بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
پشتوانه عربستان و روسیه در جنگ نفتی چیست؟

خودسوزی به قیمت بحران نفتی

دو کشور عربستان و روسیه در شرایطی وارد جنگ نفتی با یکدیگر شده‌اند که در بحران کروناویروس قرار داریم. پشتوانه این دو کشور در جنگ با یکدیگر چیست؟
کد خبر : ۲۱۲۸۵۷

خودسوزی به پای بحران نفتی

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در بحران کروناویروس، عربستان و روسیه نیز وارد جنگ با یکدیگر شده‌اند و در میدان نفت به جدل با یکدیگر می‌پردازند؛ جدلی که کل بازار‌های جهانی را به تلاطم کشیده است.

هر دو کشور یکدیگر را تهدید به افزایش ظرفیت تولید نفت خام می‌کنند؛ موضوعی که موجب افت شدید قیمت جهانی نفت شده و بالتبع درآمد‌های هر دو کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در وهله اول این دو کشور متضرر خواهند شد.

سوالی که در ذهن می‌نشیند این است که چرا باز هم در چنین شرایطی این دو کشور وارد جنگ نفتی با یکدیگر شده‌اند و به قیمت از دست دادن درآمد‌های نفتی خود، حاضر به مصالحه نیستند؟ پیشتوانه این دو کشور چیست؟

آن چه که موجب خاطرجمعی عربستان و روسیه در این جدل می‌شود، پشتوانه ارزی مناسب است تا به واسطه آن از بحران درآمدی ناشی از افت درآمد‌ها گذر کنند اما؛ سوال دیگر این است که ذخایر ارزی عربستان و روسیه در چه وضعیتی است و کدام یک موقعیت بهتری دارد؟

ذخایر ارزی عربستان طی ۵ سال اخیر از ۷۵۰ به ۵۰۰ میلیارد دلار کاهش داشته اما؛ از در طرف دیگر، ذخایر ارزی روسیه در همین بازه زمانی از ۳۸۰ به ۵۵۷ میلیارد دلار رشد کرده است.

خودسوزی به پای بحران نفتی

به عبارتی، روسیه با این حجم ذخایر ارزی حتی با نفت کمتر از ۳۵ دلار نیز مشکلی ندارد. عربستان نیز با وجود کاهش ذخایر خود در چند سال اخیر، باز هم حاضر به کوتاه آمدن نیست و همچنان روسیه را تهدید به افزایش ۲ میلیون بشکه تولید نفت می‌کند.

کارشناسان معتقدند با نفت ۳۵ دلاری، عربستان دچار ۱۵ درصد کسری بودجه می‌شود و در این صورت در کمتر از ۵ سال، کل ذخایر ارزی آن رو به پایان حرکت خواهد کرد.

با همه این اوصاف، هر دو کشور در حال کُری خواندن و از میدان خارج کردن رقیب هستند. 

به نظر شما، در نهایت، کدام کشور کوتاه می‌آید؟

اشتراک گذاری :
ارسال نظر