بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

جای‌خالی مشق سرمایه‌گذاری در "بورس"

مدیرعامل کارگزاری آپادانا گفت: بسیاری از بانک‌ها می‌توانند در نگاه بلند‌مدت، رخ جذابی برای سرمایه‌گذاری از خود نشان دهند اما ناگفته نماند که حرفه‌ای‌های بازار، نباید اسیر جو و هیجانات فروش افراد تازه‌وارد بورس شوند.
کد خبر : ۱۹۹۸۹۸

جای‌خالی مشق سرمایه‌گذاری توسط حرفه‌ای‌های

محمدکاظم مهدوی مدیرعامل کارگزاری آپادانا در گفتگو با بورس‌نیوز با ارزیابی روند شاخص‌های بورس، اظهارکرد: با توجه به رشدی که بازار طی معاملات روز‌های گذشته شاهد بود، اما امروز این انتظار برآورده نشد.

وی ادامه داد: نرخ رفتار‌های هیجانی در بازارسرمایه افزایش یافته که این نرخ چندان نرمال نیست چراکه با ورود سهامداران جدید به بازار، شاید این افراد درصدد رشد‌های روزانه بازار هستند و زمانی که رشد متوقف می‌شود، در صف فروش و خروج قرار می‌گیرند و این رفتار‌های هیجانی باعث آسیب به بازار شده که حتی قدیمی‌ها و حرفه‌ای‌های بازار را تحت‌الشعاع قرار داده است.

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به گروه‌های دارای آینده برای سرمایه‌گذاری اشاره داشت و گفت: روندی که بر "بورس" حاکم شده نگاه جدی و عمیق سرمایه‌گذاری را باید بر آن لحاظ کرد؛ گروه کالایی بیشتر متاثر از فاکتور‌هایی همچون دلار و قیمت‌های جهانی بوده و امروز شاهد هستیم که دلار نشان داده که اخبار مثبت گذشته همچون میزان فروش نفت و ... نیز دیگر تاثیرگذاری گذشته را ندارد و این بحث در بین بازار نشر پیدا کرده که شاید سیاست‌های بانک‌مرکزی بر اساس درجازدن و کاهش نرخ دلار تنظیم شده باشد.

مهدوی افزود: صنایع کالایی نظیر پالایش، پتروشیمی، فلزات و ... اگر سهامداران آن در قامت فروشنده ظاهر شوند طبیعتا نفس بازار را می‌خوابانند و اگر افرادی که فروشنده سهم‌هایی نظیر "فولاد" یا دیگر سهم‌های بزرگ باشند، طبیعتا به سمت خرید اوراق گام برمی‌دارند و این پول از بازار خارج می‌شود.

مدیرعامل کارگزاری آپادانا با اشاره به صنعت بیمه و بانک در بورس نیز تصریح کرد: بحث دارایی بیمه‌ها از مهم‌ترین و اولویت‌های اصلی سرمایه‌گذاران این حوزه بوده و اتفاق‌های آن به‌شدت زیر ذره‌بین سهامداران قرار دارد و از سوی دیگر، بانک‌ها طی هفته گذشته با درج یک خبر منفی، شاهد روند نوسانی مثبتی نبودند و مضرر بودند.
وی ادامه داد: بسیاری زا بانک‌های زیانده، درتلاش استفاده از تجدید ارزیابی دارایی‌ها بودند، زیرا بانک‌هایی مانند "دی"، "پارسیان" که سنگ بنای ۴۷۸ درصد از روی این محل حساب کرده بود یا حتی "وپاسار" که دلخوش به "میدکو" بود، را به حاشیه بردند.

مهدوی تاکید کرد: نظیر این بخشنامه‌ها، به کل بازار تاثیر گذاشته که شاید سدی که مقابل بانک‌ها بسته شده به دیگر گروه‌های بورسی نیز سرایت کند و ثبات آن گروه‌ها را مورد خدشه خود قرار دهد.

این کارشناس بازارسرمایه درمورد اتفاقات اخیر گروه خودرویی‌ها نیز افزود: خودرویی‌ها این روز‌ها با اخبار خوبی مواجه شدند، اما تمام این اخبار فعل نداشته و همگی بیشتر تحت‌الشعاع حاشیه و خواستن‌های شرکت‌ها بوده است؛ برای مثال افزایش سرمایه برخی شرکت‌ها که این روز‌ها نقل محافل بود، میزان درصد یا ارقام آن اصلا مشخص نبوده و خودرویی‌ها نیازمند اخبار و محرک‌های قوی‌تری هستند.

مدیرعامل کارگزاری آپادانا در پایان به بازار تک‌سهم‌ها نیز گریزی زد و گفت: روی تک‌سهم‌ها نمی‌شود زیاد حساب ویژه‌ای بازکرد، زیرا اکثرا یک پروژه یا خبرخوبی هستند که به‌زودی تمام می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون پژوهش پژوهشکده پولی و بانکی خبر داد؛

انتشار اوراق گام یک یا دوماه آینده

مدیرعامل تامین سرمایه نوین گفت:

قدرت سودآوری شرکت‌ها یکی از عوامل بنیادین

ارسال نظر