بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرخ شد؛

حرکت بعدی شاخص زیر ذره‌بین کارشناسان

طی روز‌های اخیر بازار با رشد زیادی مواجه شد و ابهام خاصی در آن دیده نمی‌شود، اما بخشی از این رشد به دلیل سهامی بوده که متناسب با دلار حرکت داشته است. 
کد خبر : ۲۲۴۰۴۵
 
حرکت بعدی شاخص زیر ذره بین کارشناسان بازار سرمایه
 
به گزارش بورس‌نیوز، محرک این سهام قطعا دلار و افزایش سرکش آن بوده است. از سویی دیگر قیمت جهانی کامودیتی‌ها نیز به خاطر خوش بینی از وضعیت کرونا، قیمت‌های صعودی پیدا کردند. 

هفته اخیر دلار در مرز ۲۱ هزار تومان کاهش یافت و به تثبیت ذهنی بازار کمک کرد. بخشی از این سهام‌ها که دورنمای سودآوری آن‌ها با دلار ۲۵ هزار تومانی بالا رفته بود نیز، مجبور به اصلاح شدند که در بسیاری از نماد‌های بزرگ آن را شاهد بودیم. 

نظر کارشناسان بازار سرمایه را در پیش بینی حرکت بعدی بازار بخوانید.
 
ولید هلالات، رئیس هیئت مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار

در صورتی که دلار بتواند جهش داشته باشد، شاخص وارد کانال ۲ میلیون واحدی می‌شود، در غیر این صورت و پیشروی مسائل به شکل نرمال، شاخص وارد این مرز نخواهد شد.


شرکت‌های صادرات محور که محصولات خود را براساس نرخ ارز قیمت گذاری کرده اند، آینده بهتری داشته و در این میان می‌توان به صنعت اوره، صنعت سنگ آهن و فولاد به عنوان صنایع دلاری وبانک و بیمه به عنوان صنایع غیردلاری به عنوان سهام ارزنده اشاره داشت.

شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه

به نظر می‌رسد که دلار در هفته آتی در محدوده بیست و سه هزار تومان  و در کوتاه مدت تثبیت شده و روند رشد آن متوقف می‌شود. علاوه بر سهام کامودیتی محور و دلاری سهامی داریم که تمرکز فروش آن‌ها در داخل نیز وجوددارد.

 این سهم‌ها از تورم آتی به سودآوری بیشتری می‌رسند، ولی وزن زیادی در کل بازار نداشته و به نظر می‌رسد که بازار به شکلی متعادل روند بعدی خود  را طی کند. البته ممکن است با اصلاحی ۵ تا ۱۰ درصدی روبرو شود.

سهامی که از بازار داخل خیلی سهم برده، فروش داخلی داشته و قیمت گذاری در آن‌ها آزاد است را می‌توان از سهام ارزنده بازار دانست. در این سهام صنایع خرده فروشی، دولت سخت گیری روی قیمت گذاری نماد‌ها نخواهد داشت. از طرف دیگر سهام غذایی و سیمانی باید منتظر باشند که دولت اجازه آزادسازی قیمت‌ها را تصویب کند.  

محسن محمودزاده مدیرعامل کارگزاری بانک انصار

بدبینی ها و اظهار نظرهای منفی در مورد بازار سرمایه، مردم را نگران رشد این بازار کرده و نتیجه ای جز دغدغه سرمایه گذاران و فشار فروش و افت قیمت سهم ها و خروج نقدینگی از این بازار و تبعات دیگر اقتصادی در پی نخواهد داشت. باید این نکته را در نظر گرفت که بازار پتانسیل های زیادی برای رشد و توسعه داشته و ایجاد هراس در بین فعالان این بازار، به نفع بازار سرمایه و اقتصاد کشور نیست.

در این میان شرکت های بزرگ صنایع فولادی، معدنی، مس، پتروشیمی و بانکی جزو گزینه های منطقی برای سرمایه گذاری در این بازار محسوب می شوند. گروه دارویی  نیز احتمالا در نیمه دوم سال رشد را تجربه خواهند کرد. از سویی دیگر بسیاری از شرکت ها هنوز هیچ اقدامی در مورد تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش سرمایه از این محل نکرده اند. این اقدام هم میتواند فرصتی برای بازار سرمایه فراهم کند.

حسن رضایی‌پور کارشناس بازارسرمایه

خوشبختانه همچنان جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه، مثبت است. بنابراین اگر بابت افزایش عرضه سهم ها، نگرانی هایی وجود داشته باشد، با در نظر گرفتن جریان ورود نقدینگی به این بازار، احتمالا فعلا شاهد اتفاق منفی در بازار سرمایه نخواهیم بود‌. ضمن اینکه افزایش شناوری سهام و عرضه آن هم کمی زمان خواهد برد و به یکباره شناوری سهام تمام شرکت های بازار سرمایه، افزایش نخواهد یافت. بنابراین می توان گفت سهام شرکت های معدنی، پتروشیمی، پالایشی و همچنین سهام شرکت های سرمایه گذاری، گزینه های معقول تری برای سرمایه گذاری هستند‌.

فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه

هفته آتی یا هفته های بیش رو توام با اصلاح ملایم در سطح عمومی قیمت ها خواهد بود. به طور کل  بطن بازار منفی بوده و این امر ممکن است بر فروش یا ابتکار عمل چند سهم اثر گذار روی شاخص  اثر گذاشته و بطن بازار به صورت منفی دیده نشود در حالی که به نظر می رسد این روند منفی ادامه دار باشد.

 
 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر