بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

راهکاری برای کاهش فشار فروش در منفی‌های بازار

اتفاق دیگری که رخ داده این است که قیمت سهام برخی شرکت هایی که به تازگی تجدید ارزیابی دارایی ها را انجام داده اند، چند برابر ارزش بروز شده دارایی ها است، بی آنکه اتفاق مثبتی مثل طرح توسعه و احتمال افزایش سودآوری شرکت، وجود داشته باشد و در چنین شرایطی، این اختلاف قیمت معنادار، توجیهی ندارد.
کد خبر : ۲۲۰۳۶۷

راهکاری برای کاهش فشار فروش در منفی های بازار

به گزارش بورس نیوز، این روزها برخی اشخاص، فارغ از اینکه آشنایی با بازار سرمایه داشته باشند یا نه، در مورد وجود حباب در بازار سرمایه صحبت می کنند و همین اظهار نظرها، بسیاری از فعالان این بازار را ترسانده و با کوچکترین منفی بازار، شاهد صف فروش های پر حجم نمادها هستیم. لابلای تحلیل های منفی بازار سرمایه، مقایسه ریسک و بازدهی این بازار با بازارهای مختلف، از جمله ارز و طلا و مسکن و حتی سپرده گذاری در موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز به چشم می خورد.

رامین خدابنده مدیر عامل شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: مقایسه ریسک و بازدهی بازار سرمایه با سایر بازارها، صحیح نیست و نمی توان از این مقایسه به این نتیجه رسید که بازار سرمایه حباب دارد. البته که بعضی سهم های بازار بیش از ارزش ذاتی و واقعی سهم در حال معامله هستند؛ ولی نباید این شرایط را به کل بازار تعمیم داد.

وی افزود: بخش عمده مشکلات بازار سرمایه، عدم ارزش گذاری مناسب سهم ها بوده و این عارضه از قوانین و مقررات نادرستی نشات گرفته که باید اصلاح شوند. اشتباه رایج این است که P بر E بالای برخی گروه ها مبنای ارزش گذاری سایر سهم های آن گروه قرار می گیرد و این اشتباه اخیرا در مورد ارزش گذاری یکی از سهم های در آستانه عرضه اولیه هم رخ داده است. در حالت عادی، اعلام P بر E برای یک صنعت و تعمیم آن برای تمامی سهم های آن گروه اشتباه است. ارزش گذاری هر سهم باید بر اساس برآورد ارزش ذاتی دارایی های شرکت، برنامه های آتی و همچنین روند سودآوری شرکت صورت بگیرد و ارزش ذاتی دارایی های شرکت ها را با تجدید ارزیابی دارایی ها می توان برآورد کرد که البته معتقدم تجدید ارزیابی دارایی ها باید در تمام شرکت ها انجام شود؛ ولی چالش اصلی اینجاست که طبق قوانین ارزش گذاری چنانچه ارزش ذاتی دارایی های شرکت از ارزش بازار شرکت کمتر باشد ارزش بازار به عنوان ارزش برآورد شده اعلام می گردد که این هم، نادرست است. حالا اتفاق دیگری که رخ داده این است که قیمت سهام برخی شرکت هایی که به تازگی تجدید ارزیابی دارایی ها را انجام داده اند، چند برابر ارزش بروز شده دارایی ها است، بی آنکه اتفاق مثبتی مثل طرح توسعه و احتمال افزایش سودآوری شرکت، وجود داشته باشد و در چنین شرایطی، این اختلاف قیمت معنادار، توجیهی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر عدم ارزندگی برخی سهم ها در قیمت های فعلی گفت: سال گذشته، برخی فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه اصرار به ارزندگی و پتانسیل رشد قیمت بعضی سهم ها داشتند که همان سهم ها در حال حاضر ممکن است چند برابر رشد قیمت تجربه کرده باشند و با این وجود، عده ای کماکان از پتانسیل رشد قیمت آن سهم ها صحبت می کنند و اینکه رشد قیمت این سهم ها تا کجا منطقی است، اعلام نمی گردد.

خدابنده در توصیه به سهامداران کم تجربه تر گفت: به هر حال اگر سهامداران با اعتماد به برخی اشخاص و کانال ها و گروه ها و... اقدام به خرید گروهی سهمی می کنند بدون آنکه در مورد ارزش ذاتی سهم اطلاعات کافی داشته باشند، باید ریسک سرمایه گذاری خود را هم بپذیرند.
سهامدارانی که چشم بسته در سهم های حبابی سرمایه گذاری کرده اند، در صورت ضرر و زیان نباید سازمان بورس و نهادهای ذیربط دیگر را مقصر بدانند.

وی اضافه کرد: بهترین روش سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران کم تجربه، ورود از طریق صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های مشاور سرمایه گذاری و سبد گردانی است. البته به دلیل ضعف فرهنگ سرمایه گذاری در بورس، صندوق های سرمایه گذاری هم در روزهای منفی بازار با فشار ابطال یونیت های این صندوق ها مواجه می شوند و در شرایطی که کل بازار منفی باشد، چاره ای جز فروش سهم های بزرگ و بنیادی سبد خود که نقدشوندگی بالاتری دارند، نخواهند داشت. این وضعیت، هم سهم های بنیادی را قربانی می کند و هم در نهایت سهم های کوچک و کمتر ارزنده بازار، در سبد صندوق ها باقی می مانند‌. بنابراین صندوق های سرمایه گذاری سهامی هم در منفی های بازار، از رفتار هیجانی سرمایه گذاران آسیب می بینند و دود این اتفاق به چشم کل فعالان بازار سرمایه خواهد رفت. برای کاهش فشار ابطال در صندوق های سهامی، بهتر است دست مدیران صندوق ها را در ترکیب سبد سرمایه گذاری ها، باز بگذاریم تا مثلا بر اساس امیدانامه، وجه نقد یا سپرده بانکی کوتاه مدت بیشتری در اختیار داشته باشند و با هر فشار ابطالی، مجبور به فروش شتابزده سهم ها نشوند و بازار سرمایه در روزهای منفی، متحمل فشار کمتری باشد‌. این مهم در گرو اصلاح مقررات صندوق های سرمایه گذاری سهامی خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
گزارش هفتگی صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام (هفته منتهی به ۲۶ خرداد ۱۳۹۹)؛

پربازده ترین و کم بازده ترین صندوق های سرمایه گذاری سهام را بشناسید

نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ورود بازار سرمایه به دلالی و بنگاه‌داری، ممنوع!

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بورس" ویترین سهم‌های مستعد سرمایه‌گذاری

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد؛

خیانت به اقتصاد کشور با یک مقایسه معیوب!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
بورس بان
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
خرید و فروش باعث سود رسانی به دولت و کارگزاری میشود پس بگذارید خمس مالشون را بدهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
بورس حباب ندارد مشکل این است که سهامهای بنیادی قیمتشان از سهام های بی کیفت پایین تر است اگر سهام های با ارزش مثلا به بالای 20000ت برسد دیگر سهام های بی ارزش با قیمتهای 3000ت حبابی گفته نمی شود مثل این است ماشین پراید را 70م کنیم و بنز را 40م بعد هم اعلام کنیم که بنز بسیار با ارزش است خوب معلوم است قیمت پراید حباب دار میشود ولی اگر اجازه دهیم بنز به ارزش ذاتی خودش مثلا 500م برسد دیگر کسی نمی گوید پراید حباب دارد در مورد سها مهای بنیادی هم اینگونه است حضرات فقط میگوید باارزش است اگر با ارزش است چرا اجازه بالا رفتن قیمتها را به سهام های بنیادی نمی دهند خوب معلوم است برای اینکه با چماق حباب تو سر بورس بزنن و بگن فلان سها م بی ارزش شده چند برابر سهام داران قدیمی