بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
با دور اندیشی هیأت مدیره سیمان داراب برای حفظ رشد سود صورت پذیرفت

سرمایه گذاری در شرکتهای سیمانی پر پتانسیل

مدیریت شرکت تصمیم گرفت برای حفظ روند سود شرکت و افزایش آن، در سایر شرکتهای تولید کننده سیمان که در موقعیت مکانی رقابتی قرار دارند و از سود نسبتا مناسب برخوردار می باشند سرمایه گذاری نماید
کد خبر : ۷۱۴۳۹

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سیمان داراب ساعت 10:00 روز یک شنبه مورخ 1391.04.25 درمحل باشگاه بانک سپه با حضور بیش از 98 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای متقاعدی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان حسینی و بهزادی پور و به دبیری آقای مجید پور(مدیر عامل) تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط آقای مجید پور و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی1390.12.29

2- تقسیم 550 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسی رهبین به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

حاشیه مجمع

سهامداران امسال در حالی به جلسه مجمع آمده بودند که همگی از رشد قیمتی 30 درصدی در کمتر از 2 ماه گذشته، در حالیکه روند بازار سرمایه نامناسب بود خرسند بوده و با نگاهی مثبت و امیدوار تمامی برنامه های آینده شرکت را تحت نظر گرفته بودند.

شرکت توانسته بود با همت و پشتکار مدیران و پرسنل خود علی رغم تمامی مشکلات از جمله اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها، نوسانات نرخ ارز و بهره، تعمیرات اساسی در کارخانه شاهد تحقق تمامی اهداف بودجه شده و با استفاده بهینه از نقدینگی و اخذ تسهیلات ارزان قیمت از سیستم بانکی سود خالص شرکت را نسبت به سال قبل افزایش دهد.

آنچه برای سهامداران قابل توجه بود تصمیم مدیران برای حفظ روند سود شرکت و افزایش آن در سایر شرکتهای سیمانی که از موقعیت نسبتا مناسبی برخوردار می باشند سرمایه گذاری نماید که این امر با توجه به روند سودآوری دیگر شرکتهای سیمانی و ارزش جایگزینی آنها طرحی بسیار سودمند خواهد بود که به نظر می رسد آثار و نتایج مثبت آن طی سال های آن به خوبی برای سهامداران آشکار خواهد گردید و از این دور اندیشی بنحوی قدردانی به عمل خواهند آورد.

اعضاء هیأت مدیره


سیمان داراب در یک نگاه

هیأت مدیره در سال 1390 توفیق داشت تا با تکیه بر رهنمودهای ارزشمند و حسن اعتماد سهامداران محترم و شریف و عزم راسخ کلیه کارکنان متخصص و متعهد در عرصه های کار و تولید خدمتگزار جامعه و سهامداران خود باشد. سیمان داراب همچون سالهای گذشته شاهد تحقق تمامی اهداف از پیش تعیین شده در بودجه مصوب بوده است. قدر مسلم است که هیچ صاحب نظری منکر مشکلات و موانع در راه تولید و کسب و کار که شرایط کار را هر روز سخت تر می کند نمی باشد.

اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها در 3 ماهه چهارم سال 1389 و افزایش قیمت انرژی و دیگر هزینه های مرتبط با تولید و همچنین انجام تعمیرات اساسی مورد نیاز کارخانه پس از ده سال بهره برداری از کارخانه بهای تمام شده محصولات شرکت بالغ بر 33 درصد افزایش داد در حالی که قیمت های فروش سیمان در نیمه دوم تیر ماه سال 1390 فقط معادل 16 درصد افزایش یافت و این موضوع باعث کاهش سود عملیاتی شرکت به میزان 10 درصد گردید که البته شرکت با افزایش درآمدهای غیر عملیاتی و استفاده بهینه از نقدینگی و اخذ تسهیلات ارزان قیمت از سیستم بانکی موفق گردید سود خالص شرکت را نسبت به پیش بینی بودجه 3.6 درصد و نسبت به سال 1389 1.03 درصد افزایش دهد.

عملکرد شرکت و میزان دست یابی به اهداف تعیین شده

شرکت سیمان داراب با تحویل 1.196.836 تن سیمان مقام اول تحویل سیمان در استان فارس را در سال 1390 داشته است و این در حالی است که فاصله کارخانه سیمان دارای نسبت به دیگر کارخانجات تولید کننده سیمان در استان دور تر از بازارهای اصلی مصرف می باشد. مراکز عمده مصرف بیش از شعاع اقتصادی کارخانه بوده و این مسأله فضای رقابتی را با دیگر رقبا در استان فارس و هرمزگان سخت تر نموده است. شرکت با هدف تثبیت و گسترش بازارهای خود در استان و خارج از استان موفق گردید به این مهم دست یابد.

ضعف موجود در ناوگان حمل و نقل منطقه و کمبود تریلر کشنده هم چنان از مشکلات عمده پیش روی شرکت در سال گذشته بود که شرکت برای مقابله با این چالش در اواخر سال گذشته با خرید 50 دستگاه تریلر با اخذ تسهیلات مناسب از بانک توسعه صادرات و تجهیز کامل ساختمانها و تأسیسات شرکت حمل و نقل اقدام نمود. هم اکنون شرکت حمل و نقل امید سیمان داراب با در اختیار داشتن 96 دستگاه تریلر کشنده نقش تعیین کننده ای در ساماندهی حمل و نقل و حمل سیمان تولیدی شرکت به مبادی مصرف با هدف توسعه صادرات ایفا می نماید.

همچنین با توجه به افزایش داراییهای شرکت حمل و نقل امید سیمان داراب و دریافت زمین و ایجاد ساختمانها و تأسیسات مورد نیاز در سال 1390 سرمایه شرکت حمل و نقل امید سیمان داراب به مبلغ 15.25 میلیارد ریال افزایش و مراحل قانونی افزایش سرمایه انجام و به ثبت رسید در حال حاضر شرکت سیمان داراب مالک بالغ بر 99 درصد سهام شرکت یاد شده می باشد.

سرمایه گذاری در سایر شرکتهای سیمانی

با عنایت به محدودیت ظرفیت ماشین آلات و تجهیزات کارخانه سود عملیاتی ناشی از تولید و فروش سیمان با تمام تمهیداتی که برای کاهش بهای تمام شده بکار می رود بهر حال از حد معین و مشخصی فراتر نمی رود و افزایش سود موکول به افزایش بهای فروش سیمان می باشد که از طرفی قیمت گذاری توسط مراجعی دیگر صورت می گیرد و موقعیت مکانی کارخانه نیز در مزیت رقابتی نمی باشد و هم چنین افزایش ظرفیت ماشین آلات موجود نیز نیاز به سرمایه گذاری هنگفتی دارد که در شرایط فعلی از توجیه لازم اقتصادی برخوردار نمی باشد. با بررسی و لحاظ نمودن جمیع شرایط، مدیریت شرکت تصمیم گرفت برای حفظ روند سود شرکت و افزایش آن، در سایر شرکتهای تولید کننده سیمان که در موقعیت مکانی رقابتی قرار دارند و از سود نسبتا مناسب برخوردار می باشند سرمایه گذاری نماید. در راستای این استراتژی در سال 1386 با بهره گیری از یک موقعیت ممتاز واگذاری توسط سازمان خصوصی سازی در یک رقابت فشرده و تنگاتنگ، معادل 14.5 درصد از سهام صنایع سیمان دشتستان را به صورت 30 درصد نقدی و 70 درصد اقساط 48 ماهه خریداری گردید و در فروردین ماه سال 1388 درصد مالکیت به 16.12 درصد افزایش یافت. شرکت در سالهای 1387 لغایت 1390 علاوه بر پرداخت اقساط سهام خریداری شده سود مناسبی را هم همه ساله دریافت نموده و درآمد غیر عملیاتی پایداری را نصیب سهامداران نموده است.

شرکت در سال 1390 با بررسی های بعمل آمده تصمیم گرفت معادل 16.7 درصد سهام خود در صنایع سیمان شهر کرد را که عملا به دارایی غیر مولد تبدیل گردیده بود واگذار نماید.

شرکت با توجه به استراتژی خود مبنی بر هم افزایی در سرمایه گذاری ها و افزایش درآمدهای غیر عملیاتی، از محل منابع مربوطه اقدام به خرید سهام شرکتهای سیمانی و معدنی از طریق سازمان بورس اوراق بهادار نمود.

مدیریت شرکت توفیق داشت در کنار فرآیند تولید بهره برداری مناسب از کارخانه با انجام تعمیرات اساسی مورد نیاز کارخانه پس از ده سال بهره برداری، که منجر به افزایش تولید کلینکر از 3600 تن در روز به 3700 تن در روز گردیده در چهارچوب استراتژی تدوین شده به روش BSC (کارت امتیازی متوازن) در توسعه و رشد متوازن فعالیت های خود با انتخاب مدل EFQM در سازمان به عنوان مدل سرآمدی شرکتها و نقشه راه خود در سال مورد گزارش علاوه بر تمدید استانداردها و گواهینامه های ملی و بین المللی خود ( ISO 9001 سیستم مدیریت کیفیت، ISO 14001 سیستم مدیریت محیط زیست، ISO 18001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای، ISO 27001 سیستم مدیریت امنیت اطلاعات، ISO 17025 سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه) نسبت به اخذ گواهینامه های ISO 10002 سیستم مدیریت بازخورد مشتریان، ISO 10015 سیستم مدسرست آموزش) و تقدیر نامه 3 ستاره و تندیس جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی مدل EFQM و تندیس بلورین جایزه مدیریت مالی و تقدیرنامه اشتهاربه کیفیت مدل INQA و گواهینامه جایزه مدیریت سبز اقدام نمود.

شرکت سیمان داراب به عنوان تنها شرکت تولید کننده سیمان در کشور موفق به دریافت تقدیر نامه تعالی سازمانی 3 ستاره و تندیس بلورین جایزه مدیریت مالی گردید.

موفقیت در این امر بیانگر توسعه و رشد یکپارچه و هماهنگ در عرصه های مربوط به فرآیند و رعایت حقوق تمامی ذینفعان از جمله سهامداران، مشتریان، کارکنان و اهتمام در مسایل زیست محیطی و رعایت حقوق مصرف کنندگان و جامعه می باشد. هم چنین دریافت تندیس بلورین جایزه مدیریت مالی به عنوان تنها شرکت تولید کننده سیمان در کنار معدود شرکتهای صاحب نامی هم چون فولاد مبارکه، بانک پاسارگاد، شرکت مپنا بیانگر ارایه صورتهای مالی شفاف و توانایی در ارایه گزارشات متنوع به ذینفعان و استفاده کنندگان می باشد.

جایگاه شرکت سیمان داراب در صنعت سیمان و وضعیت رقابتی شرکت

سیمان تولید شده در استان فارس در سال 1390 بالغ بر4.037 هزار تن بود که بالغ بر 75 درصد تولید فوق مربوط به سه شرکت سیمان داراب، سیمان فارس نو و سیمان فارس بوده است. سهم شرکت سیمان داراب بالغ بر 1.209 هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته معادل 0.5 درصد رشد نشان می دهد و با کسب مقام اول در تحویل سیمان در استان معادل 29.6درصد از تولید کل استان در سال 1390 را داشته است.

با راه اندازی کارخانه سیمان لامرد به ظرفیت یک میلیون تن کلینکر در سال گذشته، میزان 1.500.000 تن در سال جاری به ظرفیت سیمان اضافه خواهد گردید که بازار رقابتی را با توجه به عرضه بیش از نیاز در استان تنگ تر خواهد نمود، سیمان تولید شده در استان بالاتر از تقاضا بوده و مضافاً از استانهای هم جوار نیز مازاد سیمان تولید شده آنها در این استان عرضه می گردد و با توجه به موقعیت مکانی کارخانه سیمان داراب و فاصله زیاد آن از بازار اصلی مصرف مرکز استان در مقایسه با شرکتهای دیگر در استانهای فارس و هرمزگان، علاوه بر اتخاذ تدابیر روش های علمی بازاریابی و مشتری مداری و جبران بخشی از کرایه حمل اقدام به افتتاح دفتر فروش شرکت در بندرعباس برای گسترش بازار فروش محصولات خویش نمود. پیش بینی می شود در سال جاری در حدود 15 درصد از سیمان تولیدی شرکت در این استان توزیع گردد.

برنامه های آینده شرکت

گسترش بازارهای فروش محصولات و تنوع بخشی شیوه های فروش

در جهت گسترش بازار های فروش داخلی شرکت در نظر دارد با بررسی نیازهای مصرفی سیمان در منطقه و استانهای هم جوار و تداوم برنامه های مشتری مداری مبتنی بر استراتژی های شرکت ضمن حفظ سهم بازار موجود به بازارهای جدید ورود نماید و هم چنین با حفظ بازار صادراتی موجود خود در عراق به بازارهای جدید سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس راه پیدا کند.

تولید محصولات و معرفی محصولات جدید

با توجه به نیازهای مشتریان داخلی و صادراتی شرکت به محصولات خود تنوع بخشیده و علاوه بر تولید سیمان تیپ 2 و پوزولانی در حال حاضر حسب نیاز مشتریان سیمان تیپ 5 و مقاوم 525-1 را تولید می نماید. هم چنین در نظر دارد حسب نیاز مشتریان نسبت به اخد گواهی نامه استاندارد سیمان تیپ 3 اقدام و نسبت به تولید آن اقدام گردد. هم چنین بررسی و مطالعه در مورد ایجاد صنایع زیر دستی سیمان (تولید بتن و قطعات پیش ساخته) و آهک پخته و هیدراته جهت افزایش درآمد زایی با استفاده از ظرفیت های موجود در برنامه های شرکت قرار دارد.

مشارکت ها و سرمایه گذاریها

شرکت در حال حاضر مالکیت 16.1 درصد از سهام صنایع سیمان دشتستان را در اختیار دارد. با توجه به اینکه سرمایه شرکت در شرکت سیمان شهر کرد بدلیل نگرش خاص سهامدار اکثریت عملا به دارایی غیر مولد تبدیل گردیده بود با تمهیدات اتخاذ شده شرکت موفق گردید در اردیبهشت ماه سال جاری سهام خود در شرکت یاد شده را به سهامدار اکثریت (بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) واگذار و از محل منابع ایجاد شده اقدام به خرید و مدیریت یک سبد سهام متشکل از شرکتهای تولید کننده سیمان بنماید. هدف شرکت نگهداری بلند مدت این سبد سهام و دریافت سود مناسب می باشد که تا این تاریخ معادل 225 میلیارد ریال صرف خرید سهام شرکتهای سیمانی و معدنی گردیده است.هم چنین در سال مورد گزارش با افزایش سرمایه شرکت حمل و نقل امید سیمان داراب شرکت داراب شرکت عملا مالک بالغ بر 99 درصد سهام شرکت حمل و نقل گردید و با خرید و تجهیز 50 دستگاه کامیون کشنده وکفی در حال حاضر ناوگان حمل و نقل شرکت از 96 دستگاه کامیون استفاده می نماید که نقش بسیار تعیین کننده ای در حمل و نقل سیمان تولیدی شرکت به مبادی مصرف داخلی و بازارهای صادراتی دارد. معادل 50.6 درصد ز سهام شرکت توسعه و عمران داراب متعلق به شرکت می باشد. شرکت یاد شده در حال حاضر عهده دار قراردادهای تأمین نیروی انسانی، فضای سبز و بارگیرخانه بوده و در نظر دارد با تجهیز امکانات موجود و با مشارکت سرمایه گذاران شهرستان در پروژه تولید میوه های خشک سرمایه گذاری نماید.


آدرس لینک شرکت:

http://www.darabcement.com/homepage.aspx?site=DouranPortal&tabid=1&lang=fa-IR

اشتراک گذاری :
ارسال نظر