بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶
در پی اظهار نظر حبابی شدن قیمت سهام در چند نماد

آقای رییس ، لطفا نام سهم های ارزان بازار را هم اعلام کنید !!!

ما از شما تقاضا داریم به جهت جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران و فروش زیر قیمت سهام خود در بازار که باعث استفاده سود جویان می شود از این پس لیست سهام ارزان قیمت بازار را اعلام کنید و حتی نماد آنها را تا اصلاح قیمت و ارایه اطلاعات با اهمیت که باعث رشد قیمت تا مرز منطقی ...
کد خبر : ۵۴۳۸۱

در چند ماه اخیر اقدام سازمان بورس و در رأس آن اداره نظارت بر ناشران بورسی در زمینه واکاوی روند معاملات سهام شرکت ها و صنایع حاضر در بازار سرمایه باعث ایجاد حرف و حدیث های بسیاری در جمع صاحبنظران و معامله گران بازار سهام شده است.

بنا بر گزارش بورس نیوز برخی کارشناسان با صحه گذاشتن بر اقدام سازمان بورس در زمینه بررسی اطلاعات و مستندات عملکردی شرکت ها، در عین حال دیده بانی روند معاملات سهام آنها در بازار سرمایه را اقدامی موثر در جلوگیری از ایجاد حباب های قیمتی و جولان سفته بازان سودا گر دانسته و حال آنکه عده ای دیگر از با حمایت از نفس عمل سازمان بورس  با انتقاد به عملکرد سلیقه ای و برخی رفتارهای تبعیض آمیز نسبت به نمادهای خاص و دخالت در مکانیزم عرضه و تقاضا را مغایر با ماهیت بازار سرمایه می دانند.

نماد بازار سرمایه کشور

این عده معتقدند سازمان خود انتظام بورس اوراق بهادار به عنوان نماد بازار سرمایه کشور و مرجعی مطمئن برای حضور صنایع مختلف و از طرفی ایجاد زمینه کافی برای ورود و خروج آزادانه سرمایه گذاران و کنترل حجم سنگینی از نقدینگی سرگردان جامعه، وظیفه ای جز بکارگیری تمامی توان خود برای بررسی دقیق و پایش اطلاعات مالی و عملکردی شرکت ها و دقت در دسترسی و صحت آنها با استانداردهای حسابداری و حسابرسی نداشته، چرا که خروجی این اقدام نتیجه ای جز افزایش امنیت بازار سرمایه در نزد سرمایه گذاران و رشد اعتماد پذیری در نزد اذهان عمومی کشور را نخواهد داشت.

این در حالی است که گاهی اوقات معامله گران بازار سهام شاهد اقدمات دفعتی هستند که با شدت و ضعف های گوناگون نسبت به برخی نمادها اعمال می شوند.

تنبیه سهامداران
 
از جمله این اقدام ها تمرکز ویژه به نماد معاملاتی چند شرکت و پناه آوردن به رفتارهای سلیقه ای در زمان آغاز رشد قیمت سهام آنها و از طرفی استفاده از ابزار توقف طولانی مدت نمادهای مذکور بوده که به نظر می رسد بجای ایجاد شفاف سازی و به تبع آن انتفاع تمامی سهامداران از دستیابی یکسان به اطلاعات منتشر شده بیشتر شبیه تنبیه دسته جمعی صاحبان سهام و بلوکه شدن نا معلوم سرمایه های خرد و کلان این افراد در این نمادها شده است.
 
به هر حال توقف نماد معاملاتی سه شرکت گروه فن آوا، بالاست و کابل تک و ادعای رییس اداره ناشران بورسی مبنی بر وجود حباب قیمتی و عدم انعکاس اطلاعات کافی در خصوص قراردادهای خرید و فروش از سوی مدیران آنها سه پرسش اساسی بوجود می آید که پاسخگویی به آنها از سوی سازمان بورس از اهمیت فراوانی برخوردار است.
 
