بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عقبه دینی و تاریخی ما در حوزه سواد مالی، مملو از آموزه‌ها و نکات ارزشمندی است که باید نهایت همت و دقت را برای بهره‌گیری از این میراث ماندگار به کار گرفت.
کد خبر : ۲۰۹۲۸۱

سواد مالی، امری در خدمت مردم و داری ریشه‌های دینی است

 

به گزارش بورس نیوز، آکادمی هوش مالی،  سید محمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مراجعه به علم و تجربه جهانی و بهره‌گیری از آن در حوزه‌های گوناگون، امری ارزشمند و مغتنم است و فعالیت‌های انجام‌شده آمریکا و اروپا بسیار گسترده و درس‌آموز است، گفت: البته باید طبق توصیه‌های دینی، در استفاده از این دستاوردها، تجربه‌ها و آموزه‌ها، نگاهی نقادانه و موشکافانه داشت.
وی افزود: عقبه دینی و تاریخی ما نیز در این حوزه، مملو از آموزه‌ها و نکات ارزشمند است که باید نهایت همت و دقت را برای بهره‌گیری از این میراث ماندگار به کار گرفت.
حسینی ادامه داد: در فرهنگ دینی ما، مبنا، الفقه ثم المتجر بوده است؛ منظور از این فقه، نه فقط احکام فقهی که فهم بوده؛ یعنی کسی می‌خواهد وارد تجارت و اقتصاد شود باید این حوزه را بشناسد و بفهمد، احکام شرعی را بداند و بعد وارد شود؛ لذا مسجد کنار بازار بوده تا افراد ابتدا یاد بگیرند و بعد وارد بازار شوند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: تأکیدات دین بر فکر و علم قبل از عمل، تقدیر المعیشه، خودداری از آز و طمع، کمک به دیگران و الجار ثم الدار، نمونه‌هایی از اشارات فراوان دینی در این حوزه است.
وی خاطر نشان ساخت: تعبیر پیامبر اکرم صل‌الله علیه و آله، مبنی بر قلیل‌المؤونه و کثیر‌المعونه که معنای واقعی زهد است نیز یکی دیگر از این مفاهیم است که در ارتباط تنگاتنگ با سواد مالی است.
حسینی با اشاره به نمونه‌ای دیگر از تأکید دین بر قرض نکردن، مکروه دانستن آن و توجه دادن بر زیاد شدن غم انسان با این کار گفت: ضرورت عقل معاش و رشید دانستن کسی که عقل معاش و توان تدبیر امور مالی را دارد، تأکید مهم دیگری است؛ مسأله‌ای که همین الان هم با آن مواجهیم و شاهدیم بعضی هنرمندان به واسطه ضعف در این مورد، با فاصله گرفتن از دوران اوج کاری، به واسطه نبود آینده‌نگری، دچار مشکلات عدیده مالی می‌شوند.
وی در ادامه تاکید کرد: این‌ها تنها اشاراتی به انبوه مفاهیم و آموزه‌های دینی موجود در زمینه سواد مالی و تأکید بر ضرورت توجه به اندوخته‌های خود است.
این استاد دانشگاه تهران در ادامه بر ضرورت فرهنگ سازی در حوزه سواد مالی تاکید کرد و گفت: ترویج سواد مالی در جامعه، نیازمند فرهنگ‌سازی است. در قدیم، در اغلب مغازه‌ها، تصویری نصب بود که عاقبت نسیه دادن را به کاسبان یادآور می‌شد. جای آن تصویر را الان انواع و اقسام ابزار‌های فرهنگ‌سازی و آموزشی دیگر گرفته است؛ داستان، رمان، فیلم، انیمیشن، بازی رایانه‌ای و ... که افراد و حتی بچه‌ها را از همان ابتدا، با این مقوله‌ها آشنا می‌کند، نمونه‌هایی از این ابزارهاست.
حسینی در پایان خاطر نشان ساخت: ورود سواد مالی به آموزش و پرورش، تألیف کتب درسی یا کمک‌درسی مناسب و تدریس این مباحث ضمن سایر دروس به گسترش سواد مالی در سطح کشور کمک شایانی خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر