بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد؛

ثمربخشی "عرضه اولیه" به یک شرط

دومین ماه پیاپی است که خبری از عرضه اولیه در بازار سرمایه نیست. در چنین شرایطی که نقدینگی فراوانی در بازار موج می‌زند، برخی سخن از عرضه اولیه می‌زنند. آیا در شرایط کنونی این موضوع اقدامی مناسب است؟! نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟!
کد خبر : ۲۰۷۰۸۶

ثمربخشی

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، همواره یکی از راهکار‌های مدیران بازار سرمایه برای جذب نقدینگی، عرضه اولیه سهام شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های بزرگ است.

آخرین عرضه اولیه مربوط به سهام شرکت «سرمایه‌گذاری آوا نوین» با نماد «وآوا» می‌شود که در اولین روز آبان ماه انجام گرفت و از آن زمان تاکنون خبری از شرکت‌های جدید در بازار سرمایه نیست.

البته امروز در خبر‌ها به نقل از معاون بازار شرکت فرابورس اعلام شد که عرضه اولیه ۴ شرکت طی بهمن ماه انجام خواهد گرفت. اگر نکته خاصی در چهار شرکت «ذوب روی اصفهان»، «مهر آیندگان»، «کلر پارس» و «لاستیک یزد» نباشد، طی بهمن ماه هر هفته یکی از این شرکت‌ها عرضه اولیه خواهد شد.

روز شنبه آبسیم پلاس بورس نیوز در این خصوص نظرسنجی برگزار کرد که از بین ۵۴۰۰ نفر شرکت‌کننده، فقط ۳۴ درصد با عرضه اولیه در بازار سرمایه به ویژه شرکت‌های بزرگ در مقطع فعلی، موافق هستند. ۶۶ درصد این اقدام را در شرایط کنونی مناسب نمی‌دانند و اعلام مخالفت کرده‌اند.

ثمربخشی

در این خصوص ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه و رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار در گفتگو با بورس نیوز اظهار کرد: با توجه به این که سیستم معاملاتی کشور از توان مالی بالایی برخوردار نیست و برای یک عرضه اولیه کل معاملات در استیشن‌ها و بخش آنلاین دچار اختلالات شدید می‌شود، عرضه اولیه در شرایط کنونی مناسب ارزیابی نمی‌شود.

وی افزود: عرضه اولیه در مقطع کنونی برای بازار سرمایه بحران‌ساز خواهد شد و تنش ایجاد می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود در صورتی که زیرساخت‌ها فراهم نیست، عرضه اولیه متوقف باقی بماند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که عرضه اولیه در صورتی می‌تواند سودآور و ثمربخش باشند که پای شرکت‌های بزرگ به بازار باز شود، عنوان کرد: در بلندمدت شرکت‌های بزرگ، سود خلق کرده و به افزایش ارزش بازار کمک شایانی می‌کنند. در مجامع عمومی عادی سالیانه شرکت‌های بزرگ، تقسیم سود مناسب انجام می‌شود و به این ترتیب، نقدینگی را روانه بازار می‌کنند؛ بنابراین فقط یک بار خروج نقدینگی انجام می‌شود و اهالی بازار آن سهم را با دید شرکت در مجمع می‌خرند و پس از تقسیم سود، مجددا ورود نقدینگی صورت می‌گیرد. با توجه به این موضوع، شرکت‌هایی که تقسیم سود خوب و ارزش بالایی دارند، قطعا عرضه اولیه و ورود آن‌ها به بازار سرمایه مثبت ارزیابی می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز: 

سایه ترس از بازار دور نشده است

فردا در فرابورس رخ می دهد؛

یک روز مانده تا عرضه‌اولیه "کلر"

در عرضه اولیه امروز رقم خورد؛

رکورد جدیدی در عرضه اولیه «فروی»

ارسال نظر