 
به اندازه سود هم رشد نکند ؟
 
شرکت کابل تک که به تازگی نماد معاملاتی آن متوقف شده، به رغم زیان انباشته 9 میلیارد و 38 میلیون و 600 هزار تومانی (به ازای هر سهم 10043 ريال) در پایان سال مالی 89 و تحقق یک میلیارد و 912 میلیون و یکصد هزار تومان زیان قابل تخصیص در سه ماهه اول امسال، سودی 7905 ريالی را برای هر سهم در بودجه سال مالی جاری پیش بینی نموده که عمده آن ناشی از درآمد حاصل از تهاتر مطالبات بانکی با زمین تغییر کاربری داده شده این شرکت در شهرستان اراک می باشد.

گفتنی است "بتک" در گزارش های قبلی، ابتدا پیش بینی عایدی هر سهم خود را با زیانی 973 ريالی اعلام و سپس با توجه به درآمد حاصل از تهاتر بخشی از زمین تغییر کاربری شده با برخی از بانک های طلبکار خود و احتمال افزایش درآمدهای متفرقه و کاهش هزینه های مالی، سودی 7138 ريالی را در نظر گرفته بود.

حال سوال اینجاست با توجه به انتشار نامه شفاف سازی این شرکت ( سایت کدال ) در تاریخ 12 مرداد ماه امسال و کشف قیمت حدود 548 تومانی این سهم در بورس پس از حدود دو ماه توقف در 22 مرداد ماه اخیر و از طرفی قیمت 387 تومانی آن در دهم فروردین ماه سال جاری، آیا منطقی نیست با توجه به اعلام سود به جای زیان در پیش بینی های بودجه و دستیابی به سود خالص 7 میلیارد و 114 میلیون و 200 هزار تومانی در عملکرد سه ماهه بجای 590 میلیون و 200 هزار زیان خالص در دوره مشابه سال قبل، قیمت بازاری این سهم با رشدی تدریجی روبرو و متناسب با اختلاف سودآوری های ایجاد شده نسبت به پیش بینی های قبلی، افزایش یابد؟ و حداقل در حدود جمع قیمت قبل از سودآوری ( 387 تومان ) بعلاوه میزان سود اعلامی (714 تومان ) یعنی بالغ بر 1100 تومان قیمت بخورد ؟
 
توجه به این نکته نیز ضروری است که شرکت مذکور با توجه به تحقق درآمد ایجاد شده در سه ماهه اول سال مالی جاری و پیش بینی سودی 7905 ريالی برای هر سهم در بودجه 90 که عمده آن ناشی از تهاتر مطالبات معوق بانکی با بخشی از زمین تغییر کاربری داده شده آن در شهرستان اراک خواهد بود، به راحتی قادر به حذف زیان انباشته خود از صورت های مالی و تسویه بدهی های بانکی خواهد بود و در عین حال از سال آینده نیز توانایی تقسیم سود نقدی در مجمع سالیانه سهامداران را خواهد داشت.

پیش داوری از اتفاقات رخ نداده!

سوال دوم در خصوص شرکت مهندسی ساختمان و تأسیسات راه آهن یا همان بالاست مطرح می شود که نماد معاملاتی آن در فرابورس از نیمه شهریور ماه در حالی متوقف شده که این شرکت برخورداری از تعدیل مثبت سود پیش بینی شده را علت آن دانسته و اطلاعات مالی خود را نیز به این سازمان ارایه نموده است.

با این حال با نگاهی به روند معاملات آرام این سهم در قبل از توقف نماد و از طرفی سود سازی آن از 536 ريال به ازای هر سهم در اولین پیش بینی بودجه سال مالی 90، به 1507 ريال در عملکرد سه ماهه حسابرسی نشده و تحقق 53 درصدی آن در این دوره، معامله گران را به ارزیابی این سهم واداشته تا با پیش بینی توانایی سود سازی های بیشتر این شرکت در دوره های آتی و برآورد حاشیه سود پروژه هایی که علاوه بر ذکر آنها در مجمع عادی سالیانه اخیر، به عنوان تکالیف و طرح های توسعه ای دردست اقدام نیز اشاره شده، قیمت بازاری آنرا محاسبه کنند.

حال نگاه اداره نظارت بر ناشران بورس اوراق بهادار از این زاویه و اینکه آیا توان یک شرکت در زمینه سود سازی و رابطه آن با قیمت گذاری سهام در بازار به منزله حباب قیمتی است چه توجیهی دارد؟ از طرفی چه تغییری در قیمت سهام این شرکت وجود داشته که منجر به ایجاد حباب شود؟ جالب اینجا است که توقف طولانی مدت نماد "بالاس" و ادعای شفاف نبودن اطلاعات برای دومین بار اعمال و حال آنکه هر بار این نماد بازگشایی شده با افزایش تقاضا روبرو بوده است.

ماهیت خاص بازار پایه

سوال آخر اینکه گروه فن آوا که از آغاز ورود خود به بازار پایه فرابورس از 22 مرداد ماه تا 15 شهریور ماه در سه مرحله اقدام به شفاف سازی در خصوص شرکت های زیر مجموعه خود و پروژه تأمین تلفن خانگی روستاها (uso) نموده اما تا کنون نماد آن متوقف مانده و معلوم نیست با وجود اعلام شرکت و تأیید حسابرس مبنی بر اینکه نمی توان در حال حاضر در زمینه سود آوری و نتایج پروژه فوق الذکر اظهار نظر نمود و موضوع با اهیمت قابل ذکری که بر قیمت سهام شرکت تأثیر گذار باشد وجود ندارد، چرا سازمان بورس هنوز از این گزارش متقاعد نشده و ارزیابی هایی که از سوی معامله گران برای نرخ گذاری این سهم در بازار سهام صورت گرفته چه ارتباطی با حباب دارد؟

حال آنکه این نماد در بازارپایه فرابورس قرار داشته که بنا به ریسک بالای این نماد ها و عدم برخورداری از معافیت های مالیاتی معمول برای سایر شرکت ها، نوع معاملات آنها و قیمت گذاری سهام و از طرفی وضعیت عملکردی این شرکت ها تفاوت بسیاری با سایر بازارها دارد.

از اقدام های سلیقه ای پرهیز کنید!

از طرفی نوع صنعت فناوری اطلاعات (IT) تفاوت بسیاری با صنایع تولید کننده حاضر در بورس بوده بطوریکه در آغاز کار طی سالهای متمادی شرکت های فعال در این صنعت به دلیل صرف سرمایه های خود در پروژه های مختلف همواره با هزینه های سرمایه گذاری سنگین و زیان آوری مواجه و بعد از چند دوره مالی قادر به سودآوری هستند.

در عین حال ماهیت بازار پایه فرابورس طبق قانون بازار سرمایه و نبود الزام برای اعلام سود پیش بینی شده برای شرکت ها، موضوع تحمل ریسک پذیری را برای سرمایه گذاران مشخص می کند.

تفسیر متناقض از حباب قیمت
 
به هر حال مصاحبه دیروز رییس اداره ناشران سازمان بورس اوراق بهادار با یکی از خبرگزاری های دولتی و ادعای وی مبنی بر حبابی بودن قیمت سهام در نماد سه شرکت متوقف شده، باعث شدت گرفتن این انتقادات شده و عنوان می شود اظهار نظر در خصوص شکل گیری حباب و تفسیر آن ارتباطی با اهداف و وظایف این سازمان نداشته و نمی تواند در زمینه اینکه قیمت سهام شرکتی گران و یا ارزان معامله می شود، دیدگاهی ارایه دهد و اگر چنین است پس باید سهامی که ارزان معامله می شود را هم معرفی نمایند که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است ؟ ما از شما تقاضا داریم به جهت جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران و فروش زیر قیمت سهام خود در بازار که باعث استفاده سود جویان می شود از این پس لیست سهام ارزان قیمت بازار را اعلام کنید و حتی نماد آنها را تا اصلاح قیمت و ارایه اطلاعات با اهمیت که باعث رشد قیمت تا مرز منطقی و کارشناسی آن می شود متوقف نگه دارید درست مثل زمانی که قیمت یک سهم حبابی اعلام می شود .
 
در پایان به نظر می رسد اداره نظارت بر ناشران بورس اوراق بهادار با پرهیز از رفتارهای سلبی، باید تعریف مشخصی از مکانیزم عرضه و تقاضای سهام و یا پدیده حباب قیمت ارایه کرده و چنانچه معتقد به درج قیمت مشخصی برای سهام شرکت ها هستند آنرا اعلام و یا موضع گیری مشخصی را به بازار ارایه دهند.
 
در عین حال نباید تلاش های صورت گرفته این اداره در زمینه اطلاع رسانی شفاف و بدون تبعیض برای همه سهامداران را  فراموش کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر