بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲
عضو هیأت مدیره شرکت صنایع شیمیایی سینا عنوان کرد:

برنامه افزایش سرمایه 1000 درصدی "شسینا"/ بیش از 40% محصولات صادر می شود

شرکت صنایع شیمیایی سینا با سرمایه حدود سه میلیارد تومانی طی سال های گذشته قصد اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها داشت که سهامدار اصلی یعنی شرکت سرمایه گذاری پارس توشه با این امر موافقت ننمود. این در حالی است که این مجموعه با توجه به طرح های توسعه ای در دست اجرا نیاز به افزایش ورود نقدینگی دارد.
کد خبر : ۱۷۲۵۴۹
نویسنده :
جمشیدی

شرکت صنایع شیمیایی سینا با سرمایه حدود سه میلیارد تومانی طی سال های گذشته قصد اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها داشت که سهامدار اصلی یعنی شرکت سرمایه گذاری پارس توشه با این امر موافقت ننمود. این در حالی است که این مجموعه با توجه به طرح های توسعه ای در دست اجرا نیاز به افزایش ورود نقدینگی دارد.

عضو هیأت مدیره شرکت صنایع شیمیایی سینا با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این مجموعه دارایی هایی با ارزش بالا همچون ساختمان دفتر مرکزی، زمین بزرگ مرودشت و چند ساختمان اداری تحت تملک خود دارد و در کنار آن دو واحد تولیدی فرمالین و نیز دو واحد تولید هگزامین در اختیار دارد که ارزش هر یک از این واحدهای تولیدی قابل توجه است. همچنین "شسینا" چهار واحد پارا فرمالدئید در حال کارد دارد و نیز دو واحد تولیدی دیگر آماده نصب و راه اندازی است اما متأسفانه تاکنون مشکلات نقدینگی اجازه راه اندازی این واحدها را نداده است.

فریدون مجلسی افزود: در شرایط فعلی میزان بدهی شرکت بالاست که البته رقم آن یک دهم ارزش دارایی های شرکت نمی شود و نسبت بدهی ها به دارایی های شرکت اندک محاسبه می شود. به نظر می رسد این مجموعه نیاز به نقدینگی از سوی سهامداران جدید است تا بواسطه آن منابع مالی لازم جهت راه اندازی طرح ها تأمین شود.

وی با بیان اینکه صنایع شیمیایی سینا با سرمایه سه میلیارد تومانی به نقدینگی 20 تا 30 میلیارد تومان احتیاج دارد، در این خصوص اظهار داشت: "شسینا" به عنوان شرکتی که از امکانات و پتانسیل های لازم در جهت رشد تولید و سودآوری برخوردار است نیاز به نقدینگی دارد. در حال حاضر سهام شرکت در بازار سرمایه 12 تا 15 برابر ارزش اسمی آن معامله می شود که اگر این رقم تبدیل به افزایش سرمایه شود و سهامداران نسبت به شرکت در این برنامه اقدام کنند، در این صورت می توان با نقدینگی جدید دو اقدام مهم انجام داد.

آنچنان که از یک سو دو واحد پارافرمالدئید که 100 درصد فروش آن خارجی است و پیش فروش شده، راه اندازی می شود و از سوی دیگر دو واحد فرمالین با هزینه های جزیی بروز می شود و مقدار تولید آن 20 درصد افزایش می یابد.

عضو هیأت مدیره شرکت صنایع شیمیایی سینا در خصوص احتمال اجرای برنامه افزایش سرمایه این مجموعه گفت: هیأت مدیره بر این موضوع تأکید کرده و مدیرعامل نسبت به انجام آن مکلف است. به هر حال اجرای این برنامه نیازمند ارزیابی توسط سازمان بورس و پیگیری مراحل قانونی آن است. در این بین به نظر می رسد شرکت صنایع شیمیایی فارس ابراز مقایسه ای مناسبی است تا نشان دهد که کارخانه تولیدی سینا همچون فارس با پتانسیل های نهفته در آن می تواند بواسطه نقدینگی به برنامه ها و اهداف خود دست یابد.

مجلسی در خصوص ارزش بازاری "شسینا" و "شفارس" اظهار داشت: ارزش ذاتی هر دو مجموعه بیش از آن چیزی است که در بازار سرمایه داد و ستد می شود. علاوه بر این "شفارس" در زمان لازم اقدام به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی های نمود اما "شسینا" با توجه به عدم تأیید سهامدار اصلی موفق به انجام این امر نشد. این در حالی است که با توجه به قیمت سهام آن در بورس منطقی به نظر می رسد که سرمایه خود را به میزان 20 تا 30 میلیارد تومان افزایش دهد. امیدوارم که سهامدار عمده "شسینا" پیگیری های لازم را در این خصوص انجام دهد.

وی در خصوص تبعات مثبت ناشی از اجرای طرح توسعه پارافرمالدئید بر وضعیت سودآوری شرکت اظهار داشت: اجرای طرح توسعه ای تاکنون همراه با صرف هزینه هایی همراه بوده و در عین حال مواد پتروشیمی نیز گران شده و شناسایی سود ناشی از بهره برداری از آن محقق نشده است. حال آنکه سودآوری حاصل از راه اندازی چهار واحد پارافرمالدئید بسیار مناسب است که نقدینگی می طلبد و می بایست از حالت گذار فعلی عبور کرد تا به سودآوری رسید.

عضو هیأت مدیره "شسینا" پیرامون صادرات محصولات تولیدی این مجموعه گفت: 43 درصد از فروش محصولات تولیدی به کشورهای خارجی همچون بنگلادش، اکراین، امارات و ترکیه صادر می شود و 90 درصد از آن به صادرات فرمالدئید اختصاص دارد. در این بین توجه به این نکته حائز اهمیت است که تولید اصلی این شرکت فرمالین است که بصورت مایع بوده و 60 درصد از آن را آب تشکیل می دهد. از این رو هنگامیکه محصول مذکور به پودر تبدیل می شود حداقل 60 درصد از هزینه های حمل طولانی را کاهش می دهد و این موضوع سبب شده تا واردات پارافرمالدید برای کشورهای خارجی جذاب شود و از این رو می توان گفت تقاضای کافی برای محصولات صادراتی "شسینا" وجود دارد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
گول نخورید چند سال هست همین حرفها را میزنند