بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
مدیرعامل کارگزاری آینده نگر خوارزمی گفت: کاهش نرخ ارز از دلایل اصلی افت شاخص در برخی مقاطع بوده و از آنجا که بازارسرمایه از این عامل تاثیرپذیری بالایی دارد، این تردید و نگرانی برای عده‌ای از سرمایه‌گذاران ایجاد شد که در صورت نگهداری سهام خود متضرر خواهند شد.
کد خبر : ۱۹۳۹۹۳

به گزارش بورس نیوز، حسن قاسمی، درخصوص اثر گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها بر بازار سرمایه اظهار کرد: شرکت‌هایی که در این مدت رشد بالایی داشته‌اند، عمدتا کوچک بوده و یا در بازار پایه حضور داشته‌اند. اگرچه گران شدن سهام برخی از این شرکت‌ها گاهی اوقات غیرمنطقی بود اما شرکت‌های پتروشیمی، معدنی و کامودیتی اصولا نسبت به سال قبل افت سود ندارند؛ یعنی حتی در بدترین شرایط، سودی به اندازه سال گذشته محقق کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه هم فصل مجامع است و P/E تحلیلی این شرکت‌ها ۴ یا ۵ است، بنابراین سهامداران در این بخش نباید نگران باشند. البته شرکت‌های کوچکی که طی فرآیندهایی سهام آنها به طور هیجانی رشد کرده، ممکن است افت جدی نیز به دنبال داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:اما شرکت‌هایی که در سال ۹۸ در زمینه پتروشیمی و معدنی و فلزی فعالیت دارند، به اندازه سال ۹۷ سود محقق شده داشته و بعید است که دلار هم نرخ کمتر از ۱۰ هزار تومان را تجربه کند.

مدیرعامل کارگزاری آینده نگر خوارزمی ادامه داد: کاهش نرخ ارز از دلایل عمده افت شاخص در برخی مقاطع بوده و از آنجا که بازارسرمایه از این عامل تاثیر زیای می گیرد، این تردید برای عده‌ای از سرمایه‌گذاران به وجود آمد که در صورت نگهداری سهام خود متضرر خواهند شد.

قاسمی بیان کرد: بعضی از شرکت‌ها فروش صادراتی دارند و قیمت فروش محصولات آنها بر اساس قیمت ارز مشخص می‌شود، ولی به نظر نمی‌رسد افت نرخ ارز از آنچه هست، جدی‌تر شود.

وی بیان کرد: اکثر شرکت‌ها در گزارش‌های مالی خود نرخ ارزی را که با آن اقدام به فروش محصول یا صادرات آن کرده‌اند، کمتر از ۱۰ هزار تومان عنوان کرده اند؛ الان هم در سامانه‌ها نرخ‌های حدود ۱۱ هزار تومانی مطرح است، بنابراین به نظر نمی رسد که تهدیدی جدی از این محل، شرکت‌ها و صنایع بزرگ مثل پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها و معدنی‌ها را تهدید کند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: البته با نوسان روزانه قیمت دلار نمی‌توان سهام خرید؛ چون فروش شرکت در طی زمان است که حاشیه سود آن را می‌سازد. لذا نوسانات روزانه نمی تواند نشان‌دهنده کاهش یا افزایش جدی در سودآوری یک شرکت باشد و سهامداران می‌توانند با آسایش خاطر، سهام ارزنده خود را نگه دارند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون توسعه کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران:

بازار بدهی هنوز جای رشد دارد

نماینده اتاق ایران در کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس:

ورود سرمایه به بورس باعث رونق تولید و رشد شرکت‌های بورسی می شود

ارسال نظر