بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
عضو هیئت‌مدیره «وپسا» گفت: افزایش نرخ ارز، فرصتی برای این شرکت در راستای رشد دو برابری ارزش جایگزینی ماشین‌آلات شرکت و رشد درآمدهای ریالی خواهد بود چراکه به علت موجودی کافی تجهیزات در انبارها، شرکت نیازی به واردات ندارد.
کد خبر : ۱۷۸۱۶۶
نماد معاملاتی شرکت (س پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس) از اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری متوقف‌ شده و به بهانه طولانی شدن زمان توقف نماد و نزدیکی به زمان برگزاری مجمع سالیانه این شرکت، خبرنگار بورس نیوز گفت‌وگویی با یکی از مدیران این مجموعه انجام داده است.

امیر ونکی عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص توقف نماد شرکت گفت: طبق پیام ناظر، توقف نماد «وپسا» به علت بررسی بیشتر معاملات صورت گرفته و با توجه به ارسال نامه‌ای به سازمان بورس در مورخ 97/3/9 و عدم پاسخگویی سازمان تا این لحظه و نیز افشای کلیه اطلاعات در سامانه کدال، توقف طولانی‌مدت نماد غیرمنطقی به نظر می‌رسد؛ طولانی شدن زمان توقف نماد، جز ناخرسندی سهامداران و قفل شدن سرمایه‌هایشان، خدشه به اعتبار یک مجموعه، کم شدن رغبت سایر شرکت‌های خصوصی به حضور در بازار سرمایه و... نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و امیدواریم بازگشایی نماد هر چه زودتر صورت گیرد.

ونکی در ادامه با اشاره به افزایش تقریباً 100 درصدی ارزش جایگزینی جرثقیل‌های «وپسا» تصریح کرد: ارزش‌گذاری ماشین‌آلات شرکت بر مبنای دلار 3300 تومانی انجام‌شده و با توجه به اینکه واردات جرثقیل‌های فوق سنگین مشمول دلار 4200 تومانی نمی‌شود؛ می‌توان گفت ارزش جایگزینی جرثقیل‌های «وپسا» بیش از 100 درصد افزایش داشته است.

ضمن اینکه با تحریم‌های اخیر، امکان واردات جرثقیل‌های فوق سنگین تقریباً وجود نخواهد داشت.
هرچند افزایش نرخ ارز، موجب افزایش بهای قطعات موردنیاز دستگاه‌ها و ماشین‌آلات شرکت خواهد شد؛ ولی خوشبختانه موجودی انبار قطعات CPM (مسیر بحرانی) شرکت که از قبل با دلار 3300 تومانی خریداری‌شده در حد مطلوبی است. واردات چیپهای الکترونیک ماشین‌آلات نیز باواسطه امکان‌پذیر خواهد بود و دغدغه چندانی از این بابت نخواهیم داشت.

وی افزود: گرچه افزایش نرخ ارز مشکلاتی برای همه مردم در پی خواهد داشت؛ اما با توجه به اثر مثبت افزایش نرخ ارز بر درآمدهای ریالی شرکت، این موضوع فرصتی برای «وپسا» تلقی شده و انتظار می‌رود درآمدهای شرکت از نیمه دوم سال جاری رشد داشته و تأثیر مثبت و محسوس آن در صورت‌های مالی سال 98 نمایان گردد.

این مقام مسئول در رابطه با چگونگی انعقاد قرارداد در شرکت به بورس‌نیوز گفت: هر قرارداد در این مجموعه، معمولاً 18 ماه به طول می‌انجامد و شامل مراحل مختلف مشاوره، اجرا، حمل و نیز نصب است. هر یک از فرآیندهای مذکور نیز چندین ماه زمان خواهد برد. نکته حائز اهمیت آن است که در طول یک دوره قرارداد، ممکن است جرثقیل‌ها فقط چند روزی فعالیت داشته باشند و به همین سبب، هزینه استهلاک جرثقیل‌ها بسیار پایین است.

با توجه به الزام تبدیل درآمدهای ارزی در سامانه نیما با نرخ دلار 4200 تومانی از یک‌سو و واردات ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز با نرخ ارز آزاد، در حال حاضر شرکت تمایلی به اخذ درآمد به‌صورت ارزی نداشته و کلیه قراردادهای این مجموعه به‌صورت ریالی وصول می‌شود.

ونکی مهم‌ترین چالش‌های این شرکت را کاهش درآمدهای نفتی کشور دانست و بیان کرد: کاهش درآمدهای نفتی کشور احتمالاً به معنای کاهش بودجه عمرانی و افت اجرای پروژه‌های جدید در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی بوده و اثر منفی بر روند فعالیت این مجموعه و تعداد قراردادهای آتی بر جای خواهد گذاشت.

علاوه بر این، با توجه به تمایل برخی سرمایه‌گذاران خصوصی به سرمایه‌گذاری در بازارهای زودبازده، در حال حاضر ورود جریان نقدینگی به حوزه تولید چندان جذاب نیست.
این دو موضوع، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت پیمانکاری و به‌تبع آن «وپسا» خواهد بود.
بااین‌حال، افزایش نرخ ارز را فرصتی برای «وپسا» می‌دانیم که می‌تواند اثر منفی این دو رویداد را خنثی کند.

افزایش نرخ ارز، با یک وقفه زمانی یک‌ساله، افزایش درآمدهای ریالی شرکت را به دنبال خواهد داشت. ضمن اینکه ازآنجاکه هزینه استهلاک افزایش نخواهد داشت، به رشد سودآوری مجموعه خوش‌بین هستیم.

عضو هیات مدیره «وپسا» در خاتمه به یک خبر خوش برای سهامداران اشاره داشت و عنوان کرد: سودآوری شرکت‌های پیمانکاری با توجه به نوع فعالیت و نحوه وصول درآمدهای آن‌ها، در سال‌های مختلف در نوسان است.

ولی با در نظر گرفتن نقدینگی مناسب شرکت و سود انباشته از سنوات گذشته، پیشنهاد هیئت‌مدیره تقسیم بخشی از سود انباشته بین سهامداران است. فعلاً پیشنهادشده 40 میلیارد ریال سود در مجمع بین سهامداران تقسیم شود که البته این موضوع در مجمع سالیانه به شور گذاشته‌شده و امیدواریم تصمیمی اتخاذ شود که موجبات شیرین‌کامی سهامداران را فراهم آورد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲
سازمان بورس با بستن نماد و حبس پول مردم داره همه را نابود می کنه