بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹
کد خبر : ۹۶۰۳۲
 در واپسین ساعات آخرین روز ثبت نام نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، هیاهوی حضور همزمان «هاشمی رفسنجانی»، «احمدی نژاد» و «مشایی» در وزارت کشور کافی بود تا تمام اخبار و حواشی ماجرا را محو کند. 

به گزارش افکارنیوز،  در پس یکی‌- دو عکس از مجموعه عکس‌هایی که حضور دست در دست احمدی نژاد و مشایی را در وزارت کشور نشان می‌دهد، تصویر عصا به دست اسطوره سینمای ایران؛ «عزت الله انتظامی» را می‌بینیم.
انتظامی در همین رابطه به ایسنا گفت: «مدت‌ها پیگیر وضعیت راه‌اندازی «بنیاد فرهنگی عزت‌الله انتظامی» بودم که با وجود دستور رییس‌جمهور باید تأییدیه به امضای چهار وزیر می‌رسید که متأسفانه اجرایی نشده است و وزارت ارشاد هم اقدامی نمی‌کند. برای پیگیری موضوع امروز (شنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه) قراری با اسفندیار رحیم‌مشایی داشتم که بعد به اتفاق هم به وزارت کشور رفتیم.»

مشایی و هدیه تهرانی؛ نخستین تجربه
دیده شدن هنرمندان در کنار مشایی البته چیز جدیدی نیست. حضور مشایی در سال ۸۸ در نمایشگاه عکس «هدیه تهرانی» و خرید یکی دو اثر از او که آن روزها به سیاق بسیاری از هنرپیشه‌های سینما، به طبع آزمایی در عرصه هنرهای تجسمی پرداخته بود، تقریبآ اولین و جدی‌ترین مراوده او با هنرمندان بود. این اتفاق در همان روزها سر و صداها و اعتراض‌های زیادی را در پی داشت، اما مثل تمام اعتراض‌های دیگر وارد شده به مشایی، از سوی او به هیچ انگاشته شد.

هنرمند یا هنرپیشه، مسئله این است
مشایی در دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد، عقاید خود را بی پرده و با آنارشی تمام ابراز کرد. به اعتقاد بسیاری، بخش مهمی از این رفتارها و اظهار نظرها، اهداف انتخاباتی همین روزها را پیگیری می‌کرد. حضور هنرپیشه‌های سینما و تلویزیون در کنار مشایی را به دلیل شهرت آن‌ها به نسبت سایر هنرمندان، شاید بتوان در راستای همین اهداف انتخاباتی تعریف کرد. بی شک حضور در کنار شخصیت سیاسی و پرحاشیه‌ای مثل مشایی، نمی‌تواند تفسیری جز حضور در کمپین تبلیغاتی او و به نوعی بیعت با او داشته باشد.
«افسانه بایگان»، «داود رشیدی»، «بهزاد فراهانی»، «داریوش ارجمند»، «محمدعلی کشاورز»، «چیستا یثربی» و... در زمره هنرمندانی هستند که در یک هفته گذشته در محافل مختلفی در کنار مشایی حاضر شدند و آخرین مورد هم حضور «عزت الله انتظامی» ۸۹ ساله در کنار مشایی است. 
سوال اینجاست این هنرمندان، از حضور در کنار مشایی چه می‌جویند و مشایی برای هنر ایران چه کاری خواهد کرد؟

سیاست های فرهنگی مشایی چه خواهد بود؟
کارنامه ۸ سال ریاست جمهوری احمدی نژاد، حداقل در بخش فرهنگ و هنر نقطه روشنی نداشته و عملکرد دستگاه فرهنگی دولت‌های نهم و دهم، اعتراض‌های زیادی را از سوی هنرمندان و نویسندگان در پی داشته است. از درگذشت بسیاری از هنرمندان و نویسندگان در عسرت و تنگدستی گرفته تا محدودیت نهادهای مستقل فرهنگی و هنری و انحلال «ارکستر ملی» و «خانه سینما» و ممنوع الکار شدن هنرمندان و کارگردان‌های سینما و عدم انتشار بسیاری از آثار و... هیچکدام جای دفاعی را از فرهنگ در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد باقی نمی‌گذارد.
احمدی نژاد در روز ثبت نام مشایی در انتخابات ریاست جمهوری، برای نشان دادن نزدیکی و دوستی‌اش با او گفته بود «من مشایی هستم و مشایی من است». با این اوصاف می‌توان توقع رویکرد و گشایش جدیدی را تفکرات فرهنگی مشایی داشت؟
اشتراک گذاری :
ارسال نظر