بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

فصل امتحان در بازار سرمایه

دورانی که هر سهمی می خریدیم، رشد می کرد گذشته و باید با دقت بیشتری اقدام به معامله شود.
کد خبر : ۲۰۶۲۷۰

 

 

به گزارش بورس نیوز، بازار امروز به شدت مثبت بود و با جهش ۱۶ هزار و ۳۸۸ پله ای شاخص کل، رکورد جدیدی در بورس تهران ثبت شد. لمس کانال ۳۹۲ هزار واحدی به بسیاری از پیش بینی های ماه های قبل برای ورود شاخص کل به محدوده ۴۰۰ هزار واحدی تا پایان سال جاری، رنگ واقعیت بخشید.
اما نکته اینجا بود که امروز تقریبا تمامی بازار صف خرید بودند و هر که امروز موفق به خرید شد، حس کیمیاگر خوش شانسی را دارد که مسی را قرار است طلا کند؛ حال آنکه تا چند روز پیش همین سهم ها از نظر عده ای از سهامداران، کاغذ پاره هایی بود که باید با شتاب می فروختند!

محمد گرجی آرا کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: سبز شدن تمامی نمادهای بازار، نشان از غلبه فضای هیجانی در بازار بوده و یکی از دلایل ایجاد این شرایط، عقب ماندن بازار سرمایه نسبت به بازارهای ارز و طلا و مسکن و سایر کالاها است. متوسط «پی بر ای» بازار سرمایه در هفته گذشته، برای سهم های بزرگ حدود ۵.۲ و برای سهم های کوچک حدود ۶.۵ بود. نسبت «پی بر ای» متوسط بازار در حال افزایش است. سقف تاریخی «پی بر ای» متوسط بازار حدود ۸ تا ۸.۵ بوده و به نظر می رسد با تارگت ۴۰۰ هزار واحدی شاخص کل، بخشی از انتظارات در قیمت سهم ها تخلیه شده و از اینجا به بعد باید منتظر عملکرد شرکت ها باشیم.

 

وی افزود: بازار سرمایه به مرحله ای رسیده که باید کم کم آماده اصلاح قیمت سهم ها باشیم. باید دید وضعیت فروش شرکت ها به چه صورت است و آیا فروش ها جبران رشد این مدت بازار را می کنند و یا اینکه بازار سرمایه علاوه بر اصلاح قیمتی، اصلاح زمانی هم در پیش خواهد داشت.

گرجی آرا ضمن تاکید بر مثبت شدن تمامی سهم ها تحت تاثیر رفتارهای هیجانی، تصریح کرد: بعضی سهامداران خرد که هفته گذشته، فروشنده بودند امروز در صف های خرید بودند تا فروش هیجانی خود را جبران کنند. اما به هر حال، باید آماده اصلاح قیمت ها باشیم.

 

وی اضافه کرد: ضمن اینکه افزایش نسبت «پی بر ای» متوسط بازار به معنای رشد قیمت تمام سهم های بازار نیست. در ۶ ماه پیش رو، رشد بازار از محل سهم های بنیادی بازار خواهد بود که از رشد بازار سرمایه هم تا حدی، جا مانده اند. در این مرحله از رشد بازار، سرمایه گذاران باید محتاطانه تر عمل کنند. دورانی که هر سهمی می خریدیم، رشد می کرد گذشته و باید با دقت بیشتری اقدام به معامله شود.

 

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سهامداران خرد و حقیقی گفت: ورود حجم سنگین سرمایه توسط سهامداران خرد و کم تجربه اصلا توصیه نمی شود. مخصوصا اگر پولی که این افراد وارد بازار کرده اند، تقاضای مصرفی داشته باشد و در حقیقت سرمایه مازاد خانوار نباشد. همچنین بهتر است سهامداران خرد از طریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام به سرمایه گذاری کنند؛ چرا که در ۶ ماه آینده اهمیت تحلیل بیش از قیل بوده و بازار سرمایه هم به شرایطی رسیده که مستعد حباب است. علاوه بر این سرمایه گذاران در بورس تهران باید افق سرمایه گذاری بلندمدت داشته باشند، چرا که در روندهای اصلاحی بازار ممکن است متحمل زیان شوند. از ریسک های بازار سرمایه از جمله ریسک های سیستماتیک (مشابه اتفاق هفته گذشته) هم نباید غافل شوند. مشکل اینجا است که سهامداران فقط بازدهی بازار سرمایه را می بینند و به ریسک های احتمالی، توجه چندانی ندارند. منطقه هنوز بطور کامل آرام نشده و باید این ریسک را در نظر داشت. بهتر است سهامداران اقدام به خرید سهم های بزرگ و بنیادی بازار که تحلیل آنها هم در سایت کارگزاری ها و... موجود است، کنند و از معاملات عجولانه، بپرهیزند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در راه ورود به چهارمین ابرکانال شاخص؛

رستگاری بدون هیجان‌زدگان!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

معرفی گروه‌های مناسب سرمایه‌گذاری

ارسال نظر
نظرات بینندگان
دائم الضرر بورسی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳
سهام ورنا و وساپا را سال 94 با شاخص 89000 خریدیم 330 تومن 4 سال بعد در شاخص 380.000 شده زیر 200 تومن .اینو به هر اقتصاددانی نشون بدی درجا سکته میکنه.اخه چطور چنین چیزی امکان داره.ولی تو کشور ما هر چیزی ممکنه.بورسمونم مثل خیلی چیزای دیگه فقط ظاهرش حذابه ولی در حقیقت جیب مردمو خالی میکنه.