بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۸
کد خبر : ۹۹۴۲۲
سردار خالدي: تغييرات بازار سهام بعد از پايان يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري همچنان با اميدواري دنبال مي‌شود و البته پيش از اين فعالان بورس تهران موقعيت‌‌هاي خرید سهام را به روزهای پس از انتخابات موکول کرده بودند زيرا به باور آنان خرید در زمان شفافیت، بهترین استراتژي ممکن به نظر می‌رسد. 
با همه اين اوصاف سهام گروه فلزي پس از بهبود كوتاه‌مدت دوباره تغيير كرد و اندكي از رونق سهام اين گروه كاسته شد. به اعتقاد كارشناسان نزديك به يك ماه است كه بيشتر بازارهاي مهم جهان به دلايل مختلفي در ركود قرار دارند. اگر چه برخي با اشاره به اينكه در كوتاه مدت تغيير خاصي روي نمي دهد، اميدوارند شرايط در ميان مدت و بلندمدت بهبود يابد. البته اين شرايط را هم در بازارهاي جهاني و هم در بازارهاي داخلي صادق مي‌دانند زيرا بر اين موضوع تاكيد دارد كه سهام گروه فلزي به تبع بازارهاي جهاني فلزات پايه، تغيير خواهد كرد. 
براي بررسي وضعيت بازار جهاني فلزات پايه و از سويي سهام گروه فلزي در بورس تهران سراغ دو نفر از كارشناسان بازار سرمايه رفتيم كه مشروح آن در پي مي‌آيد.
بايد ديد سرانجام معادن چه مي‌شود؟
يكي از كارشناسان بازار سرمايه در خصوص اينكه چه دلايلي باعث تغيير روند بازار فلزات شده است؟ گفت: در ابتدا براي بررسي‌ اين موضوع باید به چند نکته اساسی اشاره کرد: نخست تاثیري است که لایحه بودجه سال 92 و بررسی این لایحه بر گروه فلزی برجای گذاشت، به هر حال عوارض معادن افزایش پیدا کرده و بخش عمده‌ای از این عوارض در بخش سنگ‌آهنی به سوی شرکت‌های فولادی سوق داده خواهد شد؛ این عامل به عنوان ترمزی در مقابل گروه فلزی ایجاد شد. 
همايون دارابي در ادامه افزود: برخلاف سرعت دولت در اجرای اصل 44 و اجرای فرآيند خصوصي سازي در شرکت‌های تولیدي هنوز وضعیت معادن به عنوان حلقه اول تولید فلزات مشخص نشده است، همین موضوع باعث شده معادن به نقطه ضعف صنایع فلزی تبدیل شود.
اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه گروه فلزي از چند نظر دیگر تحت فشار بوده است، اظهار كرد: نخست آنکه دولت بودجه عمرانی را تقریبا حذف کرده و همین عامل در سطح تقاضاي کلان در بخش فلزات تاثیر گذاشت. اين در شرايطي است كه بحث ارز یک مشکل است زيرا هم قیمت ماشین آلات و تعمیرات آنها را بالا برد هم باعث شد واردات ملزومات تولید همانند «کک» افزایش یابد و در نهایت به کمبود واردات شمش برای شرکت‌های نوردی منجر شود. 
وي به ديگر موضوعات تاثيرگذار درباره روند بازار گفت: موضوع دیگري كه بي ترديد تاثير قابل توجهي روي روند معاملات گذاشته، بحث هدفمندی یارانه‌ها است؛ به طوري كه با وجود اجرايي شدن فاز اول اين قانون، شرکت‌ها هنوز نمی‌دانند در 5 سال آینده وضعيت قيمت انرژی آنها چگونه خواهد شد؟ همه این موارد باعث شده گروه فلزی از اولویت سرمایه‌گذاری خارج شوند. برای سهامداران عمده هم عملا موضوع مهم در ماه‌های اخیر خصوصی‌سازی مدیریتی ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان بود که پس از این خصوصی‌سازی بیشتر توجه به اصلاح ساختار این شرکت‌ها خواهد بود تا وضعیت معاملاتی آنها در بازار سرمایه.
دارابي در خصوص اينكه با توجه به روند فعلي، افق فلزات اساسي و پايه را چگونه مي‌بينيد؟ گفت: نمی‌توان در روند بلند مدت و میان مدت اظهار نظری کرد، زيرا بحث اساسی در این بخش وضعیت معادن است كه باید دید سرانجام آنها چه خواهد شد. 
اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه بدون معادن، شرکت‌های فلزسازی چندان امکان تغییر جدی را ندارند، گفت: متاسفانه شرکت‌های ما به دلیل اینکه عموما تازه خصوصی شده و از زیر فشار دولت خارج شده اند هنوز سرمایه کافی و زمان لازم برای تکمیل چرخه تولید خود را نداشته‌اند. در همین حال سیاست‌‌های دولتی هنوز هم در بخش معادن نامشخص است، حتی در 
سرمایه گذاری‌‌های بخش خصوصی نظیر «گوهر زمین» یا «سنگان» وضعیت شفاف نیست اما در کوتاه‌مدت فلزکاران بورسی تحت تاثیر خبرهای مقطعی و تصمیم‌‌های دولت جدید قرار خواهند گرفت. 
وي با اشاره به برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و انتخاب كابينه جديد در اواسط مردادماه، خاطرنشان كرد: اگر یک وزیر قوی در بخش صنعت و معدن و تجارت انتخاب شود شاید بسياري از مشکلات فعلي حل شود. البته انتخاب مدیران شرکت‌های بزرگ هم مهم است و بايد ديد چه تعداد مدیران شرکت‌های بزرگ تغییر مي‌كنند.
دارابي در خصوص روند نزولي قيمت سهام گروه فلزات اساسي در پاسخ به اين سوال كه اين گروه در چه نقطه اي دوباره بازگشت خواهند داشت؟ گفت: به هر حال بازار همین است؛ نمادهای فلزی سال 91 رشد قابل توجهي داشتند؛ فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان در کنار شرکت‌های تولید سرب و روی بازدهی بدی نداشتند. فعلا نيز باید منتظر ماند و دید در نهايت تحولات تا به كجا مي‌رود؟ اگر نرخ ارز پایین بیاید قیمت محصولات فلزی هم افت خواهد کرد که می‌توان به افت چند روز اخیر بهای محصولات فولادی اشاره کرد اما اگر نرخ ارز تثبیت شود و نرخ ارز و مواد اولیه نیز بالا نرود، استراحت این گروه پایان خواهد يافت.
دارابي با اشاره به در پيش رو بودن برگزاري مجمع‌‌هاي عادي و فوق العاده اغلب شركت‌‌ها تاكيد كرد: به دليل اینکه فعلا سود شرکت‌ها نامشخص است، همچنين نمی‌دانیم در آينده وضعيت عوارض جدید و کاهش نرخ ارز چگونه مي‌شود و از سويي وضعيت تبادلات بين المللي و شرايط ديپلماتيك را نمي‌دانيم، به همین خاطر مجامع تاثیر جدی روي روند موجود نخواهند گذاشت. بحث افزایش سرمایه نیز در صنایع فلزی بسیار زمان بر است یعنی وقتي شرکتي افزایش سرمایه می‌دهد تا یک طرح توسعه را اجرا کند عموما 3 تا 5 سال زمان لازم است تا طرح به سود‌آوری برسد؛ همین امر باعث می‌شود افزایش سرمایه شرکت‌های فلزی برای سهامداران حقیقی چندان جذاب نباشد.
شرايط به احتمال قوي 
بهتر مي‌شود
يكي از ديگر كارشناسان بازار سرمايه در خصوص دلايل ركود و افت محسوس قيمت‌‌ها در بخش فلزات و گروه‌هاي كالايي در بازارهاي جهاني گفت: پاسخ به این سوال ابعاد وسیعی دارد. اولا بازار فلزات مانند ديگر بازارها در تقارب با بازارهای مشابه فعالیت می‌کند. در شرايط فعلي نزدیک یک‌ماه است که بيشتر بازارهای مهم جهان به دلایل مختلف در رکود قرار دارند. بنابراین این بازارها پتانسیل رکود را در ذات خود نهفته دارند. می‌توان با یک تماس تلفنی یا چند ثانیه وقت گذاشتن در اینترنت سرمایه خود را از بازار فلزات به بازار سهام یا طلا منتقل کنیم. البته این بازار هم به تبع از نظام عرضه و تقاضا نوسان دارد ولی تقاضای واقعی با تقاضای سفته بازی چنان به هم پیوند خورده‌اند که جدایی آنها تقریبا امکان پذیر نیست و اين شايد يكي از مهم‌ترين دلايل ركود بازارها باشد.
محمد حسين بابالو در ادامه صحبت‌‌هايش تصريح كرد: دلیل دوم در ركود را بايد در روند ساز و کارهای واقعی و فیزیکی بازارها جست‌وجو کرد. قبل از بحران مالي 
سال 2008 ميلادي سرمایه‌گذاری‌‌های وسیعی در معادن، به‌خصوص فلزات صورت گرفت که خروجی آن افزایش حجم تولید بود. پس از آغاز رکود با ریزش شدید بازارها مواجه شدیم که بسیاری از تولیدکنندگان به تبع نبود صرفه اقتصادی و تلاش برای تنظیم بازار به سرعت دست از کار کشیدند یا کاهش تولید دادند. این رخداد باعث شد قیمت‌‌ها در سال 2011 رشد قابل توجهي را تجربه کند به طور مثال، قیمت مس با رکورد 8 هزار و 600 دلاري در سال 2007 به بالای 10 هزار دلار به ازاي هر تن رسيد. در این وضعيت بسیاری از تولیدکنندگان با سرعت به خط تولید بازگشته و با کمک حمایت‌‌های دولتی و کاهش قيمت شاخص ارزها هم حجم تولید افزایش یافت و هم قیمت‌‌ها صعودی شد. 
اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه پس از این دوره شاهد کاهش نسبي قیمت‌‌ها و افزایش موجودی انبارها بودیم تا جایی‌که موجودی‌‌ها به سطوح بسيار بالایی رسید و رکود فعلی رقم خورد، عنوان كرد: اگر کاهش قیمت‌‌ها را با رکود مترادف بدانیم، دلیل سوم این وضعیت نيز تغییر در سیاست‌‌های پولی کشورهای بزرگ بود. آمریکا و برخی کشورها با محدود کردن تزریق نقدینگی به بازارها سعی در جلوگیری از کاهش قيمت ارزهای خود دارند تا بتوانند به صورت واقعی اقتصاد را در یک رقابت آرام واکسینه کنند و در برابر دیگر اقتصادها بتوانند در آینده رقابت کنند. 
وي تاكيد كرد: البته کاهش تورم نیز دلیل دیگر این وضعيت است. این شاخص كلان به تنهایی دلیلی برای کاهش قیمت فلزات و البته دیگر کالاهای مورد معامله در مقیاس جهانی بوده است. اين در حالي است كه دلیل چهارم را باید در کاهش رشد اقتصادی کشورهای مهم جهان از جمله چین و اتحادیه اروپا و دیگر اقتصادهای نوظهور دانست. 
بابالو در پاسخ به اينكه با توجه به روند فعلي، افق فلزات اساسي و پايه در كوتاه مدت چگونه است؟ افزود: در کوتاه مدت به احتمال قوی رويداد قابل توجهي اتفاق نخواهد افتاد. به همين دليل نوسانات فعلی برآیندی ممتد با جهت‌گیری صعودی نسبی خواهد داشت. به عنوان مثال، با فرض افزایش قیمت مس و آلومینیوم احتمال ریزش روی یا سرب از جهت گیری نسبی صعودی فلزات جلوگیری خواهد شد، البته نوسان ارزش ارزها نیز بسیار موثر خواهد بود. 
وي تاكيد كرد: در ميان مدت بايد منتظر کاهش موجودی انبارها باشیم. این وضعيت را می‌توان تا اواسط تابستان و فصل بارش‌‌های موسمی شرق آسیا به چشم دید. 
از طرفی در فصل تعطیلات احتمال رشد تقاضا ضعیف است. از آن زمان به بعد می‌توانیم به صورت بنیادین شاهد کاهش موجودی انبارها و افزایش قیمت‌‌ها به صورت نسبی باشیم. البته افزایش قیمت نفت می‌تواند موثر باشد، اين در شرايطي است كه سیاست‌‌های پولی دولت‌‌ها و نرخ ارز را بايد مد نظر قرار داد. در بلندمدت هم شرایط به احتمال قوی از هم‌اکنون بهتر خواهد بود. شرایط تقاضای اروپا، کشورهای بریکس و اقتصادهای نوظهور را بايد به اين موضوع اضافه كرد. همچنين تغييرات نرخ ارز به‌علاوه مسائل ژئوپلتیک موثر خواهند بود. در مجموع می‌توان بهبود حجم تقاضا را عنوان کرد که دورنمای روشنی برای بازار به‌خصوص برای تولیدکنندگان دارد. بابالو در خصوص روند قيمت‌‌ها در بازارهاي داخلي گفت: بازار داخلی شرایط خاصی پیدا کرده است. به عنوان مثال، میلگرد از يك هزار و 750 تومان در دی ماه به بيش از 2 هزار تومان قبل از عید رسید؛ اگر چه بار ديگر نزولی شد ولي از حدود يك هفته گذشته نزدیک دو هزار و 100 تومان معامله می‌شود این یعنی از حدود به 25 درصد رشد قیمت در 6 ماه و در خوش بینانه ترین حالت در سال می‌تواند 50 درصد سود به همراه داشته باشد. البته بعد از انتخابات اين شرايط عوض شد و قيمت‌‌ها تا حدودي به تاثير از نرخ ارز سمت و سوي كاهشي پيدا كرده است.
وي در ادامه افزود: در کشوری که تورم 30 درصد است، باید بازاري به مانند بازار سهام حداقل 60 درصد از رشد قیمت‌‌ها و سود سهام که 2 برابر تورم رشد کرده، سود بدهد. این بازار با فرض افزایش شدید هزینه تولید و قیمت مواد اولیه و دستمزد و هزینه‌های جانبی چنین سودی را شاید نتواند به دست آورد. تمامی این موارد در حالی است که بازار ملک به عنوان بازار مصرف اصلی فولادهای ساختمانی رونق دارد و اگر این رونق تقلیل یابد قیمت آهن‌آلات افت خواهد داشت. از طرفی هم اکنون حجم خرید فولاد در بازار پایین است. 
اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه کاهش قیمت ارزها، کاهش هزینه‌های تولید و قیمت مواد اولیه، افزایش حمایت‌‌های دولتی یا از همه مهمتر کاهش تورم می‌تواند نقطه‌ای برای حرکت باشد، گفت: افزایش ظرفیت تولید یا افزایش سود‌آوردی یا کاهش جذابیت سهم‌‌های مشابه و حتی شایعات بازار می‌توانند این روند را تغییر بدهند. در‌خصوص فلزات پایه نیز شرایط با شرایط جهانی مطابق است. از طرفی نوسان ارزش ارزها حجم صادرات را تغییر داده و آن را از حالت ثبات خارج می‌کند. این نوسان باعث شده قیمت‌‌های داخلی افزایش داشته باشد و حجم خرید کاهش یابد.  وي در خصوص اينكه دلايل افت بازار در اين گروه را به طور كلي در چه مي‌دانيد؟ خاطرنشان كرد: رقابت با بازارهای مشابه و امید به بهبود اوضاع و کاهش تغییرات این گروه نسبت به رشد دیگر بازارها هنوز رشد ایده آلي نيست. در واقع سرمایه به دیگر بازارها مهاجرت کرده است. 
بابالو در پاسخ به اين سوال كه آيا برگزاري مجمع‌‌هاي عادي و فوق العاده اغلب شركت‌‌ها در اين فصل سال، مي‌تواند يكي از پارامترهاي تاثيرگذار در روند حركتي مثبت سهام اين گروه باشد؟ گفت: می‌تواند تاثير داشته باشد اما برای اظهارنظر شايد كمي زود باشد. در واقع بازار پتانسیل تغییرات فراوانی را دارد. بابالو در پايان با اشاره به ارزشمند بودن سهام گروه فلزات به سهامداران توصيه كرد: به سهام اين گروه‌ها بايد همانند یک سرمایه‌گذاری طولاني مدت نگاه کرد. فراموش نكنيم كه ایران یک کشور در حال توسعه است که نیاز بسیاری به بخش فلزات در ساخت و سازها دارد و آینده روشنی در انتظار اين سهام وجود دارد.  
اشتراک گذاری :
ارسال نظر