بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
در سال جاری ابزارهای جدیدی از سوی بازار سرمایه معرفی می‌شود که این مهم می‌تواند به جذب سرمایه توسط شرکت‌های ‏متوسط و کوچک و بخش بازرگانی کمک شایان توجهی نماید.‏
کد خبر : ۱۹۲۸۳۰

خبرهای جدید از ابزارهای جدید / نگاه ویژه بازار سرمایه به بازرگانان

محمدمهدی مؤمن زاده دبیر علمی همایش تأمین مالی از بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: جدیدترین ابزاری که مراحل طراحی خود را پشت سر گذاشته است اوراق وکالت نام دارد که به‌زودی دستورالعمل آن صادر می‌شود.

وی ادامه داد: ویژگی اوراق وکالت این است که هم برای شرکت‌های کوچک و متوسط می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد. به این ترتیب که یک شرکت تأمین سرمایه با انتشار اوراق وکالت وجوه را جمع کرده و بین چند شرکت‌های کوچک و متوسط پخش می‌کند.

مؤمن زاده تصریح کرد: از اوراق وکالت برای هلدینگ ها نیز استفاده می‌شود و این مجموعه‌های بزرگ پول را دریافت و بین شرکت‌های زیرمجموعه خود پخش می‌کنند.

وی با اشاره به معرفی اوراق مضاربه در حوزه فعالیت‌های بازرگانی گفت: ما قبلاً از این اوراق برای صنعت و معدن استفاده می‌شد اما؛ برای بخش تجارت اوراق مضاربه جدید است. در حوزه بازرگانی این ابزار بسیار مفید و کارآمد خواهد بود و به‌زودی ابزار عاملیت برای صنعت لیزینگ اعلام می‌شود.

دبیر علمی چهل و یکمین همایش حسابداران خبره ایران تأکید کرد: ابزار عاملیت بر اساس اساسنامه شرکت‌های لیزینگ وجوه را از اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت و عملیات لیزینگ را انجام می‌دهند.

وی افزود: نکته قابل‌توجه این است که در دستورالعمل فوق از اشخاص حقیقی و حقوقی نام‌برده شده که این اشخاص حقیقی می‌توانند دارندگان اوراق باشند. یعنی اوراق منتشر و پول به شرکت لیزینگ داده می‌شود.

مؤمن زاده خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌ها توانایی این را داشته باشند که از این ابزارها استفاده کنند ما در بازار سرمایه هیچ سقف و محدودیتی برای تأمین مالی نداریم در سال‌های گذشته تأمین مالی هزار و 4 هزار میلیارد تومانی نیز توسط فروش این اوراق رخ‌داده است.

وی با اشاره به این مهم که نظام بانکی توان پرداخت چنین حجم تسهیلات را ندارد گفت: شرایط انتشار اوراق هر روزه در حال تصحیح شدن است و به نظر می‌آید که شرکت‌ها استقبال خوبی می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی، به دنبال استفاده از خدمات بازار سرمایه هستند و این مهم را در شاخص رقابت‌پذیری و هم در پویش یک‌صدا برای کارآفرینان این را نشان داده‌اند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مسئول اداره نظارت بار انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی در گفتگو با بورس نیوز:

تسلط" بورس" بر " اوراق بدهی"

مسئول اداره نظارت بار انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی در گفتگو با بورس نیوز:

تسلط" بورس" بر " اوراق بدهی"

ارسال نظر