بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
کارشناس بازار سرمایه گفت: گر سهامداران نیاز مبرمی به پول سهام عدالت ندارند، به نظر من نگه دارند بهتر است، زیرا سهم‌ها کوچک و بی بنیه نیست.
کد خبر : ۲۱۹۶۲۲

سهم‌های موجود در سهام عدالت بی بنیه نیستند

به گزارش بورس نیوز، روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه درباره بهترین روش برای مدیریت سهام عدالت اظهار کرد: سهام شرکت‌های بورسی سهام عدالت در دست دولت بوده و دولت می‌تواند نرخ‌های آن‌ها را تغییر دهد.

وی افزود: برای مثال طبق قانون، در صنعت پالایشی ۹۵ درصد قیمت مرجع نفت خام محاسبه می‌شود. نرخ مرجع می‌تواند نرخ پلت، نرخ سنگاپور یا نرخ صادراتی کشور باشد. ممکن است همانطور که برای میعانات تخفیف در نظر گرفته می‌شود، وزارت نفت این تخفیف را صنعت پالایشی هم اختصاص دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بر این اساس اگر نرخ پلت ۳۰ دلار و نرخ فروش صادراتی ما ۱۷ دلار باشد، ۹۵ درصد آن، برای یک شرکتی مانند پالایش نفت اصفهان می‌تواند ۲۰ هزار میلیارد تومان سود داشته باشد و سود ناشی از کاهش بهای تمام شده در سهم هزار تومانی، ۵۰۰ تومان سود می‌سازد. با این اوصاف نمی‌توان دقیق گفت چه اتفاقی رخ خواهد داد. زیرا دولت در ملی مس، "شپنا"، "شبندر"، "شتران" و... سهام‌دار عمده است و از طریق سهام عدالت تصمیم می‌گیرد. یعنی خودش می‌تواند این تصمیم را بگیرد و سهم به شدت رشد کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: مباحثی مطرح شده است مبنی بر اینکه نرخ مرجع برای پالایشی‌ها تغییر یابد، یعنی به جای نفت ۳۰ دلاری، نفت ۱۷ دلاری حساب شود. اگر این اتفاق رخ دهد سود بزرگی به نفع پالایشی‌ها می‌شود.

شریعتی تاکید کرد: با این شرایط نمی‌توان به مردم توصیه کرد کدام روش را انتخاب کنند، اما اگر نیاز مبرمی به پول سهام عدالت ندارند، به نظر من نگه دارند بهتر است، زیرا سهم‌ها کوچک و بی بنیه نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

عدم درک مسئولین از اصل" اعتماد" بورس

عملکرد پالایشی بندرنشین در بورس‌کالا بررسی شد؛

عدم عرضه لوبکات سنگین "شبندر"

رشد چشمگیر نرخ فروش محصولات این پالایشگاه؛

"شبندر" شاخ غول را شکاند!

بازار‌های مالی در هفته‌ای که گذشت؛

شمیم آرامش در بازارهای مالی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۰
بزودی شپنا قیمتش به بالای 3000 تومان میرسد پس تا فرصت خرید هست استفاده کنید برای خریدن سهم شپنا شک و تردید نکنید از این سهم
ART
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
سهام شپنا نفت ارزان و تعدیل منفی ناشی از کاهش ریالی موجودی را پشت سر گذاشته است. برای سرمایه گذاری میان مدت توصیه می شود. به خرید حقوقی هایی که دنبال سود هستند نه حمایت از سهم توجه کنید.