بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: به جرات می‌توان گفت؛ عرضه نفت در بورس منجر به کاهش آثار تحریم در کشور خواهد شد.
کد خبر : ۱۹۷۴۴۸

عرضه نفت در بورس باعث کاهش آثار تحریم می شود

به گزارش بورس نیوز، سید علی ادیانی درخصوص وضعیت فروش نفت در بورس و نبود زیرساخت‌های بین‌المللی، اظهار کرد: بدون شک عرضه و فروش نفت، میعانات نفتی و فرآورده‌های گازی تنها کار وزارت نفت نیست. هرچند وزارت نفت باید کار عرضه را انجام دهد، اما متولی مسائل عرضه این حوزه، سازمان بورس و وزارت امور اقتصادی و دارایی هستند، همچنین دستگاه‌های دیگر نیز باید در این مسیر کنار وزارت نفت باشند.

وی افزود: سال ۹۰ عرضه نفت در بورس برای نخستین بار بدون موفقیت تجربه شد، زیرا نفت با حجم بالا مثلا یک میلیون بشکه نفت عرضه شد و به دلیل ناتوانی مشتریان در خرید، عرضه مورد استقبال قرار نگرفت.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در حال حاضر مطابق سازوکار متفاوت وزارت نفت، در سری جدید عرضه نفت در بورس، این وزارتخانه آمادگی لازم برای عرضه نفت را دارد. زیرساخت‌های لازم در بورس برای عرضه نفت و میعانات گازی ایجاد شده، اما عدم استقبال بخش خصوصی و شرکت‌های جدید (به‌غیر از مشتریان سنتی) حلقه مفقوده این مهم هستند.

ادیانی درباره شرایط عرضه نفت در بورس، بیان کرد: شرط اول این است که خریداران خارجی همان شرکت‌های خریدار سنتی نباشند، زیرا مقصود از عرضه نفت در بورس، جذب مشتریان جدید برای نفت و به تعبیری دیگر تضمین دامنه امنیت پایدار فروش نفت است و از طرف دیگر عرضه نفت در بورس منجر به شفافیت این عرصه و حذف رانت، ویژه خواری‌ها و تبانی‌ها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: عدم استقبال مشتریان داخل و خارج از کشور و بخش خصوصی، مسئله دیگری است. درواقع با وجود آنکه وزارت نفت عرضه را طبق برنامه به صورت مرتب انجام می‌دهد، اما مشتری برای خرید نیست.

ادیانی با بیان اینکه در جریان عرضه، خرید و بازگشت پول نفت از بورس مشکلاتی وجود دارد، اظهار کرد: باوجود آنکه وزارت نفت مقدار عرضه را نیز کاهش داده تا شرکت‌های کوچک‌تر بتوانند به معاملات ورود کنند، همچنین پذیرفته که محصول در خلیج فارس تحویل داده شود و الزاما در خشکی نباشد، اما برخی از مشتریان می‌خواهند کالا را بدون ضمانت لازم دریافت کنند که این مسئله ابهام ایجاد کرده و از آنجا که نفت سرمایه ۸۰ میلیون ایرانی است وزارت نفت نمی‌تواند آن را بدون ضمانت به هر کسی صرفا با عنوان مشتری تحویل دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعتقاد به اینکه عرضه نفت در بورس تعداد مشتریان را بیشتر و به همین میزان ردیابی خریداران را سخت می‌کند، گفت: به جرات می‌توان گفت؛ عرضه نفت در بورس منجر به کاهش آثار تحریم خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر