بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
سهام «همراه اول» با نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E) حدود ۸، در مقایسه با میانگین P/E موزون کل بازار سهام، فاصله بسیار زیادی دارد.
کد خبر : ۲۰۴۱۴۳

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E) یکی از ابزار‌های قدیمی و مهم در ارزش‌گذاری سهام به شمار می‌رود.

همان‌طور که از نام این نسبت مالی مشخص است، برای محاسبه P/E باید آخرین قیمت روز سهام شرکت مورد نظر (P) را به سود هر سهم (EPS) تقسیم کرد.

اغلب تحلیلگران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای برای سنجش این نسبت برای یک شرکت، نسبت P/E شرکت مورد نظر را با دیگر رقبای صنعت مذکور مقایسه می‌کنند.

بر اساس آمار‌ها و تحقیقات صورت گرفته در بورس‌های چندین کشور نظیر ترکیه و امارات، صنعت مخابرات به دلیل پایدار بودن و رو به رشد بودن سودآوری آن و همچنین حاشیه سود بالا، دارای P/E بالایی در بازار سرمایه است.

در این گزارش به سراغ شرکت «ارتباطات سیار ایران (همراه اول)» می‌رویم و نگاه به وضعیت این شرکت در بازار سرمایه بر اساس نسبت P/E می‌اندازیم.

همان‌طور که در جدول ذیل مشاهده می‌کنید، صنعت مخابرات با ارزش بازار ۵۱ هزار و ۸۶۶ میلیارد تومانی، ۳ درصد از ارزش کل بازار سرمایه را شامل می‌شود و دارای نسبت P/E موزون ۵ است. P/E این صنعت در مقایسه با میانگین کل بازار که ۲۷ است، اختلاف فاحشی دارد.

از همین رو، سهام «همراه اول» با نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E) حدود ۸، در مقایسه با میانگین P/E موزون کل بازار سهام، فاصله بسیار زیادی دارد.

به طور کلی، صنعت مخابرات در رتبه ششم از نظر کمترین P/E قرار دارد و سهام "همراه" نیز جزو شرکت‌های با P/E پایین است.

با توجه به نسبت P/E بازار سرمایه، سهام «همراه اول» با ارزش ذاتی و P/E منطقی خود فاصله زیادی دارد. در حال حاضر، با توجه به سود هر سهم ۹۱۲ ریالی در گزارش دوره ۶ ماهه سال ۹۸ و P/E فعلی بازار، ارزش هر سهم «همراه اول» حدود ۲۴۰۰۰ ریال تخمین زده می‌شود. این در حالی است که در حال حاضر در محدوده قیمتی ۱۴۰۰۰ ریال معامله می‌شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
روند افزایشی درآمد‌های همراه اول در سال ۱۳۹۸؛

رشد پیوسته درآمد‌های ماهیانه "همراه"

فضای باز صعود برای این سهم؛

آیا "همراه" درست قیمت‌گذاری شده است؟

روند افزایشی درآمد‌های در سال ۱۳۹۸ ادامه دارد؛

رشد پیوسته درآمد‌های ماهیانه "همراه"

درخواست کارشناس از این اپراتور؛

"همراه" به استقبال ارزیابی دارایی‌ها رفت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
یونس نظری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
قطعا تحلیل بلد نیستی
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
بورس نیوز چند درصد میگیری سهام تبلیغ میکنی چ قدر میگی فاز منفی بدی به سهم این نونا خوردن نداره خرج دوا درمون میشه
موسی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳
همراه از نظر تکنیکال هم در کف قرار دارد... بهتر است تا دیر نشده بخرید... بزودی صف خرید خواهد داشت...