بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
با اجرای محدودیت صادرات سنگ آهن؛

ایران بازیگر بی ثبات منطقه می شود

اعمال محدودیت های جدید در صادرات سنگ آهن موجبات از دست دادن بازارهای صادراتی را فراهم می کند و این امر باعث می شود که ایران بعنوان یک بازیگر بی ثبات در بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد شناخته شود.
کد خبر : ۱۹۴۵۰۶

به گزارش بورس نیوز، چندی پیش بخشنامه ای از سوی معاون وزیر صمت در خصوص سهمیه‌بندی صادرات سنگ آهن منتشر شد که به تبع اجرای آن شرکت های تولیدکننده سنگ آهن به شرط تامین نیاز فولادسازان داخلی و با قیمت های مصوب مجاز به صادرات محصولات خود می شوند اما به گفته کارشناسان اجرای این تصمیم که به بهانه ایجاد شفافیت در صادرات سنگ آهن اعمال شده، تغییراتی را در بازار های داخلی و خارجی این محصول ایجاد خواهد کرد.

در این خصوص بهادر احرامیان عضو هيات مديره انجمن توليدكنندگان فولاد در گفت و گو با بورس نیوز گفت: اجرای این تصمیم به دلیل کمتر شدن خریداران موجبات نزول بازار داخلی این محصول را فراهم می کند که این امر به ضرر فروشندگان است.

وی با بیان اینکه زیاد بودن تقاضا در بازار داخل علت اصلی صدور بخشنامه نیست، افزود: پایین بودن قیمت محصولات فولادی در بازار داخل اصلی ترین دلیل اتخاذ این تصمیم محسوب می شود.

عضو هيات مديره انجمن توليدكنندگان فولاد با اشاره به اینکه در شرایط فعلی مخالفتی در راستای عدم وجود التهاب در بازار داخلی وجود ندارد، تاکید کرد: در حال حاضر قیمت مقاطع فولادی در کشور برابر با قیمت قراضه در بازارهای جهانی بوده که این امر موجبات کاهش قیمت سنگ آهن را نیز فراهم می کند اما اگر قیمت محصولات فولادی در بازار داخل به حد معقولی کاهش یابد دیگر نیازی به اعمال محدودیت ها نیست.

احرامیان با بیان اینکه اجرای این تصمیم موجبات از دست دادن بازارهای صادراتی را نیز فراهم می کند، ادامه داد: این امر باعث می شود که ایران بعنوان یک بازیگر بی ثبات در بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد شناخته شود.

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ادامه داد: در سال های گذشته دولت وعده هایی را در خصوص عدم دخالت در این بازار مطرح کرد اما سیاست های اعمال شده در 6 ماهه اخیر و صدور بخشنامه های مجدد حاکی از ادامه دخالت دولت در این زمینه است.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان سنگ آهن اعتراضات را در خصوص این بخشنامه اعلام کرده اند اما تاکنون بی نتیجه مانده است، گفت: اگر قیمت فولاد در بازار داخل به طور معقول کاهش یابد این مشکل برطرف می شود.

احرامیان با تاکید براینکه تازمانی که قیمت مقاطع فولادی در داخل کشور برابر با قیمت قراضه در بازارهای جهانی باشد علاوه بر تبعات کوتاه مدت شاهد نتایج منفی آن در بلندمدت نیز خواهیم بود، گفت: این امر مانعی در خصوص صادرات این محصول به دیگر کشورها  ایجاد می آورد و در نهایت سرنوشت صنعت فولاد نیز همانند صنعت سیمان می شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه صورت گرفت؛

تولید بیش از ۱۵ میلیون تن سنگ آهن

در صورت صدور مجوز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار؛

افزایش سرمایه ۵۵درصدی این سیمان‌ساز رنگ می‌گیرد

ارسال نظر