بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
وقتی خودرویی‌ها در دست‌انداز بهره وام‌های کلان افتادند؛

ساختار و رانت دولتی، شتاب خودروسازان را گرفت

تزریق دوباره نقدینگی به این صنعت در قالب تسهیلات یا...، مسکن موقت بوده و نه تنها مشکلات صنعت را مرتفع نخواهد کرد؛ بلکه در بلندمدت سبب افزایش حجم مشکلات نیز خواهد شد.
کد خبر : ۱۹۸۷۷۴

مونتاژکاری جای تولید خودروی ملی، پاشنه آشیل صنعت خودرو

به گزارش بورس نیوز، اخیرا رئیس کل بانک‌مرکزی صنعت خودروسازی کشور را فشل خوانده و انتقاداتی به عملکرد این صنعت وارد کرده‌ است.

در مقابل برخی مسئولان از جمله وزیر صنعت، به این اظهار نظر ایراد گرفته و اظهارداشته که خودروسازی ایران فشل نیست.

برخی فعالان صنعت خودروسازی نیز ضعف بانک مرکزی را در کنترل تورم و نرخ ارز، علت مشکلات این صنعت می‌دانند و گفته‌اند یا بانک‌مرکزی باید به این صنعت تسهیلات دهد یا ۱۵میلیارد دلار هزینه واردات خودرو را بپذیرند اما؛ مردم سرگردان در این کشمکش‌های لفظی آرزوی داشتن یک خودروی با کیفیت و مدرن و البته ارزان قیمت تولید داخل را در دل دارند.

وقتی تفاوت رنگ‌ولعاب جدیدی می‌گیرد

بهرام شهریاری کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بانک‌ها با نرخ بالای بهره تسهیلات و بهره‌های مرکب و قوانین و مقررات خود، در تمام صنایع تولیدی کشور ایجاد اختلال کرده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه دستگاه‌های نظارتی و نظام بانکی در تخصیص ارز و اعطای تسهیلات کم‌بهره و ... بین شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور با شرکت‌های کاغذی و موهومی تفاوتی قائل نشده و در نتیجه کل صنایع تولیدی کشور از مقررات داخلی آسیب دیده‌اند و برای تامین مواداولیه و سرمایه در گردش با مشکل مواجه شده اند؛ شرکت های خودروساز، تنها آسیب دیدگان این سیستم ناقص و معیوب نیستند و نوسان نرخ ارز و بی‌ثباتی مقررات، کل اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: خودروسازان بزرگ کشور، دولتی بوده و در این سال‌ها چندین بار از حمایت دولت برخوردار شده و نقدینگی در قالب‌های مختلف به این شرکت‌ها تزریق شده اما؛ این شرکت‌ها آنقدر درگیر بدهی‌های معوق بوده که این نقدینگی صرف رفع مشکلات داخلی خودروسازان شده و تاثیر چندانی در رفع مشکلات قطعه‌سازان و وصول مطالبات این صنعت از خودروسازان نداشته بنابراین تزریق دوباره نقدینگی به این صنعت در قالب تسهیلات یا ...، مسکن موقت بوده و نه تنها مشکلات صنعت را مرتفع نخواهد کرد؛ بلکه در بلندمدت سبب افزایش حجم مشکلات نیز خواهد شد.

تولید خودروی ملی به جای مونتاژ ، راهکار نجات صنعت

شهریاری نخستین گام در راستای کاهش مشکلات و رونق صنعت خودرو را در «خودروسازی واقعی» دانست و گفت: صنعت خودروی ما بیش از آنکه خودروساز باشد، مونتاژ کار خودرو است؛ حتی در پسابرجام، خودروسازان از فرصت ایجادشده برای مونتاژ خودروهای جدید استفاده کردند و در گذشته یکبار تمرکز بر تولید خودروی ملی صورت گرفت؛ ولی بعد از «سمند»، صنعت خودروسازی ما خودروی ملی دیگری تولید نکرد. این ضعف عمدتا ناشی از سطحی نگری مدیران شرکت ها است.

وی اضافه کرد: تیراژ تولید پایین، کثرت نیروی انسانی، ماشین آلات فرسوده و نیز ناتوانی در تولید خودروی ملی، بهای تمام شده تولید خودرو را افزایش داده و صنعت خودرو دچار شبکه ای از مشکلات شده است. خروج از مشکلات نیازمند برنامه ریزی بلندمدت بوده و عدم برنامه ریزی، ترسیم چشم انداز آینده را تقریبا غیرممکن کرده است.

وی افزود: چند سال قبل یکی از بزرگترین شرکت های طراح خودروی دنیا به ایران آمد تا شاید بتوان خودروی ملی طراحی و تولید کرد؛ اما از این فرصت هم بهره ای نبردیم و به نتیجه نرسید. ساختار دولتی صنعت خودرو و بوروکراسی و رانت دولتی مجال شکوفایی به این صنعت نمی دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر