بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

بررسی وضعیت 4 سال گذشته "خراسان"

روش سرمایه گذاری فوق، به صنعت برتر توجه کرده و سود تقسیمی شرکتها و پایدار بودن آنها در شرایط مختلف اقتصادی را ملاک قرار می دهد و سعی می نماید تا حداکثر ظرف مدت 5 سال، اصل مبلغ سرمایه گذاری شده را از محل دریافت سود نقدی، بازگرداند.
کد خبر : ۱۶۵۲۴۶
در این مقاله قصد داریم یکی دیگر از شرکتهای تولیدی اوره و آمونیاکی را مورد ارزیابی قرار دهیم. به بیان ساده، شرکت پتروشیمی خراسان، گاز طبیعی را به عنوان ماده اولیه ورودی در مجتمع پتروشیمی استفاده نموده و پس از فرآیندهای اجرایی، به محصولات بسیار مهمی از جمله اوره و آمونیاک و کریستال ملامین تبدیل می نماید.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، همانند دیگر شرکتهای تولیدکننده اوره، سرمایه گذار برای بررسی آینده رشد سودآوری شرکت، باید از نرخهای فروش داخلی محصولات همانند اوره، در بودجه اطلاعات کسب نموده و از سیاستهای قیمت گذاری توسط وزارت جهاد کشاورزی مطلع باشد و اگر تغییرات مثبتی از نظر رشد قیمت جهانی اوره نیز مشاهده نمود، نسبت به سرمایه گذاری مجدد خود تصمیم گیری نماید. همچنین باید نسبت به تعیین قیمت مواد اولیه شرکت نیز که از طرف شرکت ملی گاز ایران مشخص می گردد، اطلاعاتی کسب نموده و تصمیم درست را اتخاذ نماید.

اما روش سرمایه گذاری فوق، به صنعت برتر توجه کرده و سود تقسیمی شرکتها و پایدار بودن آنها در شرایط مختلف اقتصادی را ملاک قرار می دهد و سعی می نماید تا حداکثر ظرف مدت 5 سال، اصل مبلغ سرمایه گذاری شده را از محل دریافت سود نقدی، بازگرداند.

بررسی 4 سال گذشته شرکت از نظر سود تقسیمی و روند p/e:

بررسی 4 سال گذشته

پس از آشنایی کوتاهی که با ورودی (مواداولیه) و خروجی (محصولات) داشتیم، حال به بررسی این مورد می پردازیم که اگر یک سرمایه گذار طرح سرمایه گذاری خود را، 5 ساله و با فرض دریافت سود نقدی و شرکت در افزایش سرمایه و خارج از نوسانات بازار تدوین می کرده است، آیا این طرح سرمایه گذاری منجر به بازگشت پول اولیه در طی مدت 5 سال شده است و در نهایت سرمایه گذار توانسته است نوعی از دارایی را برای خود ایجاد نماید که تا آخر عمر فعالیت شرکت، سود نقدی مجانی دریافت نماید (بدون اینکه سهام خود را بفروشد)؟

با توجه به اینکه این شرکت در تاریخ 92.2.18 وارد بورس گردیده است، لذا در این روش باید تاریخ فوق را مبنا قرار داده و کلیه محاسبات خود را بر این اساس انجام دهیم. همچنین این نکته ضروری است که در روز عرضه اولیه، تقاضا برای خرید سهم بالا بوده، لذا تاریخ خرید را 92.2.28 در نظر می گیریم، بطوریکه در این تاریخ قیمت سهم حدود 737 تومان بالغ گردیده و هر تعداد سهم قابل خرید بوده است. شرکت در طی این دوران 4 مجمع برگزار نموده است (هر 4 مجمع عادی سالیانه بوده و در طی این دوران افزایش سرمایه نداشته است).

بررسی 4 سال گذشته

درحال حاضر در تاریخ 1395.3.31 قیمت سهم 550 تومان بوده و p/e سهم معادل 3.8 می باشد.

با توجه به موارد بالا به این جمع بندی می رسیم که:

  1. کل مبلغ سرمایه گذاری معادل 736 تومان (قیمت خرید اولیه در 4 سال پیش) می باشد.
  2. مجموع سود تقسیمی دریافتی معادل 690 تومان گردیده است.
  3. ارزش روز دارایی ما به ازای 1 سهم معادل 550 می باشد.

با مطالعه موارد بالا درمی یابیم که سرمایه گذار در مدت 4 سال سرمایه گذاری خود، حدودا توانسته است از محل سود تقسیمی اصل سرمایه خود را بازگرداند.

اما نکته حائز اهمیت در این نوع سرمایه گذاری که هدف اصلی ما می باشد، خلق یک دارایی مولد مجانی است. در حال حاضر تقریبا درکمتر از 5 سال، سرمایه‌ گذار 1 سهم مجانی دارد و مادامیکه شرکت در حال تولید و فروش می باشد، می تواند سالیانه سود نقدی مجانی دریافت نماید (بدون اینکه دارایی مولد خود را که همان گاو شیرده می باشد، بفروشد).

سخن آخر:

در حال حاضر p/e سهم در محدوده 3.8 بوده و دوره بازگشت سرمایه در حدود 4 سال برآورد می گردد. حال نکته حائز اهمیت اینست که قیمت جهانی اوره نیز در کف قیمتی خود قرار داشته و سودسازی شرکت در حداقل می باشد. پس اینطور می توان عنوان نمود که سرمایه گذاری در این شرکت با هدف 5 ساله و دریافت سود نقدی و ایجاد یک دارایی مولد در این محدوده قابل بررسی است و اگر قیمت جهانی اوره نیز افزایش یابد، شما می‌توانید از افزایش قیمت سهام هم منتفع گردید و میزان ارزش دارایی مولد شما نیز افزایش یابد.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
در بورس رو باید گل گرفت من تو انتخابات با خانواده مزد این دولت رو خواهم داد اخه یکی به اینها بگه ایا همه ی بازار مثل خودرو رشد کرده که حالا باید همه ی سهام ریزش کنه بسیاری از سهام برگشته به قبل از برجام اقای وزیر هنوز خواب تشریف دارین وسازمان بورس خود رو به خواب زده