بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۸۴ - ۱۵:۱۸
کد خبر : ۱۶۰
کوچک کردن دولت و خصوصى سازى به عنوان يکى از دغدغه‌هاى دولت بايد در راس فعاليت‌هاى رييس جمهورى آينده قرار گيرد.
حيدر مستخدمين حسينى رييس هيات مديره بورس اوراق بهادار افزود: با توجه به ابلاغ تفسير اصل 44 قانون اساسى توسط مقام معظم رهبري، اکنون فرصت مغتنمى براى بهره‌گيرى از اين رهنمود و تهيه لوايح مورد نياز جهت کوچک‌سازى دولت است. وى بر تلاش رييس جمهورى آينده جهت تسريع در روند تهيه، تدوين و تصويب لوايح لازم جهت کاهش تصدى‌گرى دولت تاکيد کرد. رييس هيات مديره بورس اوراق بهادار گفت: کسرى بودجه دولت و همچنين بحث تورم، ريشه در بزرگ بودن دولت دارد.
وى از دولت بعدى خواست تا در جهت کاهش نرخ تورم و بيکاري، اشتغالزايى و کنترل نقدينگي، تلاشى موثر داشته باشد.
مستخدمين حسينى به آغاز مذاکرات جهت پيوستن ايران به سازمان تجارت جهانى اشاره کرد و افزود: يکى ديگر از دغدغه‌هاى بزرگ رييس جمهورى آينده بايد تلاش براى بهبود روابط بين المللى ايران با جهان و تسريع در اين روند باشد. وى با بيان اين که با کوچک شدن دولت بنگاه‌هاى اقتصادى سمت بورس مى‌آيند، گفت: در حال حاضر 70 درصد فعالان بازار سهام را جوان‌ها تشکيل مى‌دهند که با کوچک سازى دولت و تعميق بورس، بازار گسترش يافته و قادر به جذب تعداد بيشترى از سرمايه‌گذاران خواهد بود.
رييس هيات مديره اوراق بهادار تهران افزود: منافع مردم و کشور در گسترش بازار سرمايه است و دولت بعدى بايد اين مهم را تحقق بخشد. وى اضافه کرد: کشور در حال حاضر در شرايط حساس و سرنوشت سازى به سر مى‌برد که استفاده صحيح از همه فرصت‌هاى موجود، وضعيت کشور و به خصوص اقتصاد را متحول خواهد کرد.
مستخدمين حسينى يادآور شد: با مطرح شدن بحث پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني، از اين پس سياست‌هاى کلان اقتصادى ما به خصوص در بخش تجارت بين الملل مورد توجه و در معرض ديد و قضاوت قرار خواهد گرفت. وى افزود: ‌لذا با حمايت از بخش خصوصى و توجه به سرمايه‌گذارى و توليد، بايد بتوان به ارتقاى سطح کيفيت کالاها و خدمات اقدام کرد. رييس هيات مديره اوراق بهادار تهران با اشاره به چگونگى اعضاى کابينه دولت بعدى گفت: تيم اقتصادى اين کابينه بايد متشکل از افرادى کارکشته و مجرب باشد. وى به قوي، يکدست و هماهنگ بودن تيم اقتصادى اشاره کرد و گفت: با توجه به ايجاد فرصت‌هاى استثنايى مذکور در تاريخ اقتصادى کشور، دولت بعدى بايد از زبده‌ترين و مجرب‌ترين افراد انتخاب شوند. وى تحقق اهداف برنامه چهارم و چشم انداز بيست ساله را مورد توجه قرار داد و افزود: همدلي، اتفاق نظر و يکدستى اعضاى کابينه و همکارى سه قوه تحت لواى يک فرماندهى است که به اجرايى شدن اهداف منجر مى‌شود. وى همچنين در رابطه با عضويت ايران در سازمان تجارت جهانى اظهار داشت: عضويت ايران در ‌WTO ‌فصل جديد و نوينى براى اقتصاد کشوراست.
وى در گفت‌وگو باايسنا با اشاره به اينکه تعيين رژيم تجارى مستلزم صرف زمان زيادى است، گفت: ما در آغاز راه هستيم و تا زمان نهايى براى عضويت کامل ايران که بحث‌هاى کارشناسى و تعيين رژيم تجارى مطرح مى‌شود، 2 تا 5 سال زمان نياز دارد.حسينى درباره تيم اقتصادى خبره‌اى که بايد اين مراحل را پيش ببرند گفت: با توجه به اينکه ما بايد کار يکدست و هماهنگ انجام دهيم، بنابراين تيم اقتصادى خبره‌اى بايد اين مراحل را پيش ببرند درنتيجه دو سه سالى زمان خواهد برد و اين موضوع در سال 84 محقق نمى‌شود،اما اين فرصت را به بنگاه‌هاى اقتصادى مى‌دهد تا بتوانند خودشان را با شرايط جديد که بحث رقابت در حوزه ارايه خدمات پس از فروش و مقبوليت مشترى مدارى است، هماهنگ کنند.
حسينى شناخت بنگاه‌هاى اقتصادى و شرکت‌هاى پذيرفته شده در بورس از سازمان تجارت جهانى را مطرح کرد و گفت: قبل از اينکه بحث خود سازمان تجارت جهانى مطرح شود و وارد مرحله اجرايى عضويت شويم، بنگاه‌هاى اقتصادى و شرکت‌هاى پذيرفته شده در بورس بايد سازمان تجارت جهانى را بشناسند و بدانند ‌WTO ‌بازارى است که کشورهاى عضو کالاهاى خودشان را در بازار مجازى عرضه مى‌کنند و کشورى دراين بازار موفق است که کالاهايى که قابل رقابت دراين بازار هستند عرضه کنند و اين از مهم‌ترين و کليدى‌ترين بحث‌هايى است که بايد مورد توجه قرار دهيم. وى گفت: در يک يا دو سال آينده پيوستن ما به سازمان تجارت جهانى تاثيرى بر روى بورس نخواهد داشت.
معاون وزير اموراقتصادى و دارايى در ادامه عنوان کرد: رسالت اوليه با شرکت‌هاى پذيرفته شده در بورس است که بايد با استفاده از اين فضا و موقعيت به دست آمده تهديدها را تبديل به فرصت کنند و از فرصت‌ها نهايت بهره را ببرند. وى با اشاره به اينکه پيوستن به ‌WTO ‌براى کشور ما هم تهديد و هم فرصت به حساب مى‌آيد، گفت: اگر رقابت ،مشترى‌مدارى و کيفيت مورد توجه واقع شود، قطعا ما از فرصت‌ها نهايت استفاده را خواهيم برد؛ اگر شرکت‌هاى پذيرفته شده در بورس از اين موقعيت خوب بهره‌بردارى کنند موقعيت خودشان را اعتلا مى‌دهند و بورس جايگاه ويژه خود را پيدا خواهد کرد.
حسينى با ذکر اين مطلب که ما در بخش خدمات‌مالى بسيار بسيار عقب‌افتاده هستيم خاطرنشان کرد: عضويت ما در اين سازمان اين هشدار را به ما دهد که ما در حوزه خدمات مالى همچون بانک‌ها، بيمه‌ها و خود بورس بايد منشاء تحولات باشيم و تحولات را بپذيريم و سازوکار‌هاى مشترى‌مدارى را مورد توجه و عنايت قرار دهيم و کيفيت ارايه خدمات و توليد را به گونه‌اى انجام دهيم که نظر مشترى را تامين کند. وى ادامه داد: اگر به نقاط کليدى بپردازيم، قطعا به اعتلا و تکامل در حوزه بورس خواهيم رسيد، در غير اين صورت قطعا به عنوان تهديد براى ما به حساب مى‌آيد و اين تهديد مى‌تواند اثرات خودش را بر بورس هم جارى کند.  
 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر