بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

به تجدید ارزیابی‌ها، بیش از حد وزن ندهید!

بسیاری از این شرکت ها، بعد از افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی، احتمالا سال ها باید فعالیت کنند تا شاید زیان انباشته، پوشش داده شود.
کد خبر : ۱۹۹۵۳۵

به تجدید ارزیابی ها، بیش از حد وزن ندهید!

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران این روزها مرتبا رنگ عوض می‌کند و هنوز سبز کمرنگ دیروز از ذهنمان خارج نشده که مجددا رنگ سرخ بر تن شاخص کل نشسته است.

احمد اشتیاقی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در گفتگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه و معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: به نظر می‌رسد سهم‌های گروه معدنی، فلزی و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری تا فصل مجامع بازدهی ۲۰درصدی برای سهامداران به ارمغان خواهند داشت و گزینه‌های کم‌ریسک و مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند.

وقتی بازار بی‌توجه می‌شود!

وی افزود: اما در حال حاضر بازار به سهم‌های سودآور و بنیادی توجهی ندارد و در مقابل، به موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها بیش از حد وزن داده است؛ افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، خصوصا در شرکت‌هایی که تجدید ارزیابی با هدف خروج از شمول ماده ۱۴۱انجام می‌شود، تاثیری بر جریان نقدی آتی شرکت‌ها نخواهد داشت. ولی فعالان بازار سرمایه با این نگرش که قیمت سهم‌ها بعد از این افزایش سرمایه، قیمت پایینی خواهد بود و جای رشد دارد، به سرمایه‌گذاری در سهم شرکت‌هایی که برنامه تجدید ارزیابی را در دستور کار دارند، رغبت دارد.

اشتیاقی اضافه کرد: غافل از اینکه بسیاری از این شرکت‌ها، بعد از افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی، احتمالا سال‌ها باید فعالیت کنند تا شاید زیان انباشته، پوشش داده شود.

مثالی از بانک دی

این کارشناس بازار سرمایه، برای مثال به بانک دی اشاره کرد و گفت: بانک دی برای خروج از شمول ماده ۱۴۱قانون تجارت، یا باید اقدام به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی کند و یا بعضی سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های خود مانند نیروگاه دماوند را بفروشد؛ اما بازار وزن بیشتری به تجدید ارزیابی می‌دهد و از فروش دارایی‌ها چندان استقبال نمی‌کند.

وی افزود: بانک دی چند ماهی است که بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را مطرح کرده و همه می‌دانند اتکای بانک دی به تجدید ارزیابی نیروگاه دماوند است.

به تجدید ارزیابی‌ها، بیش از حد وزن ندهید!

اشتیاقی تاکید کرد: این افزایش سرمایه، چند نکته دارد؛ نخست آنکه با تجدید ارزیابی نیروگاه دماوند تغییری در جریان نقدینگی بانک دی ایجاد نخواهد شد همچنین به نظر می‌رسد بانک مرکزی ایراداتی به تجدید ارزیابی بانک‌ها وارد کرده و ممکن است افزایش سرمایه بانک‌ها از محل سرمایه‌گذاری‌هایشان مورد تایید قرار نگیرد؛ اما آنچه بازار به آن توجه کمتری دارد این است که حتی با فرض عدم افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی، این بانک نیروگاه دماوند را در اختیار دارد و با فروش این نیروگاه هم از شمول ماده ۱۴۱خارج خواهد شد و نقدینگی حاصل از این واگذاری، عملکرد بانک دی را بهبود خواهد بخشید.

تمرکزی که چندان خوشایند نیست

وی افزود: اینکه بازار سرمایه ما فقط بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، متمرکز شده اتفاق چندان خوشایندی نیست، معتقدم حتی اگر امکان تجدید ارزیابی بانک‌ها از محل سرمایه‌گذاری‌ها وجود نداشته باشد، واکنش منفی به این سهم‌ها منطقی نیست؛ ولی استراتژی اکثر سهامداران، نوسان گیری کوتاه مدت شده و کمتر سهامداری به بنیاد سهم ها توجه دارد و از همین رو نه فقط بانک دی و پارسیان امروز با صف فروش سنگینی مواجه شدند، بلکه سایر سهم‌های گروه بانکی هم که شاید هیچ ارتباطی با امکان یا عدم امکان تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها نداشتند، تحت تاثیر قرار گرفته و منفی شدند.

اخباری که دقیق نیست

اشتیاقی تاکید کرد: بهتر است اخبار مربوط به تجدید ارزیابی شرکت ها، دقیق تر و شفاف تر به بازار مخابره شود. علاوه بر این، بهتر بود بانک مرکزی قبل از اینکه سهم بانک ها تحت تاثیر خبر تجدید ارزیابی دارایی ها، رشد کند؛ در مورد جزییات این اتفاق اطلاع رسانی می کرد. تاخیر در اطلاع رسانی ها و تحمیل زیان به سهامداران بانک ها، برای بازار سرمایه، اتفاق خوبی نیست. ضمن اینکه سال گذشته، بانک تجارت و صادرات اقدام به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی کرده اند و تجدید ارزیابی در بانک ها، اتفاق جدیدی نیست. هر نکته ای در مورد تجدید ارزیابی بانک ها، باید بطور شفاف به بازار سرمایه ارایه شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر