بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
یک مقام مسئول در شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی خبر داد:

برگزاری جلسه معارفه پتروشیمی جم در هفته جاری

با نهایی شدن عواید حاصل از فروش سهام ایران خودرو سودآوری، "وصندوق" شاهد تعدیل های دیگری نیز خواهد بود؛ حال آنکه برآورد رشد سودآوری مذکور بدون در نظر گرفتن آثار ناشی از عرضه سهام پتروشیمی جم طی روزهای آینده، می باشد که در صورت واگذاری این مجموعه بزرگ، به طور قطع سود هر سهم "وصندوق" با رشد همراه خواهد شد.
کد خبر : ۹۹۶۲۱
سهام شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی در حالی طی روزهای اخیر با استقبال سرمایه گذاران مواجه شده که پیش بینی سود هر سهم سال مالی 92.6.31 شرکت با تعدیل 56 درصدی نسبت به آخرین برآوردها همراه بوده و حدود 40 درصد از سود برآوردی 890 ریالی "وصندوق" طی عملکرد 9 ماهه این شرکت تحقق یافته است.

براساس گزارش بورس نیوز ارایه اطلاعات مالی مذکور در حالی صورت پذیرفته که پیش بینی عواید حاصل از فروش سهام ایران خودرو و همچنین اثرات ناشی از عرضه اولیه پتروشیمی جم هنوز در صورت های مالی این شرکت در نظر گرفته نشده است.

در همین ارتباط یک مقام مسئول در شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: با نهایی شدن عواید حاصل از فروش سهام ایران خودرو سودآوری، "وصندوق" شاهد تعدیل های دیگری نیز خواهد بود؛ حال آنکه برآورد رشد سودآوری مذکور بدون در نظر گرفتن آثار ناشی از عرضه سهام پتروشیمی جم طی روزهای آینده، می باشد که در صورت واگذاری این مجموعه بزرگ، به طور قطع سود هر سهم "وصندوق" با رشد همراه خواهد شد.

وی پیرامون برنامه عرضه سهام پتروشیمی جم و زمان آن گفت: برنامه عرضه پتروشیمی جم به دلیل تأکید سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر اعلام گزارش های حسابرسی شده، اندکی به تعویق افتاد که با توجه به طی شدن مراحل حسابرسی صورت های مالی شرکت مذکور، جلسه معارفه واگذاری این مجموعه طی هفته جاری برگزار شده و در نهایت پتروشیمی جم نیز وارد بورس خواهد شد.

این منبع آگاه در بیان اثرات مربوط به عرضه سهام پتروشیمی جم بر سودآوری "وصندوق" عنوان کرد: سود در نظر گرفته شده برای هر سهم پتروشیمی جم در صورت های مالی "وصندوق" 240 تومان است که با توجه به اعلام پیش بینی جدید "شجم" سود هر سهم سال 92 این شرکت به 350 تومان افزایش یافته، حال آنکه این تغییرات موجب رشد سودآوری هر سهم شرکت صندوق بازنشستگی نیز خواهد شد.

وی پیرامون برنامه در نظر گرفته شده برای عرضه "شجم" گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شد، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی در نظر دارد سهم مذکور را با P/E نزدیک به 5 واحدی عرضه نماید تا معامله گران بورسی نیز از بازدهی عرضه اولیه سهام پتروشیمی جم نهایت استفاده را ببرند.

این مقام مسئول اضافه کرد: برنامه عرضه سهام این مجموعه در حالی برنامه ریزی شده که به نظر می رسد کلیه فعالان بازار به پتانسیل های این شرکت واقف هستند.

وی در تشریح پتانسیل های رشد این شرکت اظهار داشت: یکی از جنبه های مثبت شرکت پتروشیمی جم بهره مندی از توان استفاده هر دو خوراک مایع و گاز بوده، به گونه ای که می توان گفت افزایش نرخ خوراک گاز نه تنها اثرات منفی کمتری بر این شرکت خواهد داشت، بلکه جایگزینی خوراک مایع و اجرایی شدن کاهش قیمت این نوع خوراک می تواند به رشد سودآوری شرکت مذکور کمک شایانی نماید.

این منبع آگاه ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که می تواند به عنوان پتانسیل های پتروشیمی جم مطرح باشد، فعالیت کنونی این شرکت تنها با حدود 65 تا 70 درصد از ظرفیت خود است که با راه اندازی فازهای پارس جنوبی از نیمه دوم سال جاری و در صورت تأمین به موقع خوراک مورد نیاز این مجموعه، ظرفیت تولید آن به طور کامل فعال خواهد شد. از همین رو پتانسیل رشد سودآوری یک هزار و 600 میلیارد تومانی این مجموعه به سه هزار و 500 میلیارد تومان، در زمره ویژگی هایی است که به ندرت در شرکت های فعال در این گروه دیده می شود.

وی همچنین اضافه کرد: با در نظر گرفتن همه این موارد است که پیش بینی ها از وضعیت سودآوری شرکت پتروشیمی جم بسیار امیدوار کننده به نظر می رسد.

این مقام مسئول در خصوص طرح های توسعه ای زیرمجموعه های "وصندوق" نیز عنوان کرد: از جمله سهام موجود در پرتفوی "وصندوق" سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است که اثرات سودآوری بهره برداری و اجرای طرح های آن در بودجه فعلی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: شرکت های فولاد اکسین و صبا فولاد خلیج فارس نیز در زمره زیرمجموعه هایی هستند که طی سال مالی 93 اثرات اجرایی شدن طرح های توسعه ای آنها در پیش بینی های "وصندوق" در نظر گرفته خواهد شد. به گونه ای که شرکت فولاد اکسین به تازگی به مرحله سودآوری دست یافته و شرکت صبا فولاد خلیج فارس با اجرای طرح تولید 4.5 میلیون تن آهن اسفنجی، به توانایی تولید 1.5 میلیون تن از این محصول به صورت یکجا نائل خواهد آمد.

این منبع آگاه با اشاره به روند عملکردی شرکت های پتروشیمی برزویه و باختر گفت: این دو شرکت نیز در زمره زیرمجموعه هایی هستند که چندی پیش به سودآوری رسیده اند و تاکنون اثرات درآمدی از بابت این دو زیرمجموعه در صورت های مالی "وصندوق" منعکس نشده است.

این مقام مسئول در خاتمه در خصوص برنامه افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی بیان داشت: برنامه 100 درصدی افزایش سرمایه "وصندوق" در حال حاضر مراحل حسابرسی خود را طی می کند و ظرف 15 تا 20 روز آینده با تشکیل مجمع فوق العاده شرکت، افزایش سرمایه مذکور به مرحله اجرا درخواهد آمد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر