بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
مستطيل شيشه اي تالار

ذوب یک خبر در آتشفشان بورس

طی معاملات روز جاری در حالی که می رفت تا شاخص کل بورس متأثر از حاکمیت روند نزولی قیمت سهام شرکت ها پس از تجربه افت حدود 1000 واحدی روز گذشته، کاهش سنگین دیگری را در روند روز جاری خود به ثبت برساند اما انجام معاملات بلوکی در نمادهایی همچون "فارس" و "جم" مانع از افت قابل توجه نماگر بازار سرمایه شد و در نهایت شاخص کل افت حدود 32 واحدی را برای امروز به ثبت رساند.
کد خبر : ۱۶۵۰۰۵
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.03.23 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 121 واحد کاهش به رقم 51880 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 517 واحد افزایش عدد 166414 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 11 واحد کاهش به رقم 27252 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 102 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شپنا" با 24 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 7 واحدکاهش به رقم 789 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2401 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1319 میلیارد ریال رسید.

معاملات روز جاری بازار سرمایه همچون روز گذشته با روند نزولی قیمت سهام اغلب شرکت ها همراه شد تا امروز نیز اهالی بازار سرمایه از سرمایه گذاری های خود در بورس عایدی جز زیان بدست نیاورند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی معاملات روز جاری در حالی که می رفت تا شاخص کل بورس متأثر از حاکمیت روند نزولی قیمت سهام شرکت ها پس از تجربه افت حدود 1000 واحدی روز گذشته، کاهش سنگین دیگری را در روند روز جاری خود به ثبت برساند اما انجام معاملات بلوکی در نمادهایی همچون "فارس" و "جم" مانع از افت قابل توجه نماگر بازار سرمایه شد و در نهایت شاخص کل افت حدود 32 واحدی را برای امروز به ثبت رساند. بر این اساس متولیان بازار سرمایه برای چندمین بار با انجام معاملات بلوکی مانع از کاهش شاخص کل همراه با روند نزولی قیمت سهام شرکت ها شدند که این امر موجب اعتراض بسیاری از اهالی بازار سرمایه شد و روند روز جاری شاخص آن چیزی نبود که سهامداران در واقعیت معاملات امروز دیدند و با تمام وجود خود آن را احساس کردند. از این رو، امروز نیز شاخص کل با سیلی بلوک زنی های متولیان بازار سرمایه صورت خود را سرخ نگه داشت.

همچنین امروز زمزمه هایی مبنی بر احتمال کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده های بانکی در میان اهالی بازار شنیده می شد که در این راستا بانک پاسارگاد در اجرایی کردن این امر پیشتاز بود و از روز گذشته نرخ سود سپرده های بانکی یکساله را از 18 به 16 درصد تعدیل داد. تحقق این موضوع چندان هم دور از ذهن نبوده، چرا که طی وعده ها و برنامه های پیشین بانک مرکزی و شورای پول و اعتبارات می بایست طی خرداد ماه دستور کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده های بانکی در شورای پول و اعتبار تصویب و پس از آن به بانک ها ابلاغ شود و در همین راستا انتظار می رود تا جلسه ای در خصوص تصمیم گیری پیرامون این موضوع در هفته جاری برگزار شود.

در این شرایط، با توجه به اوضاع نامناسب بازار سرمایه و نا امیدی سهامداران برای رونق بورس انتشار اخبار و گمانه زنی های مختلف در خصوص کاهش نرخ سود بانکی نتوانست تأثیر مثبت حتی اندک بر روند معاملات اعمال کند و مانع از افت نماگرها و ارزش سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه شود و این خبر در آتشفشان فشار فروش سهام در بورس ذوب شد.

در این خصوص از یک سو برخی از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که کاهش نرخ سود بانکی موجب خروج پول از بانک ها و ورود آن به بورس نمی شود، بلکه نقدینگی جدید به سمت بازار مسکن خواهد رفت تا این بازار نیز از رکود خارج شود. از سوی دیگر به نظر می رسد بازار سرمایه برای حرکت جدی و قوی خود در مسیر رشد و بالندگی در انتظار اخباری با اهمیت تر و اثر گذار تر از کاهش نرخ سود بانکی همچون اعمال آثار مثبت ناشی از اجرای قراردادهای همکاری مشترک شرکت های خودروساز با سرمایه گذاران خارجی بر وضعیت سودآوری آن ها یا اخباری از جنس انعقاد همکاری مشترک، افزایش سودآوری این مجموعه ها یا تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت ها به سر می برد که فعلاً اخبار موثق و قابل اهمیتی در این خصوص منتشر نشده است. بر این اساس اغلب سهام شرکت ها طی معاملات روز جاری در حداکثر درصدهای منفی قیمت معامله شدند و روند نزولی را سپری کردند.

علاوه بر این، امروز وزیر امور خارجه کشورمان نیز به مجلس شورای اسلامی رفت و در صحن علنی هفتمین جلسه مجلس دهم توضیحاتی در خصوص اقتصاد مقاومتی و سرمایه گذاران خارجی ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، امروز شرکت سایپا تنها نماد خودرویی بود که امروز توانست در محدوده درصدهای مثبت قیمت مورد معامله قرار بگیرد و روندی خلاف جهت سایر همگروهی های خود را در پیش گرفت که در این امر صحبت های روز گذشته مدیر عامل گروه سایپا در خصوص قطعی شدن قرارداد همکاری مشترک با شرکت سیتروئن بی تأثیر نبوده است.

"فولاد": سرانجام شرکت توسعه گوهران امید به عنوان یکی از سهامداران عمده شرکت فولاد مبارکه اصفهان اقدام به عرضه سهام تحت تملک خود در قالب معامله بلوکی نمود و بر این اساس بیش از یک میلیارد و 149 میلیون سهم "فولاد" از پرتفوی شرکت توسعه گوهران امید به قیمت پایه هر سهم 1560 ریال و به ارزش 1793 میلیارد ریال عرضه شد. این معامله بلوکی در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شد و برخی از اهالی تالار معتقدند که وجود خریدار در قیمت های کنونی و در سریع ترین زمان ممکن حاکی از پتانسیل های موجود در این مجموعه فولادی برای رشد سودآوری دارد.

"وهور": چهارمین عرضه اولیه فرابورس که در دومین روز معاملاتی خود پس از روز عرضه اولیه با افزایش فشار فروش سهام و عرضه از سوی سهامداران عمده آن مواجه شد تا بدان جا که طی دقایقی تا محدوده نوسان منفی قیمت نیز مورد معامله قرار گرفت. بر این اساس "وهور" حجم معاملات حدود 111 میلیون سهمی را در دومین روز معاملاتی خود در فرابورس تجربه کرد و رشد قیمت کمتر از یک درصدی را به ثبت رساند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
وضعیت بازار توطعه ای برای تخریب زحمات چشمگیر "جناب استاد دکتر فطانت"، ریاست محترم سازمان بورس و تیم همراه ایشان میباشد که با اصرار مقامات ارشد دولتی این مسئولیت خطیر را بدون هیچ چشم داشتی پذیرفته اند و به حق نقطه عطفی در تاریخ بازار سرمایه ایران ایجاد نمودند.
ناشناس
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸
شما اول برو یکم سواد یا بگیر بعد نظر بده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
یکی از علل های نزول بورس بی توجهی حقوقی ها به روند معاملات و عدم حمایت انها از سهام شرکت هاست .حقوقی علاوه بر عرضه شدید سهام اگر هم در بعضی از سهمها اقدام به خرید کند این خرید را در قیمتهای صفر و پایین تابلو انجام میدهد به طوری که هیچ اثر مثبتی بر روند معاملات سهم نمیگذارد.
قرباني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
كاهش نرخ سود بانكي هيچ تاثيري بر بورس ندارد اين پولها شايد روانه بازار مسكن وطلا وارز شوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
شاخص رو چند مدتی برا انتخابات با اخبار بی سرو تهی که برای خودرویی ها ساختند مثبت کردن سودش رو هم بردن
ugd
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
بورس ایران تا انتخابات ریاست جمهوری ریزشی نزدیک انتخابات بخاطر رای مردم...دوباره تمام سبز وبعد ازاون دوباره ریزش تا انتخابات بعدی