بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر : ۳۷۹۵۱

با افزایش محدودیتها علیه ایران در ماههای اخیر، فروش بنزین به هواپیماهای متعلق به جمهوری اسلامی در فرودگاههای اروپا ممنوع شده و تنها در دو شهر آزاد می باشد.

به گزارش خبرنگار "آینده" از اواسط تابستان سال جاری، فرودگاههای اروپا در اقدامی هماهنگ از فروش بنزین به هواپیماهای ایرانی خودداری كرده و موجب شده اند تا هواپیماهای متعلق به جمهوری اسلامی با صرف هزینه سنگین و ساعات طولانی، برای تهیه بنزین به دو فرودگاه وین و هامبورگ پرواز كنند.

این پرواز اضافی علاوه بر ایجاد نارضایتی درز مسافران، موجب تحمیل زیان سنگینی به شركتهای هواپیمایی شده، به نحوی كه تا 40 درصد هزینه های پرواز را افزایش می‌دهد.

اقدام هماهنگ شركتهای فرودگاهی در اروپا براساس تحریم یكجانبه ایالات متحده آمریكا وضع شده است و به تدریج موجب كاهش سفر هواپیماهای ایرانی به اروپا به دلیل عدم تمایل مسافران و زیان شركتها خواهد شد و به نظر می رسد این تحریم فراقانونی با هدف وارد كردن فشار به دولت ایران صورت گرفته باشد.

در این حال، تهدید روز گذشته وزارت خارجه به اقدام متقابل و عدم فروش بنزین به هواپیماهای اروپایی در صورت تحقق می‌تواند موجب بهانه‌گیری مجدد و لغو پروازهای این شركتها به ایران و انتقال خطوط پروازی ایران اروپا از پروازهای مستقیم فعلی به پروازهای غیرمستقیم از طریق دبی یا استانبول منجر گردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تأیید خودداری بعضی از شركت‌های نفتی از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در برخی فرودگاه‌های اروپایی اعلام كرده است در صورت ادامه این روند، جمهوری اسلامی نیز «مقابله به مثل» خواهد كرد. وی همچنین تصریح كرد كه ادامه دادن این رویكرد از سوی برخی از شركت‌‌های نفتی «می‌تواند منافع خود آنها را در رابطه با گردشگری و تردد هواپیماها محدود كند و به آن‌ها خسارت مادی وارد كند». وی روز سه‌شنبه در انتقاد از این اقدام شركت‌های نفتی گفت: «این مسئله خارج از چارچوب‌های بین‌المللی و حتی قطعنامه غیرقانونی شورای امنیت است و بر اساس مقررات بین‌المللی این كار صحیح نیست.»

هرچند وی به درستی گفته كه این اقدام فراتر از تحریمهای شورای امنیت است، عدم فروش بنزین به هواپیماهای اروپایی می تواند زمینه ساز بهانه های مجدد شود.

به نظر می رسد پس از تصویب قطعنامه تشدید تحریمهای ایران در شورای امنیت سازمان ملل روند تحریمهای فراقانونی و یكجانبه آمریكا و اروپا با هدف فلج كردن ارتباطات و مبادلات ایران با جهان شدت گرفته و در ماههای پیش رو به اوج برسد.

هرچند این هدف محقق نخواهد شد، اما نتیجه این گونه اقدامات، افزایش هزینه های ارتباطات مالی بازرگانی و خدماتی با جهان است كه با توجه به محدود بودن درامدهای نفتی، زمین گیر كردن تدریجی اقتصاد كشور را هدف گرفته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر