بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
عضو کمیسیون انرژی گفت: ایران می‌تواند مطابق با سهمیه خود از نفت و گاز خزر برداشت کند، اما اراده دولت‌ها بر این نیست.
کد خبر : ۱۹۹۷۰۷

ایران می‌تواند مطابق سهمیه خود از نفت و گاز خزر برداشت کند

به گزارش بورس نیوز، سیدعلی ادیانی در این باره که پس از حدود ۲۰۰ سال برای نخسیتن بار در دولت دهم فرضیه اکتشاف نفت از خزر به اثبات رسید، اظهار کرد: بر این مبنا ایران می‌تواند مطابق با سهمیه خود از نفت و گاز خزر برداشت کند، اما اراده دولت‌ها بر این نیست.

وی افزود: دولت‌ها می‌گویند از آنجا که این نفت در عمق ۱۰۰۰ متری دریا بوده استخراج آن گران تمام می‌شود و نیازمند تکنولوژی بالایی است بنابراین نمی‌توان به این کار اقدام کرد، در حالی که نفت در دنیا با همین عمق اکتشاف می‌شود بنابراین می‌توان برای تحقق این مهم از سرمایه‌گذاری خارجی نیز استفاده کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر طرح اکتشاف کلان شرکت نفت خزر معطل مانده و دریای خزر پس از منطقه خلیج فارس و سیبری، سومین منبع انرژی جهان است. بر اساس اعلام سازمان انرژی جهانی، مجموع ذخایر تایید شده نفت‎خام و گاز طبیعی دریای خزر بالغ بر ۱۰۰ میلیارد بشکه نفت و ۱۲ تریلیون متر مکعب گاز تخمین زده شده است؛ ارقامی که به وضوح نشان می‎دهد، دریای خزر علاوه بر موقعیت ژئوپولتیک، از لحاظ ذخایر نفت و گاز نیز اهمیت زیادی برای کشور‌های حاشیه خزر دارد و سهم عمده این ذخایر به حوضه خزر جنوبی مربوط است که سهم ایران از این منابع را شامل می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر