بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

بازگشت سرمایه‌ها به بورس

ورود پول‌های جدید و اخباری مبنی بر شلوغ شدن مجدد کارگزاری‌ها برای ورود به بورس، خریدهای پی‌درپی سهامداران حقیقی در سهام پرمعامله روزانه، نوسان‌های قیمتی روزانه سهام در ابعاد وسیع‌تر و تکانه‌های قیمتی مثبت در سهام کم‌ریسک بورسی طی روزهای گذشته، به‌طور خلاصه تکه‌های پازل عرضه و تقاضا را در معاملات روزانه و تقابل آنها با یکدیگر را بیش از پیش نشان می‌دهد.
کد خبر : ۲۰۲۱۴۸

بازگشت سرمایه ها به بورس

به گزارش بورس نیوز، در حالی که چند روز بیشتر تا ارایه بودجه سال آینده به مجلس توسط دولت نمانده است، گمانه زنی ها و تحلیل های متفاوت از بودجه و مفاد و جزییات آن، در اکثر محافل اقتصادی و بازارهای مالی بالاخص بورس تهران، شدت گرفته است. برخی از افزایش شدید هزینه حامل های انرژی بیم و واهمه دارند، عده ای از کاهش شدید معافیت های مالیاتی صادر کننده ها و جمعی از احتمال افزایش بهره مالکانه و حقوق دولتی و ... دچار ترس و اضطراب هستند.
وضع و وصول 5 تا 25 درصدی مالیات بر عایدی سرمایه را نیز به این ریسک ها اضافه کنید، ( هر چند که هنوز عدد و رقم مشخصی برای مالیات بر درآمد سهامداران اعلام نشده است).

لذا عدم شکل گیری رونق پایدار و چرخش بازار به سمت مثبت‌ها را میتوان از این حیث و زاویه بررسی و تحلیل کرد و اتخاذ سیاست صبر و انتظار را برای فعالان بازار، جایز دانست.

ولی فارغ از فاکتور‌ها و ریسک‌های برشمرده، آنچه مسلم است، مختصات اقتصاد ایران به نحوی است که همواره شاهد افت مداوم و پیوسته ارزش پول ملی بوده ایم؛ لذا دیدگاه غالب مردم و صاحبان سرمایه بر این استوار است که به هیچ منابع خویش را بصورت ریالی، نگهداری نکرده، بلکه به صورت اشکال مختلف دارایی‌های سرمایه‌ای (نظیر املاک و مستغلات، طلا و ارز، سهام شرکت‌ها و ...) تبدیل کنند تا از گزند خطرناک آب شدن دارایی‌های پولی خویش در امان باشند و غول خفن تورم، اندوخته و ثروت ایشان را نبلعد!

از هر چه که بگذریم، سخن بورس خوشتر است! اشخاصی که در ۴۰ سال گذشته مبادرت به خرید و سرمایه گذاری در سهام شرکت‌ها در بورس کرده اند، منفعت زیادی به خانه برده اند که قابل مقایسه با سایر بازار‌های موازی نیست.
بطور مثال: بازدهی سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات در تهران در مدت ۲۰ ساله (۱۳۷۸ تا ۱۳۹۸)، در حدود ۷۵ برابر بوده است (به نقل از رییس مرکز آمار ایران). در حالی که متوسط بازدهی در بورس (سهام شرکتها) در بازه زمانی ۲۰ ساله بیش از ۱۵۰ برابر بوده است!

و، اما در پایان معاملات امروز، شاخص کل با رشد ۶۱۹ واحدی (معادل ۰.۱۹ درصد) ضمن عبور موفق از کانال مهم ۳۲۰ هزار واحدی، به ایستگاه ۳۲۰ هزار و ۸۱۴ واحدی رسید و توانست برای بار دوم در سالجاری، وزنه سنگین ۳۲۰ هزاری را بالای سر ببرد.

اینک همه چیز مهیای انتخاب وزنه ۳۳۰ هزار واحدی و کسب رکود جدید نماگر بازار در عرصه رقابت‌های بازار‌های مالی داخلی است. هر چند که، در رقابت با بازار‌های مالی جهانی نیز، بورس تهران همچنان حرف اول را می‌زند و رکوددار بیشترین بازدهی در سطح جهان نیز هستیم.

با آنکه در ساعات اولیه صبحگاهی شاهد برتری طرف عرضه و عقب نشینی آشکار خریداران و مدافعان بازار بودیم، ولی در نیمه دوم وقت معاملات، ورق برگشت و خریداران توانستند علاوه بر کنترل فشار عرضه‌های شکل گرفته، شاهد برگشت شاخص از مدار منفی آن باشند؛ بنابراین نماگر اصلی بازار توانست با حضور موثر خریداران به بازگشت ۱۷۱۰ واحدی شاخص کل از کف روزانه، به مسیر صعودی خویش باز گردد و کارنامه‌ای مثبت و قابل قبول در دوازدهمین روز از ماه سوم فصل پاییز، از خود به نمایش گذاشت.

آخرین وضعیت بازار امروز
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهایی، چون «رمپنا»، «فولاد»، «شخارک»، «نوری» و... با رشد بیش از ۶۱۹ واحدی روبرو شد. بازار با عقب نشینی آغاز کرد، ولی در ادامه با افزایش تقاضا، شاهد برتری نسبی طرف تقاضا و تقویت جناح خریداران را شاهد بودیم.

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
رمپنا ۱۹۵ واحد مثبت / فولاد ۱۶۷ واحد مثبت/ شخارک ۱۵۳ واحد مثبت/ همراه ۱۴۷ واحد منفی/ اخابر ۱۰۰ واحد منفی/ نوری ۸۳ واحد مثبت/ مبین ۶۷ واحد منفی.

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۳۱۴.۷ میلیون سهم/ خپارس ۱۹۳.۹ میلیون سهم/ ونوین ۱۲۸.۳ میلیون سهم/ ذوب ۱۱۸.۴ میلیون سهم/ چکاپا ۸۵.۷ میلیون سهم.

پیش بینی بازار چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸ بورس تهران
پس از اصلاح شاخص کل از سقف تاریخی (کانال ۳۳۰ هزار واحدی در ۱۳ مهر ماه جاری)، فرآیند کاهشی و نزولی خود را تا ایستگاه ۳۰۰ هزار واحدی در طی دو ماه، به نمایش گذاشت و عده‌ای نیز نقره داغ کرد. ولی با تنزل به کف کانال مزبور و توجیه پذیری خرید در سطوح نازل چند روز قبل، مسیر رشد و صعودی به خود گرفته و به مدد افزایش ۱۰ درصدی نرخ ارز‌ها در بازار، به تقویت مواضع خویش پرداخت. طوری که در حال حاضر، توانسته بیش از ۲۰ هزار واحد از ۳۰ هزار واحد از دست رفته خویش را باز ستانده و حریف قدرتمندی برای بازار‌های موازی (از جمله بازار طلا و ارز و مسکن) باشد.

پیش از این و در ۱۳ مهر ماه، بسیاری از سرمایه گذاران حاضر در تالار شیشه‌ای، تصمیم به شناسایی سود و نقد کردن سهام خویش و خروج از این بازار گرفتند. این روند خروج سرمایه‌ها از بورس با شدت‌گیری اصلاح شاخص کل بورس و تعدیل معنادار قیمت سهام شرکت‌های صنایع و شرکت‌های بزرگ و کوچک بازار، نمود بیشتری داشت.

پس از رسیدن شاخص به محدوده ۳۰۰ هزار واحدی و پدیدار شدن نشانه‌های حمایتی تحت شرایط سخت و بروز ریسک‌های پیرامونی، رفته‌رفته شاهد بازگشت تدریجی و کم‌رمق سرمایه‌ها به بازار هستیم. برای روشن‌تر شدن بحث می‌توان سرمایه‌های حاضر در بورس را در چهار دسته با چهار الگوی سرمایه‌گذاری تقسیم‌بندی کرد.

۱- گروه اول سرمایه‌گذاران تازه‌واردی هستند که بدون اطلاع زیاد از چند و، چون سرمایه‌گذاری در چنین محیطی و صرفا با داغ شدن این حوزه اقدام به خرید سهام می‌کنند.

۲- گروه دوم سرمایه‌گذارانی هستند که با انگیزه‌های نوسان‌گیری از روند‌های روزانه در بازار نوسانی اقدام به خرید و فروش‌های پرشمار با کمترین میزان بازدهی یا تحمل زیان می‌کنند.

۳- گروه سوم مربوط به افرادی ا‌ست که تحت‌تاثیر افزایش جریان معاملاتی در گروه‌ها و نماد‌های خاص و با پشتوانه قدرت نقدینگی، خرید و فروش‌های خود را تنظیم می‌کنند.

۴- گروه چهارم شامل سرمایه‌گذارانی می‌شود که با ریسک‌پذیری بسیار پایین، سهم‌های کم‌ریسک‌تر را انتخاب و از هرگونه هیجانی دوری می‌کنند. با توجه به روند بازار سهام در روز‌های گذشته، نظیر ثبت رشد‌های پی‌درپی در سایه رشد نرخ دلار و چشم‌انداز تورمی اقتصاد در آینه جهش قیمت بنزین، در کنار گمانه‌زنی‌های متفاوت درخصوص جزئیات بودجه سال آینده، هر چهار الگوی سرمایه‌گذاری در روز‌های اخیر فعال شده اند؛ لذا ورود پول‌های جدید و اخباری مبنی بر شلوغ شدن مجدد کارگزاری‌ها برای ورود به بورس، خرید‌های پی‌درپی سهامداران حقیقی در سهام پرمعامله روزانه، نوسان‌های قیمتی روزانه سهام در ابعاد وسیع‌تر و تکانه‌های قیمتی مثبت در سهام کم‌ریسک بورسی طی روز‌های گذشته، به‌طور خلاصه تکه‌های پازل عرضه و تقاضا را در معاملات روزانه و تقابل آن‌ها با یکدیگر را بیش از پیش نشان می‌دهد.

حافظ عزیزی نقش کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دلار ۱۱هزارتومانی بودجه!

رئیس هیات موسس کانون صرافان در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

"دلار" با نرخ دستوری ثابت نمی‌ماند

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

"خرید دارایی" بی‌راهه سهامداران

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

امکان افزایش یک واحد P/E بازار تا پایان سال

ارسال نظر