرچه در ابتدای صبح شاخص کل تا نزدیکی کانال 41 هزار واحدی صعود کرد، اما دوباره تغییر جهت داد و با در پیش گرفتن روند نزولی 196 واحد به زیر افتاد تا همچنان در محدوده 40 هزار واحدی به کار خود ادامه دهد.

به اعتقاد اهالی تالار شیشه ای، بورس امروز زیر فشار دو امر نتوانست قد علم کند و در نهایت سر به زیر شد. عامل اول اینکه غیر شفاف بودن تصمیمات دولتی همچنان از دو جنبه بورس را تحت تأثیر خود قرار داده، بطوریکه بازار از یک سو همچنان نسبت به اینکه آیا تصمیمات دولت به صورت همه جانبه و کارشناسی شده است یا خیر، ابهام دارد و از سوی دیگر عدم ثبات و اعمال تغییرات جدید در تصمیم هایی که گرفته می شود، فعالان و سرمایه گذاران بورسی را نسبت به امکان تغییر لحظه ای سیاست های قبلی و نیز اظهارنظر هر مسئول و غیر مسئولی پیرامون مسایل مختلف اثرگذار بر بازار نگران کرده است.

از جمله این عدم شفافیت را می توان در سیاست گذاری های دولتی در خصوص نرخ گذاری محصولات، مواد اولیه و خوراک مصرفی دو صنعت سنگ آهنی و پتروشیمی عنوان کرد که عدم تصویب بودجه سال 92 طی ماه های پایانی سال گذشته و نیز با وجود گذشت یک ماه از سال جدید همچنان بازار را آزار می دهد.

دومین عاملی نیز که بر روند معاملات تالار شیشه ای اعمال فشار می کند، افت شدید قیمت های جهانی است که این روند نزولی در بهای فلزات اساسی و کانی های فلزی و در نتیجه کاهش قیمت سهام این گروه در بورس بسیار نمود می کند. بطوریکه حرکت قیمت های جهانی در مدار منفی طی دو ماه اخیر آنچنان تداوم یافته که بیلت فولاد به زیر 140 دلار رفته و هر تن مس نیز قیمت های کمتر از 7000 دلار را رصد می کند.

بدین ترتیب نماگر بورس که می رفت به مدد سهام گروه پالایشی بورس مدار 41 هزار واحدی را فتح کند، با توجه به فشارهای ناشی از دو عامل مذکور در شرایط کنونی چندان به صعود خوش بین نیست.

طی معاملات امروز دو نماد پالایشی "شبندر" و "شپنا" در غیاب هم گروهی های خود حرکتی مثبت را در پیش گرفتند. بطوریکه پالایش نفت بندرعباس معاملات خود را طی روز جاری با جابه جایی نزدیک به 41 میلیون سهم به پایان رساند و این روند رو به بالا با تداوم صف های خرید حدود دو میلیونی خریداران تداوم یافت.

پالایش نفت اصفهان نیز با تشکیل صف خرید سهام همراه شد و تا دامنه نوسان مثبت حداکثری رشد قیمت را تجربه کرد.

اما به نظر می رسد بازار در خصوص این گروه علاوه بر روند سودآوری آنها بایستی به ارزش جایگزینی شرکت های فعال این حوزه نیز توجه کند.

پتروشیمی ها نیز تحت تأثیر نامشخص بودن وضعیت نرخ خوراک و اخبار منتشر شده پیرامون احتمال افزایش قیمت گاز مصرفی شرکت های گروه، افزایش فعالیت فروشندگان سهام خود را به نظاره نشست و قیمت سهام گروه مذکور تا حداقل قیمت مجاز روزانه پایین آمد.

هلدینگ خلیج فارس نیز با گذشت سه روز از زمان عرضه اولیه سهام، به قیمت کشف شده خود نزدیک شد و با این روند قیمتی، چنانچه سهامداران اقدام به فروش کنند، با توجه به کارمزد معاملاتی به احتمال زیاد با زیان همراه می شوند.

در همین رابطه اهالی تالار به این نکته اشاره می کنند که باید دید خصوصی سازی که به ارزنده بودن سهم در این قیمت ها تأکید داشت، آیا برای حمایت از آن نیز مشتریانی دارد یا خیر؟

در خصوص گروه فلزی و معدنی نیز همانطوریکه پیش از این انتظار می رفت، تا زمان برگشت روند قیمت های جهانی به محدوده های قبلی نمی توان چندان رشد قیمت سهام این گروه ها را تصور کرد. هرچند شرکت های فعال این صنایع عملکردهای مطلوبی را طی سال گذشته از خود به نمایش گذاشتند. با این حال سهام گروه فلزی و معدنی به صورت حرکتی دسته جمعی معاملات خود را در مدار نزولی پیگیری کردند.

بانکی ها نیز طی صبح روز جاری با اعلام نظر مثبت رییس بانک مرکزی در خصوص رشد نرخ سود بانکی، فضایی مثبت را در قیمت سهام خود شاهد بودند، اما تا پایان معاملات امروز اتفاق خاصی برای این صنعت رخ نداد.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز در حالی معاملات خود را در روندی آرام و متعادل و البته منفی دنبال می کند که هر سکه در بازار نقدی در قیمت یک میلیون و 320 هزار تومان مورد معامله قرار گرفته و هر دلار آمریکا نیز در محدوده 3530 تومان خرید و فروش می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر