بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

"هاراگیری" به‌خاطر یک دستورالعمل محدود

خالص ارزش معاملات امروز ۱.۴۲۶ میلیارد تومان بود که نسبت به روز قبل ۹درصد کاهش داشت.
کد خبر : ۱۹۹۵۵۷

واکنش دسته‌جمعی بانک‌ها به یک دستورالعمل محدود

به گزارش بورس نیوز، بازار سهام امروز نیز تحت تاثیر دو فاکتور مهم، منفی و رو به نزول بود.

۱- دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای افزایش سرمایه بانک‌ها بود. روز گذشته بانک مرکزی در خصوص تجدید ارزیابی دارایی بانک‌ها اعلام کرده بود، افزایش سرمایه بانک‌ها فقط از محل دارایی‌های ثابت مجاز است.

این دستورالعمل سبب شد تا جو عرضه و فروش، اکثر نماد‌های گروه بانکی را در بر بگیرد و عمده نماد‌های بانکی را به صف فروش بکشاند، واکنشی که در نوع خود جالب توجه بوده چراکه این دستورالعمل در رابطه با تعداد زیادی از این نماد‌ها به کل موضوعیتی ندارد.

۲- اما فاکتور موثر دوم، استیلای ترس و واهمه از ریزش بازار و سطح عمومی قیمت‌ها بود که کار خود را نیز کرد و موجبات افت سنگین نزدیک به ۴۳۰۰واحدی نماگر بازار را رقم زد. پیش از این بار‌ها و بار‌ها به فعالان بازار توضیح و توصیه کرده بودیم که نترسید و بی دلیل و بی جهت، (حداقل) سهام ارزنده خود را در قیمت‌های پایین و زیر ارزش ذاتی، نفروشید ولی انگار گوش کسی به این حرف‌های کارشناسی شده و سطوح ارزندگی سهام شرکتها، اهمیتی نمی‌دهد! لذا در پایان معاملات امروز بیش از ۵۰ نماد بورسی صف فروش را تجربه میکرد و بیش از ۷۰ میلیارد تومان در نوبت‌های فروش (بالاخص در نماد‌های بانکی) بودند.

واکنش دسته‌جمعی بانک‌ها به یک دستورالعمل محدود

در معاملات امروز قیمت سهام بانک تجارت بار دیگر به سطوح کمتر از قیمت بازگشایی این نماد در ابتدای سال جاری بازگشته است.

نماد بانک صادرات نیز در محدوده نزدیک به کف مجاز قیمتی معامله می‌شود. نماد بانک ملت نیز از لمس کف مجاز قیمت مصون نماند و در پایان در منفی ۵ درصد معامله میشد. حتی نماد بانک خاورمیانه نیز که هیچ گاه با افزایش سرمایه از چنین محلی پیوند نخورده بود فشار‌های نسبی فروش را تجربه می‌کند.

بانک‌های تجارت و صادرات که قبلا چنین افزایش سرمایه‌ای را انجام داده بودند. بانک ملت نیز بار‌ها تاکید کرده است که افزایش سرمایه این بانک از محل دارایی‌های ثابت خواهد بود. شاید مشخص‌ترین نماد بانکی که با بخشنامه اخیر بانک مرکزی مرتبط می‌شود «دی» باشد که از ابتدای مهر ماه به علت عدم رعایت الزامات شرکت‌های سهامی به حالت تعلیق درآمده است.

در چنین شرایطی رفتار سهامداران این گروه را به سختی می‌توان مبتنی بر آرامش توصیف کرد. شاید همان‌گونه که در دیده‌بان امروز بورس اشاره شد سهامداران در انتظار مساله یا خبری هستند که جهت مشخص‌تری برای عملگرایی در اختیار آن‌ها قرار دهد.


تکرار بازی توده‌وار بورسی‌ها

مطابق الگوی اخیر، این بار جو منفی معاملات سهام بانکی به کل بازار سرایت کرد و به این ترتیب، موجی از عرضه‌های قوی عموم صنایع را در برگرفت. در این میان، سهم‌هایی که طی سه روز اخیر با استقبال معامله‌گران، توانسته بودند بخشی از ریزش نیمه دوم مهرماه را جبران کنند هم به این جریان نزولی پیوستند. برای مثال می‌توان به دو صنعت پر معامله خودرویی و دارویی اشاره کرد که امروز متاثر از فضای عمومی بازار زیر فشار عرضه قرار گرفتند. حتی سهم‌های بزرگ کالایی نیز از این موج بی‌نصیب نماندند و عمدتا افت قیمت را ثبت کردند. این در حالی است که اساسا متغیر‌های اثرگذار بر این صنایع هیچ رابطه مستقیمی با مساله تجدید ارزیابی بانک‌ها ندارد.

