بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
عدم فرهنگ سازی جهت تازه واردان به بازار و همچنین هیجان شدید این دسته از افراد که هیچ گونه آشنایی‌ای با بازار ندارند در کنار سواستفاده شبکه‌های مجازی از این ناآگاهی و افزایش شدید حباب گونه قیمت برخی سهام شرکت‌ها منجر به افزایش ریسک بازار سرمایه در این روز‌ها شده است.
کد خبر : ۲۱۸۰۳۶

به گزارش بورس‌نیوز، دیروز شاهد عبور قدرتمندانه شاخص کل از مرز روانی ۱ میلیون واحدی بودیم. شاخص کل با ۴۲ هزار واحد رشد که معادل ۴.۳۲ درصد است به ۱ میلیون و ۲۰ هزار واحد رسید تا به این ترتیب یکی از مقاومت‌های مهم خود را پشت سر بگذارد. شاخص کل هم وزن نیز ۳.۶۵ درصدی را تجربه کرد.
بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را طبق معمول شرکت‌های بزرگ داشتند. نماد‌های فارس، فولاد، پارس و فملی بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.
ارزش کل معاملات به بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال رسید و به این ترتیب میانگین ارزش معاملات در روز‌های اخیر به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد رسید، ولی همچنان نسبت به ارزش معاملات ۲۱۰ هزار میلیارد ریالی ثبت شده در هفته قبل کاهش را نشان می‌دهد.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از بازار خودرو که قیمت‌های کاذب و عجیب آن در روز‌های اخیر منجر به حاشیه‌های سنگینی در فضای اجتماعی و اقتصادی کشور شده است، رئیس شورای رقابت با تشریح جزئیات جلسه امروز این شورا گفت: دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو با اعمال دو تغییر تدوین شد. رئیس شورای رقابت توضیح داد: زمانی هزینه تمام شده خودرو باید ملاک قیمت‌گذاری باشد که هزینه‌ها کاملا شفاف باشد و سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به بخش تولید خودرو باشد، نه این که در بخش‌های دیگری هزینه شده باشد. در حال حاضر هزینه تمام شده تولید خودروسازان بسیار پیچیده است، زیرا شرکت‌های وابسته زیادی دارند و هم چنین تعداد زیادی شرکت وابسته نامربوط به تولید نیز دارند که گاهی زیانده هستند.

همچنین، رئیس سازمان حمایت از تدوین دستورالعمل سازمان حمایت بنا بر دستور رییس جمهور برای کنترل و رصد قیمت خودرو خبر داد. وی افزود که خودروسازان مکلف شدند برای جلوگیری از فعالیت سوداگران و دلالان برنامه فروش را به نحوی ارائه کنند که حضور سودجویان به صفر برسد بنابراین مقرر شد دسترسی به سایت خودروسازان برای ثبت نام‌ها سهل الوصول باشد و از روش‌های نامناسب ثبت نام پرهیز شود و برای دستیابی به این هدف طی هفته گذشته هماهنگی با خودروسازان انجام شده است.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره قیمت‌های متعارف بیان داشت: قیمت مصوب درب کارخانه که توسط شورای رقابت تعیین می‌شود به علاوه درصد متعارف سود خرده فروشی قیمت متعارف نامیده می‌شود.

در خبری از حوزه فلزات، تولیدکنندگان شمش فولادی موظفند شمش فولادی خود را حداقل به میزان ۶۰ درصد تولید در بورس کالا عرضه کنند. تولید کنندگان شمش فولادی ۲۵ درصد تولید خود را برای صادرات برنامه ریزی کنند و ۱۵ درصد مابقی با هماهنگی معاونت معدنی و صنایع معدنی و معاونت بازرگانی داخلی جهت قرارداد‌های بلند مدت و یا صادرات برنامه ریزی خواهد شد.

در بازار‌های جهانی همچنان جنگ لفظی چین و آمریکا بر سر ویروس کرونا ادامه دارد. در هفته گذشته این موضوع منجر به افت شاخص‌ها در بازار بورس آمریکا گردید. حال برخی خبر‌ها حاکی است که مقامات کاخ سفید در نظر دارند به تلافی شیوع ویروس کرونا از چین، تمام یا بخشی از بدهی خود به چین بابت ۱.۱ تریلیون دلار اوراق قرضه آمریکا که در اختیار پکن است را کنسل کنند. البته در صورتی این اقدام که برخی معتقدند گزینه‌ای مانند بمب اتم است، اجرایی شود، چین می‌تواند به سرعت میزان دارایی خود از اوراق قرضه آمریکا را کاهش دهد.

چنین اقدامی از سوی پکن می‌تواند در شرایطی که واشنگتن برای تأمین مالی هزینه‌های مربوط به ویروس کرونا به فروش اوراق قرضه خود وابستگی زیادی دارد، قیمت این اوراق را به شدت کاهش دهد. همچنین در خبری دیگر، وزارت بازرگانی چین امروز شنبه اعلام کرد که عوارض ضد دامپینگ بر واردات لوله‌های فولاد از ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعمال خواهد کرد.

بازار امروز
بازار امروز را با ادامه روند مثبت روز گذشته و البته با رشد عرضه‌ها در صف‌های خرید پیش بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد رشد سنگین بازار مسئولین بورس را نیز محتاط کرده است.

از یک سو روز گذشته شاهد عدم بازگشایی نماد شستا پس از سفارش خرید‌های ۱۰۰ درصد مثبت بر روی این نماد بودیم و از سوی دیگر خبر می‌رسد که بازگشایی نماد‌های ایران خودرو و سایپا به دو هفته آینده موکول شده است.

عدم فرهنگ سازی جهت تازه واردان به بازار و همچنین هیجان شدید این دسته از افراد که هیچ گونه آشنایی‌ای با بازار ندارند در کنار سواستفاده شبکه‌های مجازی از این ناآگاهی و افزایش شدید حباب گونه قیمت برخی سهام شرکت‌ها منجر به افزایش ریسک بازار سرمایه در این روز‌ها شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر