بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

هر "قرمزی بازار" دغدغه‌زا نیست

اصلاح بازار، شاید اتفاق خوشایندی هم باشد و باعث غربال سهامداران و خروج برخی سرمایه گذاران از این بازار هم شود.
کد خبر : ۲۱۸۸۰۹

الک اصلاح و خروج سهامداران عجول از بازار // تیتر خوب نیست

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه چند روزی است که فشار فروش زیادی را تحمل کرده و افت تقریبا ۷۹ هزار واحدی ثبت کرده است. در مقابل، بازار سکه و ارز، سکه شده و برخی سهامداران مترصد فرصتی برای خروج از بازار سرمایه و ورود به بازارهای رقیب هستند. خروج نقدینگی از بازار سرمایه، می تواند اتفاقات سال ۹۷ را در بازار ارز تکرار کند و این موضوع، به نفع اقتصاد کشور نیست.

سینا سلیمانی مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاور تامین سرمایه نوین در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: اگرچه ‌‌‌‌‌‌‌رشد بازار سرمایه بعد از عبور از محدوده ۷۵۰ هزار واحدی، دلایل بنیادی چندانی نداشت؛ اما معتقدم شاخص ۱ میلیونی با دلار ۱۸ تا ۱۹ هزار تومانی هماهنگ شده و در صورت افزایش نرخ ارز بیش از این ارقام، بازار سرمایه کماکان جای رشد خواهد داشت.

الک اصلاح و خروج سهامداران عجول از بازار // تیتر خوب نیست

وی افزود: قرار نبوده روند صعودی بازار سرمایه همیشگی باشد و منفی های چند روزه، آنقدر اتفاق عجیب و مهمی نیست که دغدغه ای ایجاد کند. به هر حال در مقاطعی، قیمت سهم ها باید اصلاح گردد؛ اصلاح شاخص تا محدوده ۹۵۰ هزار واحدی، منطقی است؛ ولی حتی اگر شاخص کل حمایت ۹۵۰ هزار واحدی هم از دست بدهد، شاید اصلاحی چند هفته ای در پیش داشته باشیم؛ باز به معنای ریزش و سقوط بازار نیست و فقط به معنای اصلاح جدی تر بازار است. اصلاح، زمینه سازشروع یک روند صعودی است و با کلپس کردن بازار، متفاوت است.

وی تصریح کرد: فروش حقوقی‌ها در بازار، به معنای سیگنال خروج از سهم‌ها نیست. ضمن اینکه عرضه صندوق‌ها و حقوقی‌ها در حدی نبوده که منفی شدن بازار سرمایه را ناشی از این عرضه‌ها بدانیم. صندوق‌های سرمایه‌گذاری حتی در صورت فروش سهم‌ها، امکان نگهداری وجه نقد ندارند و باید منابع خود را به بازار سرمایه تزریق کنند‌؛ بنابراین فروش سهم‌ها توسط حقوقی‌ها و صندوق‌ها، سبب خروج نقدینگی از بازارسرمایه نشده و احتمالا در روزهای بعد، در قیمت‌های پایین‌تر دوباره خرید می‌کنند.

سلیمانی در رابطه با وضعیت بازار ارز گفت: این شائبه که دولت برای جبران کسری بودجه، قصد بالا بردن نرخ ارز را دارد و تعمدا نقدینگی به سمت بازار ارز هدایت می شود، منطقی نیست. در شرایط فعلی، به محض کاهش کنترل های دستوری بانک مرکزی بر بازار ارز، تقاضای واقعی ارز نرخ ها را افزایش خواهد داد و دلار به راحتی می تواند محدوده ۲۰ هزار تومانی را لمس کند، بدون آنکه نقدینگی از بازار سرمایه خارج شود. ضمن اینکه بعید است دولت از حمایت از بازار سرمایه دست بکشد. به نظر می رسد دولت تمایل به تداوم رشد بازار سرمایه اما با شیب ملایم تر، دارد. رشد ملایم و معقول بازار سرمایه، حواشی و دغدغه های کمتری هم به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد نگرانی های سهامداران خصوصا تازه واردها اظهار کرد: توصیه کردن به تازه واردها، منطقی نیست؛ چرا که اصولا ورود مستقیم مردم به بازار سرمایه را بدون دانش و آموزش کافی، صحیح نمی دانم. سرمایه گذاران کم تجربه، هیجانی رفتار می کنند و با هر منفی شدنی، دغدغه ریزش بازار و ضرر و زیان را دارند؛ حتی اگر هر روز به آنها توصیه شود هیجانی رفتار نکنند! البته رفتارهای هیجانی فقط مختص سرمایه گذاران مستقیم در این بازار نیست و در روزهای منفی، حتی درخواست ابطال در صندوق های سرمایه گذاری هم به شدت افزایش می یابد‌. قطعا حرکت در بازارهای مختلف (بازار سرمایه و ارز و خودرو و...) و خرید و فروش های مکرر و هیجانی، درست نیست و بدتر از آن، این است که این معاملات بدون دانش تحلیلی باشد. صرف علاقه و سودآور بودن یک کسب و کار، مجوز فعالیت در آن حوزه نیست؛ ولی بسیاری از سرمایه گذاران بدون هیچ شناختی از این بازار، اقدام به معامله می کنند و به اشتباه تصور می کنند نتیجه و بازدهی سرمایه گذاری خود را به سرعت مشاهده می کنند. چنین رفتاری، فرقی با قمار ندارد و این گروه از سرمایه گذاران باید ریسک رفتارهای خود را هم بپذیرند. اصلاح بازار، شاید اتفاق خوشایندی هم باشد و باعث غربال سهامداران و خروج برخی سرمایه گذاران از این بازار هم شود. بعد از این دوره اصلاح، می توانیم امیدوار باشیم بورس تهران، پذیرای سهامدارانی است که اکثر آنها حداقل یک دوره اصلاح و منفی شدن بازار را دیده اند. سرمایه گذاری هم مثل هر فعالیت دیگری، نیاز به دانش و تخصص دارد و اگر سهامداران فرصتی برای آموزش ندارند، بهتر است از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد این بازار شوند. ضمن اینکه بازدهی مورد انتظار سهامداران هم باید تعدیل شود و انتظار کسب بازدهی عجیب و غریب بدون تحمل ریسک را نداشته باشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
روند افزایشی نرخ فروش خودروساز چهارراه جاده مخصوص؛

آمار ۲ماهه فروش "خودرو" به کام سهامداران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"بورس" بازار رفتارهای لحظه‌ای نیست!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
قیمت ها بسیار ازرنده تر خواهد شد تازه واردان خرید کنن و سهام داری کنن پشیمان نمی شوند اینها درسهای اولیه برای تازه واردان است که کم کم به تجربه تبدیل خواهد شد پس خرید کنید و به سهامتان بیفزایید
ن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
من تازه وارد هستم متاسفانه خیلی در ضرر هستم و الان ۶ تومن از سرمایه م رفته, خیلی نگرانم , الان سهام فباهنر و ولملت دارم, امیدوارم خدا کمکم کنه