بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
پیش‌گشایش؛

زنگ خطر "بنزین"

بازار امروز را باعرضه‌های سنگین‌تر از سوی حقوقی‌ها پیش‌بینی می‌کنیم چراکه بسیاری از تحلیل گران این نهاد‌ها با سرعت بالاتری شرایط کنونی و ریسک‌های محتمل را زیر نظر می‌گیرند.
کد خبر : ۲۰۰۳۷۶

به گزارش بورس‌نیوز، رشد ۴۳۸ واحدی شاخص کل بازار در آخرین روز معاملات در حالی رقم خورد که رمپنا، جم، فملی و پارس از تأثیرگذارترین نماد‌های تاثیر گذار در شاخص کل بودند. درحالی‌که این روز‌ها بسیاری از فعالین بازار سرمایه از نحوه سرمایه‌گذاری و خرید سهام بی‌کیفیتی نظیر "خساپا" و "خودرو" توسط صندوق توسعه بازار و احتمال تخلفات و فساد‌های موجود در این اقدام سخن می‌گویند، کاهش شدید حجم معاملات در روز‌های اخیر ظاهراً نشان‌دهنده شکست محتمل این صندوق در جلوگیری دستوری و مداخله‌گرانه درروند طبیعی و اصلاحی بازار سرمایه دارد.

اقتصاد کلان
بی‌اغراق مهم‌ترین خبر اقتصادی کشور در روز‌های اخیر، اخبار منتشرشده در خصوص قیمت‌های جدید بنزین و نحوه هزینه کرد درآمد‌های جدید دولت از این محل است.

بر اساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در روز جمعه، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت هر لیتر بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان است. به‌عبارت‌دیگر، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۵۰ درصد و قیمت هر لیتر بنزین آزاد ۲۰۰ درصد افزایش یافت.

همچنین بر اساس اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قیمت گازوئیل و CNG تغییری نسبت به قبل نداشته است و این موضوع شاید حداقل در کوتاه‌مدت منجر به نگرانی‌های شرکت‌های تولیدی و استفاده‌کننده از شبکه‌های حمل نباشد.

بااین‌حال هرگونه افزایش در نرخ‌های این محصولات تا حدود زیادی هزینه‌های سربار شرکت‌های تولیدکننده را در ماه‌های آتی افزایش خواهد داد که از نکات قابل‌توجه به سرمایه‌گذاران و به‌ویژه سرمایه‌گذاران صنعت سیمان و ... خواهد بود.

زنگ خطر

در همین ارتباط نوبخت در سخنانی اعلام کرد: این بار آقای رئیس‌جمهور تأکید کردند اگر قرار است قیمت‌ها اصلاح شود، همه منابع به خود مردم پرداخت شود و ازاین‌جهت در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شد ۱۰۰ درصد منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ها و سهمیه‌بندی به‌صورت حمایت معیشتی به خانوار‌های موردنظر توزیع می‌شود.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه بابیان اینکه بیش از ۱۸ میلیون خانوار از این کمک معیشتی بهره‌مند می‌شوند، گفت: همه منابع حاصل از این برنامه را در حسابی با همین عنوان نزد خزانه‌داری واریز می‌شود و وزارت رفاه هم موظف شد لیست خانوار‌هایی که درمجموعه ۱۸ میلیون خانوار قرار می‌گیرند را آماده کند.

وی ادامه داد: سازمان برنامه‌وبودجه موظف شد عیناً همه منابع رابین خانوارها، خانوار‌های یک نفره تا ۵ نفره، ۵۵ هزار تومان تا ۲۰۵ هزار تومان (برای خانوار ۵ نفره) در هرماه پرداخت کند.

ارز و سکه
پس از افزایش محسوس قیمت ارز در هفته گذشته تا محدوده ۱۱۹۰۰ تومان و همچنین افزایش قیمت سکه تا محدوده ۴.۰۸۰.۰۰۰ تومان که بسیاری از کارشناسان بخش بزرگی از آن را به خبر‌های اعلام احتمالی افزایش نرخ‌های بنزین و نرخ تورم نسبت می‌دادند، در هفته جاری می‌بایست در انتظار مداخلات بانک مرکزی به‌عنوان بازار ساز در این بازار‌ها باشیم.

قیمت هر انس طلای جهانی نیز در روز گذشته با ادامه روند نزولی خود به حدود ۱۴۶۶ دلار به ازای هر انس رسید که کارشناسان بین‌المللی بخش عمده‌ای از این افت معنادار را به‌احتمال توافقات چین و آمریکا نسبت می‌دهند.

بااین‌حال رشد قیمت دلار در ایران نه‌تن‌ها افت نرخ‌های جهانی را جبران نموده بلکه شاید در هفته جاری شاهد رشد اندک نرخ این فلز ارزنده نیز باشیم.

زنگ خطر

کدال نگر:
از آخرین گزارش‌های منتشرشده در سامانه کدال در روز‌های اخیر نیز می‌توان به گزارش ناامیدکننده سالیانه سیمان سپاهان اشاره کرد. بر این اساس پس از تحقق سود خالص به لطف شناسایی سود‌های غیرعملیاتی ناشی از تسعیر ارز و فروش سرمایه‌گذاری شرکت سیمان سپاهان در سال مالی ۱۳۹۷، صورت‌های مالی امسال این شرکت نیز نشان داد که اگر سود‌های غیرعملیاتی این شرکت نبود همچنان شاهد گزارش‌های ضعیف این شرکت بودیم.

علی رقم افزایش حجم فروش در حدود ۳۴۳.۰۰۰ تنی انواع محصولات داخلی و صادراتی شرکت سیمان سپاهان و رشد ۴۷ درصدی مبالغ فروش، افزایش چشمگیر بهای تمام‌شده که عمدتاً تحت تاثیر هزینه‌های حمل‌ونقل (در حدود ۴۸۰ میلیارد ریال در مقایسه با سال پیش)، گاز، هزینه‌های بسته‌بندی و ...، تمامی این رشد فروش را خنثی کرده است.

از دیگر گزارش‌های منتشره کدال نیز می‌توان به تائید گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه شرکت فولاد آلیاژی یزد توسط حسابرس اشاره داشت.

اصلاح ساختار مالی، استفاده بیشتر از ظرفیت اسمی شرکت و افزایش حاشیه سود ناخالص، تأمین سرمایه در گردش موردنیاز، حفظ سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های فعلی، کاهش ریسک شرکت و جلوگیری از ورشکستگی از مهم‌ترین توجیهات هیات مدیره این شرکت جهت افزایش سرمایه حاضر است.

بازار امروز:
با توجه به حدسی که بسیاری از فعالین اقتصادی کشور نیز در خصوص روش‌های جبران کسری بودجه دولت در سال جاری می‌زندند، قوانین جدید مالیاتی و افزایش نرخ‌های حامل‌های انرژی از اصلی‌ترین منابع دولت در سال جدید است.

شاید افزایش نرخ بنزین در روز گذشته را زنگ خطری برای احتمال بالای افزایش نرخ حامل‌های انرژی و پایان معافیت‌های مالیاتی بسیاری از شرکت‌های صادرات محور در کشور دانست. شرکت‌های صادرات محوری که سالیان سال است با استفاده از معافیت‌های مالیاتی ناشی از خام فروشی، ریالی از محل ارز‌های بادآورده خودپرداخت نکرده‌اند، شاید این روز‌ها در تیر رس‌ترین شرکت‌های سیاست‌های مالیاتی جدید باشند و شاید به همین زودی‌ها شاهد افزایش نرخ سوخت این شرکت‌ها هم باشیم.

درمجموع همان‌گونه که بسیاری از فعالین بازار سرمایه نیز به آن اذعان دارند، ارزش افت کرده معاملات این روز‌های بازار بورس و فرابورس بیش از هر عاملی درروند آتی بازار سرمایه نقش دارد. روندی که شاید نه سیاست‌های نخ نمای سازمان بورس با صندوق توسعه بازار تغییری در آن ایجاد کند و نه شایعات مضحک افزایش سرمایه‌های از محل تجدید ارزیابی شرکت‌های زیانده.

بازار امروز را باعرضه‌های سنگین‌تر از سوی حقوقی‌ها پیش‌بینی می‌کنیم چراکه بسیاری از تحلیل گران این نهاد‌ها با سرعت بالاتری شرایط کنونی و ریسک‌های محتمل را زیر نظر می‌گیرند.

زنگ خطر

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
قلی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
کل یوم عاشورا کل بورس کربلا