بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

در انحصار دولت...

ارزش پول ملی به شدت افت کرده و نباید انتظار داشت صنایع پایین دستی، نهاده های تولید را با قیمت جهانی بخرند و در بازار داخل به صورت ریالی و بر اساس قدرت خرید مردم به فروش برسانند. این شیوه قیمت گذاری دستوری هم جزو سیاست های نادرستی است که باید مورد بازنگری قرار بگیرد.
کد خبر : ۲۰۴۱۸۹

مواد اولیه به دلار، فروش به ریال؛ اشتباه دولت در قیمت گذاری

به گزارش بورس نیوز، افزایش قیمت محصولات فلزی در بورس کالا این روزها اگرچه به مذاق سهامداران خوش آمده، ولی بسیاری از صنایع پایین دستی که این محصولات، مواد اولیه شان محسوب می گردد و با افزایش قیمت های بورس کالا، بهای تمام شده شان بالا رفته، با شیوه قیمت گذاری در بورس کالا موافق نیستند. چرا که در فرمول تعیین قیمت پایه در بورس کالا، قیمت های جهانی و نیز نرخ ارز نیمایی لحاظ می شود. حال آنکه قدرت خرید مصرف کنندگان نهایی یعنی مردم، با افزایش قیمت های جهانی با نرخ ارز افزایش نمی یابد و ضمنا محصولاتی که قیمت شان با قیمت های جهانی مقایسه می شود، (مثلا محصولات معدنی و فلزی)، از منابع داخلی کشور تولید می شوند.

جمشید پژویان اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اگر نهاده های تولید وارداتی باشد، قیمت‌گذاری بر اساس نرخ‌های جهانی و نرخ ارز، منطقی است. اما اگر نهاده‌های تولید از منابع داخلی تامین می‌شود، نباید با قیمت جهانی در اختیار صنایع داخلی قرار بگیرد.

وی افزود: در صورتی می‌توان نهاده‌های تولید را با قیمت جهانی در بازار داخل عرضه کرد که تمامی مولفه‌های اقتصادی، بر اساس رقابت آزاد قیمت‌گذاری شوند اما؛ نکته اینجاست که بخشی از صنایع تولیدی مانند معادن و فولادسازان و... در انحصار دولت است.

پژویان تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری محصولات این صنایع انحصاری توسط دولت و عرضه آن در بازار داخل با قیمت‌های جهانی، اقدام مناسبی نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارزش پول ملی به شدت افت کرده و نباید انتظار داشت صنایع پایین دستی، نهاده های تولید را با قیمت جهانی بخرند و در بازار داخل به صورت ریالی و بر اساس قدرت خرید مردم به فروش برسانند. این شیوه قیمت گذاری دستوری هم جزو سیاست های نادرستی است که باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رییس سازمان خصوصی سازی خبر داد:

اعلام زمان آزادسازی سهام عدالت

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

فروش دولتی‌ها "جاذبه" یا "دافعه‌" برای بورس

نگاهی به میزان درآمدزایی دولت از فروش واگذاری‌ها؛

"غیرممکن دولت" یا معجزه واگذاری‌ها در بورس

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

مسیر واگذاری‌ها در مزایده، مناقصه یا بورس!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
در خودروسازی وزیر دو سالی هست که دستور داده به خریداران که 90درصدشان هم دلالهای خودی بودن خودروها با قیمتهای سال95 -96 تحویل شود و همین امر باعث شد تا شرکت سایپا دهها هزار میلیارد تومن زیان کند و مسلما با افت قیمت سهام از جیب سهامداران خرد این ضرر هنگفت را جبران کند در واقع دولت هر جا کم بیاورد جیب مردم تنها جایی هست که به راحتی در دسترس هست.مثلادهها هزار مردمی که سهام گروه سایپا را در سال 94 خریدند امروز بجای سود نصف بیشتر اصل پولشان به جیب دولت منتقل شده که اگر تورم این مدت بخصوص یکسال اخیر را هم محاسبه کنیم در واقع تمام دارایی و پس اندازشان نابود شده است و چرا باید دولتی که حداقل سهام را دارد کنترل صددرصدی بر خودروساز را داشته باشد؟