بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
در حال حاضر برخی گروه‌های زیان‌ده به عنوان لیدر بازار شناخته شده اند و این موضوع منجر به افت بازار در روز‌هایی شده که نماد‌های گروه خودرویی و بانکی با روند منفی روبرو شده اند.
کد خبر : ۲۰۰۲۱۲

رشد بدون لیدر بازار

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، در بازار دیروز همچنان شاهد حمایت صندوق توسعه بازار از قیمت سهام شرکت‌ها و گروه‌های اصلی بازار بودیم و شاخص کل با بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ واحد افزایش به ۳۰۶ هزار و ۶۵۵ واحد رسید. در این بین نماد‌های "رمپنا"، "شبندر"، "فارس" و "وصندوق" بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را داشتند. شاخص کل هم وزن در حدود ۲ درصد رشد را تجربه کرد و به ۸۷ هزار و ۷۶۵ واحد رسید. ارزش معاملات نیز به حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال رسید.

در این بین نسبت به شیوه و مدل حمایت صندوق توسعه بازار از سوی برخی فعالان بازار ابهامات و سوالاتی ایجاد شده است. از جمله سوالات مطرح شده در خصوص علت عدم ارائه اطلاعات توسط مدیران این صندوق در جهت رفع برخی شایعات و گمانه‌زنی‌ها است. در این بین برخی کارشناسان بازار سرمایه از حمایت‌های بیش از اندازه مدیران این صندوق از معاملات گروه زیان‌ده خودرویی، انتقادات مهمی را مطرح کرده اند. به هر حال به نظر می‌رسد در این خصوص نیاز به ارائه اطلاعات شفاف از سوی مدیران این صندوق است.


اقتصاد کلان و صنایع

از کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خبر می‌رسد که لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی کشور در این کمیسیون تصویب نشد و به این ترتیب احتمال مطرح شدن این لایحه در صحن علنی مجلس کاهش یافت. در خبری دیگر از مجلس شورای اسلامی، شاهد برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس در خصوص لایحه بودجه سال آینده بودیم. به نظر می‌رسد که در سال آینده شاهد رشد درآمد‌های مالیاتی و حذف کامل درآمد‌های نفتی از بودجه جاری سال آینده باشیم.

در بازار ارز شاهد رشد مجدد قیمت ارز هستیم. بهای دلار آمریکا با بیش از دویست تومان افزایش طی سه روز گذشته به ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. به نظر می‌رسد که برخی تنش‌های سیاسی به وجود آمده در فضای کشور منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار ارز شده است.

در حوزه فلزات، طی ۲ ماه گذشته عوارض صادراتی برای سنگ‌آهن وضع و اجرایی شده است، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان درباره اینکه این اتفاق تا چه اندازه در تامین نیاز ذوب آهن اصفهان به سنگ آهن اثرگذار بود، گفت: پس از وضع عوارض فرصت ۲ماهه داده شده که میزان تاثیرگذاری این عوارض ۲۵درصدی بررسی شود و اکنون همه در حال رصد این اقدام هستند.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که بازار امروز با توجه به رشد قیمت‌ها در دو روز گذشته و ضعف حضور نقدینگی در بازار و عدم امکان حمایت‌های پیاپی صندوق توسعه بازار با توجه به محدودیت منابع مالی این صندوق، شاهد افزایش عرضه‌ها در بازار باشیم. در حال حاضر برخی گروه‌های زیان‌ده به عنوان لیدر بازار شناخته شده اند و این موضوع منجر به افت بازار در روز‌هایی شده که نماد‌های گروه خودرویی و بانکی با روند منفی روبرو شده اند. با توجه به رشد حبابی قیمت‌ها در این گروه ها، به نظر می‌رسد تا زمانی که سهم بالای نقدینگی بازار به سمت این گروه‌ها حرکت کند، شاهد معاملات و روند نوسان و بعضا نزولی در بازار سرمایه باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر