بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
برای بازار امروز افزایش عرضه‌ها در گروه‌های بزرگ‌تر و ادامه روند تقریبا منفی در سایر گروه‌ها را انتظار داریم.
کد خبر : ۲۲۳۵۰۰

روند صعودی شرکت های کوچک‌تر


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاخص‌های بازار سرمایه دو روند متفاوت را نشان دادند. در حالی که شاهد ادامه روند تقاضا در برخی از نماد‌های شاخص ساز بودیم و نشانگر شاخص کل با افزایش همراه بود، اما شاخص کل هم وزن که به طور مساوی اثرات رشد و کاهش قیمت‌های نماد‌های بورسی را در محاسبات لحاظ می‌کند برای چندمین روز متوالی با کاهش همراه بود.

بسیاری بر این باور هستند که تا زمانی که دولت دو صندوق پالایشگاهی و خودرویی و فولادی تحت مالکیت خود را در قالب ‌ای تی اف عرضه نکرده، شاهد رشد قیمت‌ها در نماد‌های مرتبط با این دو صندوق هستیم و برخی نیز عنوان می‌دارند که مسئولین بورس با ارجاع عمدی معاملات این نماد‌ها به ساعات پس از بازار و اطمینان از حضور پدیده صف نشینی در بازار و مدیریت عرضه ها، قیمت‌های این نماد‌ها را تا حداکثر قیمتی قابل امکان افزایش می‌دهد.

سیاست و اقتصاد کلان
بر اساس اعلام شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی رسما افزایش یافت. سقف‌های جدید نرخ سود علی الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانکی توسط شورای پول و اعتبار تعیین شد.

شورای پول و اعتبار سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری را به شرح زیر تعیین کرد:

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی: ۱۰ درصد

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه: ۱۲ درصد

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه ۶ ماهه: ۱۴ درصد

سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک سال: ۱۶ درصد

سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال: ۱۸ درصد
این در حالی است که نرخ سود اوراق بدهی که در ماه گذشته به کمتر از ۱۴ درصد نیز رسیده بود، با توجه به افزایش احتمال رشد نرخ سود بانکی و تحقق آن در شب گذشته به بیش از ۱۹ درصد رسیده است. این موضوع می‌تواند اثراتی بر بازار سرمایه داشته باشد از جمله می‌توان به کاهش نسبت قیمت به درآمد در خصوص سهام اشاره کرد.

در خبری از بازار ارز درحالی صادرکنندگان امیدوارند که بانک مرکزی مهلت بازگشت ارز صادراتی را تمدید کند و حتی پیشنهاد تمدید این مهلت تا مهرماه را هم داده‌اند که کسب اطلاع خبرنگار تسنیم بیانگر آن بوده که پایان تیر آخرین مهلت خواهد بود و به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. شاید یکی از دلایل عدم تمایل بازگشت ارز صادراتی، پیشنهاد اتاق بازرگانی برای تمدید مهلت بازگشت ارز صادراتی ۹۸ تا مهر ۹۹ است؛ کمیته ارزی اتاق ایران پیشنهاداتی درباره سهولت بازگشت ارز صادراتی ارائه کرده که یکی از آن‌ها تمدید زمان اعلام‌شده برای ایفای تعهدات ارزی حداقل به‌مدت سه ماه تا پایان مهرماه ۹۹ است.

در خبری از بازار انرژی، مدیرکل بهسازی نیروگاه‌ها و محیط زیست شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: پروژه افزایش ۱۱۵ مگاواتی توان تولید برق نیروگاه بندرعباس و واحد نخست گازی نیروگاه سیکل ترکیبی قشم پنج‌شنبه هفته جاری در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران توسط رئیس‌جمهوری به بهره برداری خواهد رسید.

بازار امروز
برای بازار امروز افزایش عرضه‌ها در گروه‌های بزرگ‌تر و ادامه روند تقریبا منفی در سایر گروه‌ها را انتظار داریم. در برخی از گروه‌ها شاهد اصلاح بیش از ۲۵ درصدی قیمت‌ها با لحاظ قیمت‌های منفی روز جاری هستیم و به نظر می‌رسد که گروه‌های کوچک‌تر در زمانی کمتر از یک ماه در حدود یک چهارم از قیمت‌های حداکثری خود را اصلاح کرده اند.

با این حال با توجه به رشد بی نظیر بازار سرمایه انتظار نمی‌رود که اصلاح قیمتی به اتمام رسیده باشد و روند صعودی محسوسی در انتظار بازار شرکت‌های کوچک‌تر باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
وقتی خودرویی ها در 3ماه 60 برابر افزایش پیدا میکند و تعادل بورس را برهم می زنند چه انتظاری داریم ایا این پاس گل به حباب گویا و تخریب گران بازار سرمایه نیست این همه نقدینگی جذب خودرو شد که چی نهایت پراید تولید کنن با فرمان هیدرولیکی بخورد ملت بدن در حالی که تمام بنگاه های اصلی سود ده کشور تشنه نقدینگی هستن برای تولید
ناشناس
Germany
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۰
دوباره نوبت افزایش سهامهای کوچک طبق روال معمول است چون اصلاح خوبی هم کرده اند