بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۳
کد خبر : ۱۱۹۹۹

درج نامه شرکت‌ها ارزش بازار را صوری افزایش می‌دهد

یک کارگزار بورس: افزایش ارزش بازار بدون ایجاد اعتماد محقق نمی‌شود

درج‌نامه شرکت‌ها می‌تواند ارزش بازار سهام را به صورت صوری افزایش داده و به رقم 60 میلیارد دلار برساند.

هادی بیدختی ـ کارگزار بورس ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد افزایش ارزش بازار سرمایه گفت: هر شرکت جدیدی که وارد بازار سرمایه می‌شود معادل مبلغ سرمایه آن به ارزش بازار افزوده می‌شود ولی افزایش ارزش بازار سرمایه بدون مد نظر قرار دادن جوانب آن مناسب نیست.

وی اظهار کرد: در صورت ورود سهام بانک‌ها و مخابرات در بورس ممکن است ارزش بازار سرمایه 10 هزار میلیارد تومان افزایش یابد ولی زمانی می‌توانید نام شرکت بورسی را برای این شرکت‌ها ذکر کنیم که حداقل پنج درصد سهام آن معامله شود که برای انجام این مقدار کشش لازم در بازار موجود نیست.

بیدختی با ذکر مثالی ادامه داد: با درج‌نام شرکت‌ مخابرات با100 میلیون سهم ظاهرا ارزش بورس افزایش می‌یابد اما یک شرکت بورسی وارد نشده و افزایش ارزش 60 میلیارد دلاری بازار به صورت صوری محقق می‌شود.

وی تاکید کرد: افزایش ارزش بازار سرمایه بدون ایجاد اعتماد در سرمایه‌گذاران محقق نمی‌شود و این اعتماد در صورت وارد شدن شرکت به صورت شفاف و مشخص صورت می‌گیرد که در غیر این صورت ارزش بازار بدون ورود منابع جدید افزایش می‌یابد.

این کارگزار بورس اضافه کرد: تا زمانی‌که موضوع بهره مالکانه به صورت شفاف روشن نشده و فرمول تغییرات قیمت ماده اولیه محصولات پتروشیمی روش نشود ممکن است برخی افراد به صورت مقطعی سود ببرند ولی سرمایه‌گذار بلند مدت و بخش خصوصی در بازار سرمایه فعال نخواهد بود که در این صورت به اهداف مورد نظر دست نمی‌یابیم.

بیدختی تصریح کرد: در صورتیکه سهام در دست افراد افزایش یابد می‌توان گفت که ارزش بازار افزایش یافته است اما صرفا افزایش تعداد شرکت‌ها و ارزش بازار صحیح نیست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر