بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ممکن است با اجرای اینستکس بخشی از مشکل معاملات پولی و بانکی برای فروش نفت ایران از طریق روسیه حل و فصل شود.
کد خبر : ۱۹۳۶۳۸

به گزارش بورس نیوز، هدایت‌الله خادمی در خصوص پیشنهاد خرید نفت ایران توسط روسیه و واریز پول آن به اینستکس توسط این کشور، اظهار کرد: اگر این راهکار عملیاتی شود اتفاق خوبی خواهد بود که می‌توان آن را به کشورهای دیگر تسریع داد و معاملات خود را با اروپا نیز انجام دهیم اما تکلیف اینستکس هنوز مشخص نیست.

وی افزود: فروش نفت به روسیه و دریافت پول آن از طریق اینستکس موجب دور زدن تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های بانکی خواهد شد. ضمن آنکه برای موفقیت در «سامانه حمایت از مبادلات تجاری» باید منابع انسانی کارآمد، برنامه و دیگر شرایط لازم را فراهم ساخت.

نماینده مردم ایذه و باغملک در خانه ملت ادامه داد: ممکن است با اجرای اینستکس بخشی از مشکل معاملات پولی و بانکی برای فروش نفت ایران از طریق روسیه حل و فصل شود. بنابراین با توجه به پیامدها و تاثیراتی که این معاملات برای روسیه در پی دارد، تلاش می‌کنند برای جلوگیری از تحریم آمریکا علیه نهادها و شرکت‌های خود، از طریق اینستکس عمل کنند. اما اگر این سازوکار اجرایی نشود، در آن صورت هم شاید با احتیاط بیشتر انجام شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در صورت اجرای این توافق باید پول حاصل از فروش نفت ایران به روسیه از طریق اینستکس واریز شود. با توجه به سیاستی که آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران در پیش گرفته هر نوع معامله نفتی با کشورهای دیگر ازجمله روسیه می‌تواند یک گشایش قابل توجه برای ایران باشد، بنابراین این طرح باید تاحدودی راهگشا باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر