بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴
کد خبر : ۱۹۹۵۶۵

به گزارش بورس نیوز، نشست هم‌اندیشی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردانی در خصوص بازار پایه به میزبانی فرابورس ایران در حال برگزاری است.

نشست هم اندیشی در مورد بازار پایه

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس در این جلسه با تشریح شرایط بازار پایه و دلایل تغییر مقررات آن عنوان کرد:

یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما در بازار پایه این است که عمده بازیگران آن سهامداران حقیقی‌ هستند و تحت تاثیر فضای مجازی بعضا رفتارهای هیجانی از خود نشان می‌دهند و در واقع مهم‌ترین علت تغییر قوانین بازار پایه نیز همین مساله بوده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردانی با حضور در بازار پایه کمک می‌کنند تا حرفه‌ای‌گرایی و رفتار حرفه‌ای در بازار پایه شکل بگیرد.

بازار پایه در سال ۱۳۹۰ و به موجب قانون برنامه پنجم توسعه شکل گرفت تا امکان دادوستد سهام شرکت‌های پذیرش‌نشده و خارج از بورس در بستر شفاف بازار سرمایه امکان‌پذیر شود.

در حال حاضر سهام بالغ بر ۱۸۰ شرکت در بازار پایه مبادله می‌شود که به لحاظ تعداد و نه ارزش بازاری، سهم عمده‌ای را در مقابل شرکت‌های پذیرش‌شده در بازارهای بورس و فرابورس به خود اختصاص می‌دهد.

نشست هم اندیشی در مورد بازار پایه

بهنام محسنی معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام می‌توانند حداکثر تا ۱۰ درصد از دارایی‌های تحت مدیریت خود را در بازار پایه سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته محسنی این امر به راحتی با تغییر موضوع فعالیت ترکیب دارایی‌های صندوق در امیدنامه و تصویب آن در مجمع صندوق امکان‌پذیر است.

وی همچنین از امکان فعالیت بازارگردانی در بازار پایه مطابق با دستورالعمل فعالیت بازارگردانی مبتنی بر حراج خبر داد.

 

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در نشست هم‌اندیشی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری در خصوص‌ بازار پایه گفت که در بازار سرمایه همگی مسئولیم و باید به وضعیت بازار توجه داشته باشیم و افزود:

حرفه‌ای شدن بازار پایه نیازمند فعالیت افراد حرفه‌ای و اهل تحلیل است که می‌توانند سهام شرکت‌ها را ارزشگذاری کرده و با توجه به ارزش ذاتی سهام، خریدوفروش کنند.

برای دستیابی به بازاری پررونق باید فرهنگ سهامداری داشته باشیم، چراکه در غیاب فرهنگ سهامداری و حرفه‌ای‌گری، افراد ناآگاه بدون تحلیل به سهم‌هایی با وضعیت بنیادین ضعیف که ریسک در سرمایه‌گذاری را به همراه دارد ورود می‌کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند به رشد فرهنگ سهامداری کمک کنند و با ورود به بازار پایه بر اساس تحلیل عمل کنند. تحلیلگران حرفه‌ای می‌توانند با توجه به خبرگی صنعت، شرکت‌ها را تحلیل کنند.

با توجه به ماهیت بازار سرمایه، این بازار راه نجات اقتصاد کشور است.

 

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عدم همخوانی تابلوی معاملات با فاکتورهای فروش؛

درآمد "سایرا" کمتر از حقوق مدیران

عدم همخوانی تابلوی معاملات با فاکتورهای فروش؛

درآمد "سایرا" کمتر از حقوق مدیران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
آقای هامونی این دستورالعمل سراسر افتضاحی که توسط شما و سایر تصمیم گیران سازمان بورس به اجرا در آمد فقط باعث فرار سرمایه سهامداران حقیقی به سمت بازار دلار و سکه خواهد شد و بعد از چند ماه قیمت های ایندو دیدن خواهد داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
باید اسم جلسه رو عوض می کردند و می گذاشتن جلسه دستورات مقامات فرابورس برای بازار پایه.