بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
کد خبر : ۱۶۴۳۳۷

در همین راستا چندین شرکت بزرگ، صندوق‌های ETF و اوراق مشارکت در برنامه‌های سال جاری بورس تهران قرار گرفته اما با وجود ورود چندین شرکت‌ جدید در سال جاری، برخی شرکت‌ها از بورس خارج نیز می‌شوند. علاوه بر این برخی شرکت‌ها نیز زیر ذره‌بین سازمان بورس قرار دارند تا در صورت تخلف، جریمه‌های سنگین دریافت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، برای بررسی بیشتر وضعیت شرکت‌های جدیدالورود و قدیمی گفت‌وگویی با اسماعیل درگاهی، مدیر پذیرش اوراق بهادار بورس تهران انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 برنامه‌هایی که سال 95 بورس تهران برای پذیرش و ورود شرکت‌های جدید دارد، چیست؟
در سال جاری رشد بی‌سابقه‌یی در پذیرش شرکت‌های جدید در بورس خواهیم داشت. مهم‌ترین برنامه بورس تهران این است که با ورود شرکت‌های تامین سرمایه، تعداد صنعت‌های بورسی را به 38 عدد برسانیم. دیگر برنامه‌های ما جذب اوراق رهنی است که برای شروع طرح، 300میلیارد تومان اوراق رهنی به زودی در بورس تهران منتشر خواهد شد. علاوه بر این، پذیرش و عرضه 10 شرکت جدید، انتقال 5 شرکت از فرابورس به بورس، پذیرش 10صندوق ETF و همچنین انتشار 20 اوراق بدهی شامل صکوک و اوراق مشارکت از دیگر برنامه‌های سال جاری است.

کدام یک از برنامه‌ها تاکنون اجرایی شده‌اند؟
هم‌اکنون انتقال 5شرکت از فرابورس به بورس در حال اجرایی شدن است؛ همچنین نماد «پترول» در اردیبهشت‌ماه جابه‌جا شد و شرکت پالایش نفت تهران با نماد «شتران» در حال سپری کردن فرآیند جابه‌جایی بوده و سه شرکت دیگر در ماه‌های آینده جابه‌جا خواهند شد. درواقع از 15شرکت مورد پذیرش در بورس، 4مورد انجام شده و 11مورد تا پایان سال انجام می‌شود.

بورس تهران و همچنین فرابورس دارای بازارهای زیادی هستند، دلیل این همه تنوع در بورس ایران در چیست؟
بازارهای بورس براساس شرایط شرکت‌ها تشکیل شده‌اند و شرکت‌هایی که در بورس و فرابورس پذیرش شده‌اند دارای حداقل‌هایی هستند که توانستند در این بازارها حضور پیدا کنند. از لحاظ شفافیت، کسب و کار و وضعیت مدیریتی، شرکت‌ها آنالیز شده سپس رتبه‌بندی می‌شوند؛ لذا شرکت‌ها براساس شرایط مالی و مدیریتی خود در بازارها جاسازی می‌شوند. برخی شرکت‌ها شرایط بازار اصلی را دارند و در آنجا حاضر می‌شوند و برخی شرایط بازار پایه توافقی در فرابورس را دارند. لذا اگر سخت‌گیری کنیم شرکت‌های زیادی از این فضا محروم خواهند شد و تنوع بازار بر حسب سرمایه، ریسک شرکت، نقدشوندگی و شفافیت به همه امکان حضور داده می‌شود. به عنوان نمونه باید گفت از 15 شرکتی که پذیره نویسی آنها برای عرضه در تالار اصلی بورس انجام شده، 10 شرکت تاکنون در هیچ بازاری؛ چه بورس و چه فرابورس دادوستد نشدند، اما شرایط ورود در تالار اصلی بورس تهران را داشتند.

اخیرا یک شرکت بورسی اخراج و به فرابورس منتقل شد؛ انتقال شرکت‌ها بر چه اساسی انجام می‌شود؟
برای پذیرش شرکت‌ها، شرایط خاصی وجود دارد؛ شرکت‌ها چک‌لیست‌های زیادی را باید پر کنند و شرایط به سادگی نیست تا هر شرکتی که اراده کرد در بورس یا فرابورس مورد دادوستد قرار گیرد. اما کار در این نقطه به پایان نمی‌رسد، بلکه وقتی شرکت شرایط حضور در بازار را از دست داد، ناظر بازار بازه زمانی را برای رفع مشکلات در نظر می‌گیرد. معمولا شرکت‌ها تعهد می‌دهند در این فرصت رفع ایراد کنند، دلیل این فرصت نیز این است که بسیاری از مشکلات از حیطه شرکت‌ها خارج بوده و بسیاری از مشکلات برای سازمان بورس قابل درک است؛ اما اگر شرکت نتواند در این فرصت ارائه شده مشکلات را مرتفع کند و همچنین مشکل درون سازمانی باشد، شرکت را از بازار به بازارهای دیگر منتقل خواهیم کرد.

در این مرحله موضوع اصلی، تخلف شرکت‌هاست؛ به‌عنوان نمونه وقتی هیات‌مدیره شرکتی نتواند ارزش شرکت خود را حفظ کند و به دلیل ضعف مدیریتی هر روز شرکت پس‌رفت داشته باشد؛ لذا سازمان بورس برخورد می‌کند. همه شرکت‌ها باید این موضوع را در نظر داشته باشند که هیات‌مدیره شرکت‌های سهامی عام متعهد به حفظ ارزش‌های شرکت متبوع خود هستند.

چه اتفاقی برای سهامداران این شرکت‌های منتقل شده می‌افتد؟
در گذشته که بازار پایه وجود نداشت، زمانی که شرکت‌ها اخراج و سهامداران بلاتکلیف می‌شدند، اوضاع نابه‌سامانی در این زمینه وجود داشت؛ اما در حال حاضر شرکت‌ها با وجود مشکلاتی که دارند، برای حمایت از سهامداران از همه تالارها اخراج نمی‌شوند، بلکه به بازار پایه توافقی منتقل می‌شوند و در آنجا دادوستد خواهند کرد. در این صورت سهامداران می‌توانند در آنجا معاملات خود را انجام دهند و مانند 60 شرکتی که در بازار پایه توافقی در حال دادوستد هستند، بدون هیچ‌گونه محدودیتی به خرید و فروش سهام خود بپردازند. هرچند ممکن است نقدشوندگی آنها پایین بیاید، اما بهتر از اخراج و ایجاد مشکلات اساسی برای شرکت‌هاست.

درخصوص شرکت‌هایی که در زمان پذیرش تعهداتی را می‌دهند ولی در آینده آن را رعایت نمی‌کنند، چه تدبیری اندیشیده شده است؟ به‌طور مثال یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری که اخیرا مجمع آن برگزار شد، نماینده سازمان بورس در مجمع اعلام کرد که قانون 80 به 20 سرمایه‌گذاری در سهام و ملک را رعایت نکرده و تخلف مدیریتی انجام داده است و از سازمان خواسته تا پیگیری کند. برای چنین شرکت‌هایی چه اقداماتی در نظر گرفته شده است؟
همه شرکت‌ها در حین پذیرش، مشکلاتی دارند و هیچ شرکتی 100درصد تمام ملزومات را ندارد، بلکه نگاه حداکثر و حداقلی در بازار حاکم است. لذا در صورت ناچیز بودن مشکلات، شرکت‌ها تعهد و بعضا ضمانت می‌دهند که مشکلات را رفع کنند و در صورت عدم رسیدگی به اینگونه مشکلات، ناظر بازار برخورد خواهد کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر