بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
در بازار امروز به نظر می‌رسد که شاهد افزایش عرضه‌ها در اکثر گروه‌های بازار باشیم. در گروه بانکی و به خصوص در نماد‌های وپارس و ونوین رشد سنگین عرضه‌ها را انتظار خواهیم داشت.
کد خبر : ۱۹۹۴۶۰

بنیادی‌ها متعادل کننده بازار

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، در جریان معاملات دیروز شاهد دو بخش متفاوت در معاملات بازار بودیم. در ساعات ابتدایی بازار شاهد رشد قیمت‌ها در گروه‌های کوچک‌تر همچون گروه خودرویی، دارویی، سیمانی و ...، بودیم. با این حال پس از انتشار خبری در خصوص محدود شدن افزایش سرمایه بانک‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، شاهد روند منفی در این گروه و اثرگذاری روند معاملات این گروه در سایر گروه‌های بازار بودیم. بر اساس اخبار و شنیده ها، ظاهرا قرار است که افزایش سرمایه بانک‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی‌ها محدود به طبقه دارایی‌های ثابت شود و بانک‌ها امکان تجدید ارزیابی سرمایه گذاری در سهام شرکت‌های سرمایه پذیر را نخواهند داشت. لازم به ذکر است، در سال‌های اخیر بیشترین رقم مرتبط با افزایش سرمایه بانک‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های از محل سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها در سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر بوده است. با این حال همواره نسبت به ارزش گذاری صورت گرفته توسط کارشناسان رسمی دادگستری در بخش سرمایه‌گذاری‌های بانک‌ها شاهد انتقادات و ابهامات جدی بودیم و به نظر می‌رسد که حرکت صحیح مدیران بانک مرکزی می‌تواند اولین گام در خصوص شفاف کردن روند افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها باشد.

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز گذشته با رشد اندک ۲۳۰ واحدی به ۳۰۸ هزار و ۹۶۰ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز با افت ۲ واحدی به ۳ هزار و ۹۱۴ واحد تنزل یافت. ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال رسید.


اقتصاد کلان و صنایع
معاون سازمان امور مالیاتی گفت: معافیت مالیاتی صرفاً این نیست که ما یک بخشی را معاف کنیم، بلکه در عین حال فشار را به بخش مشمول مالیات هم زیاد خواهیم کرد و این مساله باعث فرار مالیاتی می‌شود. حمد مسیحی معاون درباره آخرین وضعیت لایحه مالیات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: بررسی لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده به تعطیلات بعد از مجلس موکول شده و قرار است برخی از ابهامات مواد این لایحه نیز در کمیسیون اقتصادی بررسی شود. ما امیدواریم این لایحه با اولویت همچنان در دستور کار نمایندگان مجلس باشد. وی گفت: در قانون فعلی نزدیک به ۱۷ بند معافیت داریم. در زمان بررسی لایحه توسط دولت که مشکلات فروش نفت و تحریم نبود، حجم معافیت‌ها زیاد شد و مواردی را هم کمیسیون اقتصادی مجلس به آن افزود. در این لایحه برخی تجهیزات، ماشین‌آلات، هتل ها، فرآورده‌های لبنی و مکان‌های ورزشی را در لیست معافیت جای دادند یعنی فهرست معافیت‌ها بیشتر از قبل شدند. امیدواریم در کمیسیون اقتصادی در بررسی دوباره لایحه، رویکرد کاهش معافیت ها اتفاق بیفتد.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه پیش‌نویس مالیات بر مجموع درآمد تا پایان پاییز به دولت ارائه می‌شود، گفت: با توجه به نظر سیاست‌گذار اقتصادی احتمال دارد مالیات با نرخ صفر برای سود سپرده بانکی لحاظ شود.

دهقان با بیان اینکه مالیات بر مجموع درآمد در پیش‌نویس اصلاحیه لایحه مالیات‌های مستقیم گنجانده شده گفت: در بحث مالیات بر مجموع درآمد بایستی همه درآمد‌های افراد از جمله درآمد حاصل از سود سپرده بانکی، املاک، دارایی‌ها و کلیه درآمد ناشی از شغل و به‌طور کلی هر چیزی که منجر به درآمد و سود شود احصا شود.

در حوزه اقتصاد بین‌الملل، میزان بدهی‌های آمریکا اکنون از ۲۳ تریلیون دلار عبور کرده میزان بدهی‌های این کشور تا پایان ماه اکتبر به ۲۳ تریلیون و ۹ میلیارد و ۴۹۲ میلیون ۲۵۷ هزار دلار رسیده است. میزان بدهی هر شهروند آمریکایی تا پایان ماه اکتبر به طور متوسط ۶۹ هزار و ۷۲۹ دلار و میزان بدهی هر مالیات‌دهنده آمریکایی به طور متوسط ۱۸۶ هزار و ۵۷۶ دلار بوده است. کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان ماه اکتبر به یک تریلیون و ۲۹ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار رسیده است تا بدین ترتیب نسبت کسری بودجه به تولید ناخاص داخلی این کشور به ۴.۷۷ درصد برسد. بین بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹ بیشترین کسری بودجه آمریکا مربوط به سال ۲۰۱۰ با ۸.۹۶۵ درصد و بیشترین مازاد بودجه مربوط به سال ۲۰۰۰ با ۲.۳۷ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.


بازار امروز
در بازار امروز به نظر می‌رسد که شاهد افزایش عرضه‌ها در اکثر گروه‌های بازار باشیم. در گروه بانکی و به خصوص در نماد‌های "وپارس" و "ونوین" رشد سنگین عرضه‌ها را انتظار خواهیم داشت. با این حال در گروه‌های بنیادی و شرکت‌های بزرگ روند متعادل‌تری را انتظار خواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

اصلاح زمانی در انتظار "بورس"

ارسال نظر