بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
کد خبر : ۹۴۶۳۷
خط لوله گاز‌ موسوم به «خط لوله صلح» که بنا بود گاز طبیعی ایران را به بازار مصرف پاکستان و هندوستان برساند، ‌هرچند مدت‌ها به دلیل فشارهای آمریکا به تأخیر افتاد،‌ سرانجام با تصمیم پاکستان بر انجام این پروژه حیاتی برای آن کشور، به سمت عملیاتی شدن پیش رفت و پاکستان از میان تحمل فشارهای آمریکا و تأمین گاز از ایران، دومی را برگزید.

به گزارش «تابناک»، اما این پایان کار نبوده و نیست. روز گذشته، یکی از سناتورهای آمریکایی از دولت این کشور خواست برای مقابله با ایجاد این خط لوله و جلوگیری از پیوستن هند به آن، گاز طبیعی در اختیار این کشور گذارد.

بنا بر این گزارش، «تد پویی»، سناتور آمریکایی که در حاشیه بحث کنگره درباره صادرات گاز طبیعی آمریکا سخنرانی می‌کرد، گفت: یکی از مؤلفه‌های امنیت ملی آمریکا این است که به کشورهایی چون هند، ژاپن و کشورهایی اروپایی گاز طبیعی صادر کنیم تا این کشور‌ها به گاز ایران و روسیه وابستگی نداشته باشند، به ویژه اینکه هند شاید به دلیل نیاز به گاز طبیعی ایران به خط لوله گاز ایران و پاکستان بپیوندد.

«براد شرمن»، یکی دیگر از سناتورهای آمریکایی در این باره گفته است: تأمین گاز طبیعی متحدان آمریکا به ویژه جلوگیری از پیوستن هند به خط لوله گاز ایران و پاکستان، مقوله‌ای مرتبط با امنیت ملی آمریکاست. 

نکته مهم در این میان اما سوء‌استفاده‌ای است که هندی‌ها از این شرایط می‌کنند. آنان از یک سو با توسل به فشارهای آمریکا، نفت ارزان از ایران می‌خرند و پول آن را پرداخت نمی‌کنند و از سوی دیگر، به بهانه ‌وابستگی نداشتن به نفت ایران، خواهان خرید گاز ارزان‌بها از آمریکا هستند؛ بازی دو سر بردی که هندی‌ها فعلا از آن سود می‌برند.

گفتنی است، «نیراپاما رائو»، سفیر هند در آمریکا، اوایل ماه جاری میلادی در مقاله‌ای که در روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال منتشر کرد، خواهان صادرات گاز طبیعی آمریکا به هندوستان شد و نوشت: در صورتی که آمریکایی‌ها صادرات گاز طبیعی خود به هند را انجام دهند، هند وابستگی کمتری به واردات انرژی از کشورهای خاورمیانه به ویژه ایران خواهد داشت. 

اما تو پویی از این هم فرا‌تر رفته و گفته است: آمریکا باید با صادرات گاز طبیعی به کشورهای اروپایی، نقش روسیه را در تأمین انرژی متحدان آمریکا کمرنگ کند. وی حتی پیشنهاد داده است، در منطقه پاسیفیک، آمریکا گاز ارزان در اختیار کره جنوبی و ژاپن گذارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر