بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
اگر مایل به سرمایه‌گذاری در بورس هستید و دانش، تخصص، تجربه و زمان کافی برای این کار ندارید؛ حتما در صندوق‌های فعال در بورس سرمایه‌گذاری کنید.
کد خبر : ۲۰۸۸۸۳

کدام صندوق سرمایه‌گذاری را انتخاب کنم؟

به گزارش بورس نیوز، اگر مایل به سرمایه‌گذاری در بورس هستید و دانش، تخصص، تجربه و زمان کافی برای این کار ندارید؛ حتما در صندوق‌های فعال در بورس سرمایه‌گذاری کنید و یا اینکه از طریق شرکت‌هایی که دارای مجوز سبدگردانی اختصاصی از سازمان بورس و اوراق بهادار هستند، اقدام کنید و پرتفوی شخصی خود را داشته باشید.
شاخص کل بورس طی ۲ سال گذشته روند صعودی داشته و تقریبا از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا ۳۰ دی ماه ۱۳۹۸ بیش از ۳۲۵ درصد رشد را تجربه کرده است. این رشد شاخص در مقایسه با بازدهی بازار‌های مسکن، طلا و ارز این تمایل را در جامعه ایجاد کرده است که از پتانسیل‌های این بازار کسب منفعت کنند. طی سال ۱۳۹۸، تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس بیش از پیش به سطوح مختلف جامعه رخنه کرده است؛ شاخص بورس در ۱۰ ماهه این سال رشد ۱۲۹ درصدی را ثبت کرده است.

کدام صندوق سرمایه‌گذاری را انتخاب کنم؟

گفتنی است که بازدهی بالای بورس (بازار سهام) و روند صعودی آن در مقاطع مختلف، نباید موجب شود که ورود هیجانی به این بازار داشته باشید و پیش نیاز‌های اساسی سرمایه‌گذاری در این بازار را نادیده بگیرید. بازار سهام اساسا بازار ریسکی قلمداد می‌شود و باید توجه داشت که این بازار هر چند در بلند مدت از بازار‌های مسکن، طلا، ارز و ... سود بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده، اما باید برای ورود به این بازار هوشمندانه و از طریق روش‌های مطمئن اقدام کنید تا با کاهش ریسک، سود معقول و مناسب را به دست آورید. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبد‌های اختصاصی روشی مطمئن برای غیرحرفه ای‌های این بازار است و گاهی حرفه ای‌های این بازار نیز نیازمند این شیوه سرمایه‌گذاری می‌شوند.

چرا باید از طریق صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنم؟
اشخاص برای ورود مستقیم به بورس نیازمند دانش، تخصص، تجربه و زمان کافی هستند؛ عموم افراد این ویژگی‌ها را ندارند و این موضوع نه تنها می‌تواند مانع کسب بازده شود، بلکه می‌تواند اصل پول را در معرض خطر قرار دهد؛ بنابراین اگر ویژگی‌های بالا را ندارید حتما از طریق شرکت‌های مدیریت دارایی (سبدگردان) به این بازار پربازده ورود کنید. شرکت‌های مدیریت دارایی (سبدگردان) با داشتن تیم‌های سرمایه‌گذاری حرفه‌ای و با تجربه و با مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تحت لوای ۲ خدمت سبدگردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تلاش دارند که مناسب‌ترین بازده را با کمترین ریسک نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند.

هم اکنون ۲۴ شرکت مدیریت دارایی به صورت رسمی در کشور فعال هستند که همگی از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز دارند؛ شرکت سبدگردان آسمان از قدیمی‌ترین‌های این صنعت است و به عنوان یکی از موفق‌ترین و پربازده‌ترین شرکت‌های مدیریت دارایی کشور با دارا بودن چهار صندوق سرمایه‌گذاری آسمان یکم، آسمان آرمانی سهام، آسمان خاورمیانه و آسمان امید و ارائه خدمت سبدگردانی اختصاصی، بازدهی های مناسبی را برای سرمایه‌گذاران با سطح ریسک متفاوت محقق کرده است.

همان طور که گفته شد، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس از طریق شرکت‌های مدیریت دارایی (سبدگردان) ریسک سرمایه‌گذار را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد؛ از سوی دیگر، تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند کمک کند که با توجه به شخصیت مالی، هدف سرمایه‌گذاری و برنامه‌های آتی، مناسب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری در بورس را انتخاب کند.

ریسک بالا می‌پذیرم و به دنبال بازده حداکثری هستم
معمولا افرادی که به دنبال سود حداکثری هستند، آگاه هستند که خود را در معرض زیان نیز قرار داده اند و ریسک بالایی را انتخاب کرده اند. صندوق‌های در سهام بهترین گزینه برای این دسته از سرمایه‌گذاران است؛ چرا که این صندوق ها، حداقل ۷۰ درصد از دارایی اش را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. هرچند این صندوق‌ها با مدیریت این حجم دارایی در سهام سطح ریسک بالایی را مخابره می‌کنند، اما به دلیل مدیریت حرفه ای، تنوع پرتفو و قدرت مانور بالا در بازار، ریسک سرمایه‌گذاری را نسبت به حضور مستقیم در بازار سهام پایین می‌آورد. صندوق آسمان یکم و صندوق آسمان آرمانی سهام از جمله صندوق‌های موفق و با ثبات در این گروه صندوقی است.

صندوق آسمان یکم سبدگردان آسمان در حالی در ۱۰ ماهه ۱۳۹۸، بیش از ۱۳۹ درصد بازدهی محقق کرده است که شاخص کل بورس بازده ۱۲۹ درصدی را نشان می‌دهد.

صندوق آسمان آرمانی سهام دیگر صندوق در سهام این شرکت است که در بورس قابل معامله (ETF) است؛ این صندوق نیز با بازدهی ۱۲۵ درصدی توانست هم راستا با شاخص کل بورس عمل کند و در جمع برترین صندوق‌های سهامی قابل معامله قرار گیرد. سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش این صندوق نیازمند کد بورسی هستند.

این ۲ صندوق پرداخت سود دوره‌ای ندارند و در زمان فروش واحد‌های سرمایه‌گذاری سود یا زیان شناسایی می‌شود و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران با سطح ریسک پذیری بالا قلمداد می‌شود.

ریسک متوسط می‌پذیرم، اما مایل به کسب بازده از بورس هستم
سرمایه‌گذارانی که علاقمند به کسب بازدهی بازار سهام هستند، اما تمایل ندارند ریسک بالایی را متقبل شوند، می‌توانند گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط را انتخاب کنند. ترکیب دارایی این گروه صندوقی به نسبت متعادل بین سهام و اوراق با درآمد ثابت تقسیم شده، به طوری که هم می‌توانید از شرایط خوب بازار سهام بهره‌مند شوید و هم اینکه سرمایه شما را در ریزش‌های بازار سهام تاحدود قابل قبولی محافظت می‌کند.

صندوق سرمایه‌گذاری آسمان خاورمیانه سبدگردان آسمان نمونه موفق و مناسب صندوق‌های مختلط کشور بوده و توانسته طی حدود ۶ سال فعالیت اش ۴ بار رتبه برتر و ۲ سال رتبه دوم کسب بازدهی را به دست آورد.

صندوق آسمان خاورمیانه در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸، بیش از ۹۱ درصد بازدهی کسب کرده است؛ این در حالی است که شاخص صندوق‌های مختلط کشور ۶۵ درصد بوده است. این صندوق نیز پرداخت سود دوره‌ای ندارد و در زمان فروش واحد‌های سرمایه‌گذاری سود یا زیان شناسایی می‌شود.

ریسک‌پذیر نیستم، اما مایل به کسب بازده بالاتر از بانک هستم
اگر نمی‌خواهید ریسک بپذیرید و حفظ اصل پول نیز از دغدغه‌های اصلی شماست و از سوی دیگر مزیت‌های بیشتر از بانک می‌خواهید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت گزینه مناسب برای شماست.

این صندوق‌ها به دلیل ماهیت‌شان که اغلب در اوراق بادرآمد ثابت و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می کند، در دسته صندوق‌ های «بدون ریسک» قرار می‌گیرد. این صندوق مناسب کسانی است که بدون تحمل ریسک، خواهان کسب مزایا و منافعی فراتر از سرمایه‌گذاری در بانک هستند، بدون آن که ریسکی را متحمل شوند.

این صندوق‌ها دارای سود روزشمار هستند و سرمایه‌گذاران بدون تحمل نرخ شکست می‌توانند در هر زمانی که تشخیص دهند از صندوق خارج شوند. صندوق با درآمد ثابت همیشه این پتانسیل را دارند که در زمان مقتضی سود بالاتر از سود بانکی برای سرمایه‌گذاران خود محقق کنند.

صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت آسمان امید سبدگردان آسمان از جمله صندوق‌های این گروه است؛ میانگین بازده سالیانه ۱۰ ماه ۱۳۹۸ این صندوق ۲۲.۵ درصد بوده است و رتبه سوم کسب بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله در بورس (ETF) را به خود اختصاص داده است. این صندوق در دی ماه ۱۳۹۸ سود سالانه شده ۲۵.۶ درصدی را برای سرمایه‌گذاران ریسک گریز به ارمغان آورده است. سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش این صندوق نیازمند کد بورسی هستند.

کدام صندوق سرمایه‌گذاری را انتخاب کنم؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نگاهی به عملکرد صندوق سرمایه گذاری مشترک پارس؛

کاهش در حدود ۱۵ درصدی بازدهی در یک ماه گذشته

گزارش هفتگی صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت؛

"توسعه سرمایه نیکی" بیشترین ارزش بازدهی کرد

گزارش هفتگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط؛

"تجربه ایرانیان" بیشترین ارزش ازآن خود کرد

نگاهی به آخرین وضعیت و عملکرد صندوق مشترک صبای هدف

ریسک بالا با چاشنی افت نرخ روز سبد سهام

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرهاد پاک نژاد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
با سلام ممنون از تحلیلگران عزیز
لطفا توضیح بفرمایید چگونه ثبت نام کنیم با سپاس فراوان