بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
شاخص کل متاثر از افت قیمتها در نمادهایی چون «شپنا»، «فارس»، «شبندر»، «اخابر»، «فولاد»، «فخوز» با افت بیش از 3798 واحدی روبرو شد. بازار متاثر از گزارش های عملکردی نمادهای بزرگ خصوصا نفتی ها، متعادل و با گرایش اصلاحی آغاز کرد و در ادامه شاهد افزایش عرضه در بسیاری از نمادهای بازار بودیم.
کد خبر : ۲۰۷۲۲۳

به گزارش بورس نیوز، همانطور که انتظار می رفت و پیشتر نیز گمانه زنی کرده بودیم، بورس تهران مسیر اصلاحی و افت قیمت در پیش گرفته و شاخص کل با فاصله گرفتن از ارتفاع 410 هزار واحدی قبلی، اینک در محدوده 400 هزاری سیر می کند. هر چند که، حجم و ارزش معاملات بسیار بالا است و اشتهای خرید و سرمایه گذاری در بورس( علی الخصوص توسط افراد حقیقی بازار) نقصان نیافته است.
با اینهمه، ضرورت اصلاح بازار امری طبیعی و بدیهی و اجتناب ناپذیر بود و این رویه و روند، دور از انتظار نبود. و اما شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات امروز با اصلاح 3798 واحدی (معادل 0.93 درصد) به ایستگاه 406 هزار تنزل کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که شاخص کل هم‌وزن در پایان چهارمین جلسه معاملاتی هفته رشد بیش از یک درصدی را به ثبت رساند. حرکت قیمتی اکثر قریب به اتفاق نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بورسی بر مدار منطقی، تحت تاثیر گزارش‌های نسبتا ضعیف پاییزی یکی از مهمترین عوامل غلبه عرضه بر تقاضا در جریان داد و ستدهای امروز به شمار می‌آمد که با رکوردشکنی ارزش معاملات خرد روزانه همراه بود.

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افت قیمتها در نمادهایی چون «شپنا»، «فارس»، «شبندر»، «اخابر»، «فولاد»، «فخوز» با افت بیش از 3798 واحدی روبرو شد. بازار متاثر از گزارش های عملکردی نمادهای بزرگ خصوصا نفتی ها، متعادل و با گرایش اصلاحی آغاز کرد و در ادامه شاهد افزایش عرضه در بسیاری از نمادهای بازار بودیم.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل 406,008 واحد / میزان تغییر 3798 واحد منفی/ ارزش بازار 14,763,637 میلیارد ریال/ ارزش معاملات 41,444 میلیارد ریال/ حجم معاملات 6.743 میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
شپنا 440 واحد منفی/ فارس 435 واحد منفی/ شبندر 410 واحد منفی/ اخابر 366 واحد منفی/ فولاد 304 واحد منفی/ فخوز 299 واحد منفی/ پارسان 294 واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وتجارت 887.2 میلیون سهم/ وبصادر 415.8 میلیون سهم/ خساپا 275.8 میلیون سهم/ ذوب 206.2 میلیون سهم/ شپنا 203.2 میلیون سهم


ارزش معاملات خرد( سهامداران حقیقی) در بازار امروز
در معاملات امروز بورس تهران، خالص ارزش معاملات خرد 98/11/01 (بورس و فرابورس)بالغ بر 4974 میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل، 17 درصد رشد داشت.

اشتهای سیری ناپذیر حقیقی ها و اصلاحی که دور از انتظار نبود

اهم اخبار و تحولات روزانه
1) بلومبرگ در خصوص بورس ایران می گوید بازاری دارای فهرست 600 تایی سهام كه ارزش کل این بازار 130 میلیارد دلار و نقدینگی روزانه ش بطور متوسط 150 میلیون دلار است و نکته این بازار اين است که پایین ترین ارزشگذاری سهام در دنیا را دارد و تقریباً هیچ سرمایه گذار خارجی در اين بورس حضور ندارد و سرمایه های خارجی در بورس تهران کمتر از نیم درصد است.
2) مدیرعامل ذوب آهن می گوید این شرکت در تلاش است که به ظرفیت اسمی 3.6میلیون تنی برسد. دولت هم وعده داده دو معدن سنگ آهن در اختیار این شرکت قرار دهد. روز گذشته ذوب توانست رای دادگاه را برای توقیف اموال صندوق بدهکار به شرکت ذوب آهن بگیرد که بر وضعیت این شرکت اثر مثبت دارد.
3) فولاد خوزستان با استفاده از زیر مجموعه خود در سال آینده 2.5میلیون تن بر تولید گندله خود می افزاید.
4) بانک ملت، غشهداب، بفجر، بانک سینا و خگستر در گزارش های خود خبر از تجدید ارزیابی دارایی داده اند.
5) چهار شرکت ذوب روی اصفهان، مهر آیندگان، کلر پارس و لاستیک یزد طی بهمن عرضه می شوند.
6) امروز ترامپ استیضاح می شود اما احتمالا سنا رای مثبت به استیضاح ندهد.
7) روز گذشته عراق صحنه درگیری های شدید بود. یک میدان نفتی به دلیل حملات صورت گرفته، تعطیل شد!
8) اجلاس داووس آغاز شده اما در لحظات آخر برنامه حضور ظریف را لغو کردند. ترامپ با مقامات پاکستان و عراق در داووس دیدار می کند.
9) ایران از طریق ظریف مجددا هشدار داده که اگر اروپا کج روی کند، از NPT خارج شود. حتی روسیه هم اظهار نگرانی کرده و گفته دوست ایرانی ما می داند که ما ازین مساله خشنود نخواهیم شد.
10) پس از ترکیه و روسیه، ارتش آلمان هم شاید به لیبی لشکر کشی کند.
11) شورای شیمی آمریکا در گزارشی اعلام کرده فاز نخست توافق تجاری که واشنگتن و پکن به تازگی آن را امضا کرده اند، تاثیر ناچیزی بر تعرفه هایی داشته است که موجب کاهش مبادلات محصولات شیمیایی و پلاستیک دو کشور شده است. جنگ تجاری منجر به افت قیمت محصولات پلیمری و متانول در سطح جهان شده است.
12) امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از مذاکرات خوب با دونالد ترامپ بر سر مالیات های دیجیتال می گوید.
13) صندوق بین المللی پولIMF پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهانی را در سال ۲۰۲۰ نسبت به ۳.۴% ماه اکتبر به ۳.۳% کاهش داده است. این کاهش عمدتا به دلیل هند است.
14) بدهی دنیا به روند صعودی خود ادامه میدهد و با عبور از مرز 255 تریلیون دلار به 322% تولید ناخالص داخلی GDP آن رسیده که بالاترین سطح تاریخ است.
15) خدیزل در خودرویی ها فراتر از انتظار بود، وصندوق هم در یک گزارش پیشبینی کرده که طی سال جاری و آینده به ترتیب حدود 100 تومان eps داشته باشد.
16) سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دیروز گفت، نوع قاچاق کالا از فرآورده های سوختی به کالای اساسی تغییر کرده است. برخی اینطور برداشت کرده اند که حذف دلار 4200 در دستور کار قرار گیرد.
17)بلومبرگ در یک گزارش اقتصادی در خصوص بورس ایران می گوید: بازاری دارای فهرست 612 تایی سهام كه ارزش کل این بازار 130 میلیارد دلار و نقدینگی روزانه ش بطور متوسط 150 میلیون دلار است و نکته این بازار اين است که پایین ترین ارزشگذاری سهام در دنیا را دارد . ولی هیچ سرمایه گذار خارجی در اين بورس حضور ندارد و حجم سرمایه های خارجی در بورس تهران کمتر از نیم درصد است.
18)پنجاهمین نشست عمومی مجمع جهانی اقتصاد که هر ساله در شهر داووس سوئیس برگزار می‌شود تا ساعتی دیگر آغاز به کار می‌کند.
19) دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و گرتا تانبرگ، فعال محیط زیست سوئدی، که بسیاری مواضع آنها در قبال موضوع تغییرات آب و هوایی را خلاف یکدیگر می‌دانند، در این نشست سخنرانی می‌کنند.
18) علت سفر دوباره بن علوی به تهران چیست؟ سخنگوی وزارت خارجه گفته آقای یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان در چارچوب رایزنی های مستمر میان مقامات دو کشور دقایقی پیش وارد تهران شد.

پیش بینی بازار چهارشنبه 2 بهمن 98
علیرغم رشد شتابان و بی وقفه قیمتها و شاخصها در دی ماه ، شاخص کل در بازار دیروز و امروز قدری به اصلاح و استراحت پرداخته تا نفسی تازه کند. در این میان، عده ای از کازشناسان و فعالان بازار، پایان دی ماه داغ و صعودی را برای ماه بعدی و ادامه سال، توام با افت و ریزش قیمتها و شاخصها، ارزیابی و تحلیل می کنند. این در حالیست که طیف کثیری از کارشناسان و فعالان بازار، سیر صعودی بورس تهران را ادامه دار، و تصرف قله های رفیع 410 تا 500 هزار واحدی را دور از انتظار نمی دانند.
البته در اینکه قیمت ها در بسیاری از نمادها به حد اشباع و تشکیل حباب رسیده اند، شکی نیست ولی این مسئله قابل تعمیم به کل بازار و 612 شرکت فعال در آن نیست. با اینهمه، هم دولت و هم مردم و هم سهامداران، از شکل گیری چنین روند و وضعیتی خوشحال و خرسند اند. چرا که با جذب نقدینگی و هجوم پول ها به بستر بورس، بازار سکه طلا و ارز و مسکن به رکود و ایستایی کم سابقه ای فرو رفته و از شدت رشد نرخ تورم در کشور نیز بمراتب کاسته شده است.
در بازار امروز و متعاقب انتشار گزارشات و صورتهای مالی ( عملکرد) ضعیف شرکت ها در گروههایی چون فولادی، پالایشی، خودرویی و... شاهد افت تقریبأ دسته جمعی قیمت ها در سهام این صنایع و رویکرد منفی فعالان بازار به نمادهای مرتبط با این گروه ها بودیم. حال آنکه بازار تک سهم ها و نمادهای منتخب بازار، همچنان داغ و پر اقبال است و جریان نقدینگی نیز در حال گردش و چرخش و جابجایی بین صنایع و سهام مختلف است. خوشبختانه، نقدینگی عظیم وارد شده به بازار، سعی در خروج از فضای معاملات را ندارد و مادامی که شاهد خروج سرمایه و سرمایه گذاران از فضای معاملات نباشیم، رونق و پویایی بورس نیز لطمه نخواهد خورد.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
فروش شرکت به ۲.۵۳۵ میلیارد ریال رسید؛

نوسان نرخ "غشهداب" مثبت ۵۰درصد شد

یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

بازارگردانی سفته بازها

بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

رشد سودآوری در ۹‌ماهه‌های ۷۲درصد از بازار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
هنوز هیچی نشده اصلاح بازار باید خیلی بیشتر رشد کنه مخصوصا سهام های با ارزش که هنوز اصلا رشد نکردن با با