قاعدتا نمی‌توان و نباید قیمت‌های کنونی در سهام مختلف را به عنوان قیمت تعادلی و نقطه مرجع تحلیل تلقی کرد و افت امروز در صنایع کوچک و بزرگ را بر اساس آن مورد بررسی قرار داد. با وجود این، از واکنش‌های دیروز و امروز معامله‌گران به محدودسازی افزایش سرمایه بانک‌ها می‌توان چنین استنباط کرد که بخش زیادی از اهالی بازار اساسا به کیفیت پارامتر‌های اثرگذار بر قیمت‌ها توجهی ندارد و بیشتر از روی شهود‌های آنی و جریان پرسرعت، اما کور اطلاعات در بین محافل و رسانه‌های بورسی تصمیم‌گیری می‌کند. رسوب این رویکرد در فضای عمومی معاملات به معنای دور شدن هر چه بیشتر از کارایی و تداوم عدم تعادل‌های نابه‌جا در بازار می‌شود.

به جاست در چنین شرایطی دست کم ناشران مرتبط برای بهبود کارایی اطلاعاتی بازار در مورد چنین موج‌های خبری شفاف‌سازی کنند. مزیت چنین شفاف‌سازی‌هایی این است که طول دوره عدم تعادل به حداقل می‌رسد و سهامداران با اطلاعات معتبرتری در خصوص سرمایه خود توان تصمیم‌گیری پیدا می‌کنند.

کارنامه امروز بازار

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون «وبملت»، «شتران»، «تاپیکو»، «شبندر»، «رمپنا، «ومعادن» و «وپاسار» با افت ۴۲۸۴ واحدی روبرو شد. بازار مجددا با افزایش عرضه در نماد‌های بزرگ و بنیادمحور بازار از جمله بانکی ها، به روند مزمن و نزولی خود ادامه می‌دهد و امروز نیز افتی قابل توجه را تجربه کرد.

آخرین وضعیت بازار امروز

شاخص کل ۳۰۴,۶۷۶ واحد / میزان تغییر ۴۲۸۴ واحد منفی / ارزش بازار ۱۱,۱۱۳,۹۸۶ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۱۳,۲۰۷ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۳.۰۵۴ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص

وبملت ۳۱۶ واحد منفی/ شتران ۲۱۷ واحد منفی/ تاپیکو ۱۷۶ واحد منفی/ شبندر ۱۴۸ واحد منفی/ رمپنا ۱۴۱ واحد منفی/ ومعادن ۱۳۵ واحد منفی/ وپاسار ۱۳۲ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات

وتجارت ۴۸۱.۵ میلیون سهم/ وبصادر ۲۶۰ میلیون سهم/ خساپا ۱۷۵.۳ میلیون سهم/ ذوب ۱۶۷.۳ میلیون سهم/ وبملت ۱۰۴ میلیون سهم

روند ارزش معاملات سهامداران خرد بورس تهران 

طی معاملات امروز در حدود ۱۱۳۵۹ میلیارد ریال سهام در بازار خرد بورس اوراق بهادار تهران مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز کاری قبل ۱۳ درصد افت داشته است.

خالص ارزش معاملات امروز ۱.۴۲۶ میلیارد تومان بود که نسبت به روز قبل ۹درصد کاهش داشت.

واکنش دسته‌جمعی بانک‌ها به یک دستورالعمل محدود

واکنش دسته‌جمعی بانک‌ها به یک دستورالعمل محدود

حافظ عزیزی نقش _مدیر گروه تحلیل و مطالعات بازار کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
لزوم ارائه توضیحات مدیران بانک در خصوص نحوه رفع بندهای شرط حسابرس؛

بندهای سنگین گزارش حسابرس "وبملت"

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

اظهارنظر قبل از قطعیت، ممنوع!

دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

بُعد وارونه تجدید ارزیابی‌

پیشنهاد افزایش سرمایه این بانک از محل سود تسعیر ارز؛

"وبملت" ۱۳۰ هزار میلیارد ریالی می‌شود

ارسال نظر