بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رشد بازار سرمایه حباب نیست!

منتقدان رشد بازار سرمایه، متغیر "درنگ زمانی" را نادیده گرفته اند.
کد خبر : ۲۱۸۰۹۸

رشد بازار سرمایه حباب نیست!

به گزارش بورس نیوز، رشد بازار سرمایه حرف و حدیث های زیادی به دنبال داشته و عده ای معتقدند بورس تهران حباب دارد.

عبدالحسین ساسان اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: سنجش حباب نیاز به یک معیار دارد و این معیار نمی تواند نرخ ارز یا قیمت بازار مسکن و... باشد. چرا که در اقتصاد با پدیده ای بنام "درنگ زمانی" مواجه هستیم. درنگ زمانی به شرایطی گفته می شود که فاصله زمانی زیادی بین علت و معلول مشاهده شود. فرض کنید علت افزایش قیمت در تمام بازارها و کالاها، افزایش حجم نقدینگی باشد؛ ولی برخی بازارها به این اتفاق به سرعت و برخی دیگر دیرتر واکنش نشان می دهند. برای مثال، کالاهای مصرفی که توسط اقشار ضعیف مصرف می شود، جزو کالاهایی هستند که به افزایش حجم نقدینگی به سرعت واکنش نشان می دهند. بازار سرمایه هم برای مردم حکم قلک دارد و بدون درنگ زمانی به افزایش حجم نقدینگی واکنش نشان می دهد‌. به همین دلیل معمولا رشد بازار سرمایه نشان دهنده افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد است؛ سایر بازارها ممکن است با درنگ زمانی به افزایش حجم نقدینگی واکنش نشان دهند.

رشد بازار سرمایه حباب نیست!

وی افزود: اگر این تحلیل را بپذیریم، رشد بازار سرمایه حباب نبوده و آینه افزایش حجم نقدینگی در کشور است.

ساسان در پاسخ با منتقدان رشد بازار سرمایه که بازدهی بازار سرمایه را با بازدهی ارز و مسکن و... مقایسه کرده و رشد بازار سرمایه را "حباب" میخوانند، گفت: این دیدگاه به لحاظ اقتصادی کاملا نادرست بوده و در اقتصاد "درنگ زمانی" یک متغیر اساسی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: خریداران در بازار سرمایه بر اساس چشم انداز آینده و انتظارات تورمی اقدام به معامله می کنند و نمی توان گفت چنین کاری صحیح هست یا نیست. به هر حال تحولات اقتصادی، بصورت خطی و کاملا قابل پیش بینی نیست. ولی مسلما بازار سرمایه تا مدتی سودآور خواهد بود. چرا که قیمت بازار املاک به جایی رسیده که با درآمد کم و متوسط نمی توان در آن سرمایه گذاری کرد؛ بنابراین اگرچه قیمت املاک هم باید متناسب با سایر کالاها رشد کند، اما تقاضای موثر در این بازار به سبب بالا بودن قیمت ها افت داشته و طبیعی است که قیمت ها در بازار املاک به سرعت بازار سهام رشد نکند.

ساسان در خاتمه تصریح کرد: ورود سرمایه های مردم (نقدینگی سرگردان) به بازار سرمایه، موجب کنترل تورم نخواهد شد. افزایش حجم نقدینگی باید در تمام بازارها و کالاها تخلیه شود. ولی بهترین محل برای جذب نقدینگی، بازار سرمایه است. ورود نقدینگی به بازار ارز، به تقویت ارز و اقتصاد کشورهای خارجی و تضعیف اقتصاد داخلی منجر خواهد شد. خرید ملک هم به خاطر بالابودن و عدم تفکیک پذیری قیمت ها چندان جذاب نیست. البته سرمایه گذاری در بازار سرمایه هم یک ایراد بسیار بزرگ دارد و آن ایراد هم کمبود مدیران توانمندی است که بتوانند سرمایه های وارد شده به بازار سرمایه را به سمت تولید هدایت کنند. اگر مدیران بازار سرمایه بر اساس شایسته سالاری انتخاب شوند و دانش اقتصادی لازم را داشته باشند، می توانند از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کرده و از این نقدینگی در راستای تامین مالی بنگاه های اقتصادی کشور بهره ببرند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

خروج پول از "بورس" یا خودکشی اقتصادی!

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

مسیری مثبت با اصلاح‌های کوتاه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
با سلام بسیار تحلیل شما درست است چند نکته یاد اورشوم اولا بورس هیچگاه حباب نداشته و این ذات بازار ش است که خودش پس از مدتی اصلاح و قیمتها در بورس کاهش پیدا میکند حال کاهش های کوتاه مدت بصورت اصلاح یا ریزش های مختلف مثل سال های 82 .92 و غیره داشتیم ولی در طول 40سال ما هیچگاه شاهد ریزش مسکن و خودرو و سکه و غیره هرگز نبودیم جالب تر کسانی که از حباب بورس می گویند هیچکدام قدمت و سواد زیادی از بورس ندارن و وازه حباب را توپی بود که از بازار های خودشان به بازار بورس انداختن برحال بورس بسیار جای رشدزیادی دارد و بازار های رقیب بسیار حبابی هستن و اقتصاد نشان خواهد داد در اینده حباب کدام بازار باید خالی شود ممنون
ناشناس
Canada
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
ایشان کاملا درست میفرمایند. بر اساس تحلیل و پیشبینی یک کارشناس با تجربه، این بازار حداقل تا پایان سال 1401 با همین شدت صعودی بوده و بعد از ان هم با نرخ حداقل دو برابر سود بانکی سودآور خواهد بود. مبارک سهامداران با هوش و شجاع باشد.