بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
گزارش عملکرد روزانه بازار سرمایه؛

ساز ناکوک زدن تیول داران

بازار امروز با اصلاح آغاز کرد و در ادامه با رشد قیمت ها در گروه های کوچکتر از منفی به مثبت رسید تا همچنان تردید در رفتار فعالان مشهود باشد.
کد خبر : ۲۰۱۱۶۵

به گزارش بورس نیوز، در حالی که دماسنج بازار در نیمه اول وقت معاملاتی، خود را به کانال ۳۰۶هزار واحدی رسانده بود، ولی در نیمه دوم و در مواجهه با فشار فروش عمومی، مجبور به عقب نشینی از ایستگاه ۳۰۶هزاری شد و توپ و میدان را به رقیب سپرد.

البته چند وقتی است که مدار حرکت بورس، بر اساس علم اقتصاد و دانش مدیریت مالی نیست و به اصطلاح، بازار( سهام بورسی) را خوب نمی خرند و کسی سراغ سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی نیست. بلکه علاقه و سلیقه فعالان بازار بیش از هر چیز معطوف به تک سهم های کوچک و پروژه سازی شده است. ای بسا سهامی که بیش از ۵ تا ۱۰ برابر سرمایه خویش، زیان انباشته دارند، مقبولیت و طرفدار بیشتری دارند تا سهام بزرگ و قوی و بنیادی محور.

لذا مدار فعلی بورس، ساز ناکوک میزد و اختیار و اداره و مدیریت بازار، به دستان تنی چند از سفته بازان و تیول داران، افتاده است. سفته بازانی که با تحریک و دستکاری مصنوعی قیمت ها، سهام منتخب خویش را شارژ و تقویت می کنند و سریر پادشاهی بر سرشان می نشانند. چندین برابر شدن قیمت برخی از سهام پروژه سازی شده در بازار طی یکی دو سال اخیر، مصداق بارزی از این ماجرا جویی ها و بازی خطرناک عده ای بازیگر خاص است.

کارنامه بازار امروز

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد قیمتها در نمادهایی چون «رانفور»، «حکشتی»، «همراه» و «فارس»، با رشد ۱۵۱واحدی روبرو شد. بازار امروز با اصلاح آغاز کرد و در ادامه با رشد قیمت ها در گروه های کوچکتر از منفی به مثبت رسید تا همچنان تردید در رفتار فعالان مشهود باشد.

آخرین وضعیت بازار امروز

شاخص کل ۳۰۵,۷۷۴ واحد/ میزان تغییر ۱۵۱ واحد مثبت / ارزش بازار ۱۱,۱۵۷,۷۹۸ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۱۶,۷۴۷ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۳.۰۳۶ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص

رانفور ۱۲۸ واحد مثبت / حکشتی ۱۲۸ واحد مثبت/ همراه ۱۱۵ واحد مثبت/ شپنا ۹۵ واحد منفی/ پارس ۷۷ واحد منفی/ شخارک ۶۰ واحد منفی/ فارس ۵۷ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات

ونوین ۴۷۲.۸ میلیون سهم/ وتجارت ۱۸۸.۶ میلیون سهم/وبصادر ۱۳۶.۱ میلیون سهم/ ذوب ۱۱۱.۵ میلیون سهم/ ولساپا ۱۰۱.۷ میلیون سهم

حافظ عزیزی نقش _مدیر گروه تحلیل و مطالعات بازار کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ادامه روند ضعیف فروش در پتروشیمی جزیره‌نشین؛

متانول فروش "شخارک" را تحت‌تاثیر قرار داد

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

رشد نامتوازن بازار و سهم های جامانده

ارسال نظر