بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

بارقه های امید در بازارهای جهانی

حجم معاملات که نقش اصلی و موتور محرک رشد بازار را بر عهده دارد، با جهشی فوق العاده، به مرز بیست هزار میلیارد تومان در روز رسیده که این خود می‌تواند زیر پای بازار را در حالت فعلی محکم کند.
کد خبر : ۲۱۸۶۲۲
بارقه های امید در بازارهای جهانی
به گزارش بورس نیوز، در بازار‌های جهانی، پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، هشدار داده است که شاید برای بهبود اقتصاد آمریکا به زمان بیشتری نیاز باشد.

وی از دولت خواسته تا سیاست‌های انبساطی مالی بیشتری را اجرا کند. پاول معتقد است که اگر دولت از اقتصاد آمریکا حمایت نکند، رکود عمیقی را شاهد خواهیم بود. این در حالی است که سیاست گذاران آمریکا بر سر بسته‌های حمایتی جدید اختلاف نظر دارند. در تازه‌ترین خبر‌ها جمهوری خواهان طرح کمکی ۳ تریلیون دلاری دموکرات‌ها را رد کرده اند. با این حال انتظار میرود که این بسته حمایتی با تغییرات جزئی تصویب شود. از طرفی صحبت‌های رئیس فدرال رزرو آمریکا باعث تشدید جریانات ریسک گریزی در بازار‌های مالی شده است و تقاضا برای دارایی‌های امن مثل دلار آمریکا و اوراق خزانه داری افزایش یافته است.

پاول در رابطه با نرخ‌های بهره منفی هم گفت که هر چند بازار چنین انتظاری دارد، اما فدرال رزرو فعالً به فکر نرخ بهره منفی نیست. از طرف دیگر در بازار کالایی، در پی افزایش سطح پیش بینی تقاضا از "اداره اطلاعات انرژی آمریکا" قیمت نفت با رشد قیمت همراه گردید و در مجموع نسبت به قیمت هفته گذشته با رشد بیش از ۶ درصدی همراه شد. این در حالی است که قیمت سایر کامودیتی‌ها یعنی روی، سرب، مس و آلومینیوم با کاهش قیمت همراه بوده اند.

بارقه های امید در بازارهای جهانی
در بازار داخلی، با عبور شاخص کل از مقاومت یک میلیون واحدی، این شاخص دو روز آخر هفته را درگیر با خیل عظیم عرضه‌ها بود تا بتواند موقعیت خود را در زمین بازی جدید تثبت کند و اتفاق قابل توجه در این میانه اینکه حجم معاملات که نقش اصلی و موتور محرک رشد بازار را بر عهده دارد، با جهشی فوق العاده، به مرز بیست هزار میلیارد تومان در روز رسیده که این خود می‌تواند زیر پای بازار را در حالت فعلی محکم کند. از طرفی شاهد رشد محسوس در نرخ دلار سنایی و نیمایی در تابلوی بانک مرکزی هستیم که تا اندازه‌ای نگرانی‌ها از بابت کاهش سطح فروش شرکت‌ها در هفته‌های اخیر، به دلیل رکود فراگیر اقتصاد جهانی، که باعث کاهش ۳۶ درصدی صادرات کشور در فروردین ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است، را کاهش می‌دهد.
بارقه های امید در بازارهای جهانی
از طرفی بنا بر اظهار سخنگوی ستاد راهبری آزاد سازی سهام عدالت، تا کنون تنها حدود ۵ میلیون نفر روش مستقیم آزاد سازی سهام عدالت را انتخاب کرده اند و هر چند امکان واگذاری وکالتی سهام به بانک ها، برای دارندگان سهام عدالت فراهم گردیده است.
شاید برای قضاوت، هنوز خیلی زود باشد، اما این موضوع می‌تواند باعث کاهش نگرانی‌ها از عرضه‌های سنگین در شرکت‌هایی که در  پرتفوی سهام عدالت حضور دارند، گردد.

و، اما برای هفته پیش رو، با توجه به ادامه حمایت‌های مقامات تصمیم گیرنده کشوری و صعودی بودن روند قیمتی دلار و از همه مهمتر تداوم ورود جریان نقدینگی به بازار سرمایه و نیز وجود تلاطم‌های قیمتی در بازار‌هایی مانند خودرو، طلا و مسکن، شاید مناسب‌ترین استراتژی، همچنان نگهداری سهام شرکت‌هایی است که در کنار افزایش قیمت سهم، صورت سود وزیان و ترازنامه آن‌ها هم بیانگر توانمندی عملیاتی شرکت باشد و همچنین از شناوری قابل قبول در حجم معاملات برخوردار هستند.

شاخص کل بالاخره موفق شد از سد محکم یک میلیون واحدی عبور کند و هفت رقمی شود. اما با اینکه همچنان حجم معاملاتی در حال ثبت رکورد‌های جدید بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان طی یک روز معاملاتی است، میزان عرضه‌ها نسبت به قبل افزایش یافته که باعث روند اصلاحی در اندیکاتور RSI و میل به خالی شدن هیجان خرید شده است که البته برای تثبیت شاخص در این ارتفاع ضروری به نظر می‌رسد. شاخص کل هم وزن هم شرایط مشابهی دارد و با وجود حجم قابل توجه در حال خالی شدن از هیجان خرید است.

قوی‌ترین و ضعیف‌ترین عملکرد هفته
بارقه های امید در بازارهای جهانی

کاری از محمد رضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

جا مانده‌های بازار کدامند

بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

باد موافق در بازارهای جهانی

بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

قد کشیدن شاخص بورس و یک کندل بلند

ارسال نظر